Forumindex

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Deklarationsdags.

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
AnaMatronic
[#1]  Skrivet: 2006-03-22 15:52:27 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 514 Från: :nårF
Ja nu har den kommit igen, deklarationen. Varje år blir jag lika irriterad över att jag inte har något att göra avdrag för. Nåt litet avföring skulle man väl kunna dra av.

Man har ju läst om diverse sjuka avdrag, men det känns inte som att jag ligger i den ligan som ensamboende student med gångavstånd till skolan. Så kom igen, låt de goda finansiella tipsen hagla över mig.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
Teaflax
[#2]  Skrivet: 2006-03-23 07:30:43 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 10387 Från: Katrineholm, bitch
Mitt enda tips = starta egen firma. Mer blanketter och avföring att fylla i, men också mer allmänt spelrum, plus att en inhyrd revisor blir avdragsgill.

Hur kollar man om en revisor är bra? Man frågar "Vad är två plus två?" och anställer den första som svarar "Vad vill du att det ska bli?".

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hummer Bugg
[#3]  Skrivet: 2006-03-23 11:49:58 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 40369 Från: westeroze
Teaflax sket ur sig:

Hur kollar man om en revisor är bra? Man frågar "Vad är två plus två?" och anställer den första som svarar "Vad vill du att det ska bli?".

Haha, thats right.

Får ett nyhetsbrev, "Dina avdrag" för egna företagare (vilket jag inte änns är än men planerar att bli).

Påstående:
Hej!

Det här tipset gäller alla bolagsformer.

Dra av inventarier som kostar under 5000 kronor direkt

Inventarier

Om du köper saker till företaget som håller mer än tre år får du vanligtvis inte dra dem av direkt. Du måste i stället fördela avdraget på fem år, genom sk avskrivningar.

Sakerna du köper kallas i det här sammanhanget för inventarier.

Under 5000 kronor

Men om du köper saker som kostar högst 5000 kronor plus moms så kan du dra av dem direkt i alla fall. Mest för att det inte ska bli så plottrigt i din bokföring.

Håller inte i tre år

Saker som inte håller i tre år kan du alltid dra av direkt, oavsett pris.

Om datorer

Skatteverket tycker att en vanlig dator håller i mer än tre år, så den får du inte dra av direkt. (om den inte kostar under 5000 kr förstås)

Vissa branscher

Men om du kan visa att i just din bransch så är en dator oanvändbara om tre år, så kan du dra av den direkt ändå.

Du kanske är i IT - branschen, eller är arkitekt som kör tunga program som hela tiden kräver mer datorkraft.

Öppet yrkande

Skriv några rader och förklara varför den inte håller i tre år. Så slipper du straffavgifter om Skatteverket inte tycker som du.

[#4]  Skrivet: 2006-03-23 13:28:47 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 5499 Från: Katrineholm, bitch
Enligt vår revisor kommer dock avskrivningreglerna på datorer att ändras, då Skatteverket har börjat haja att de har en ganska kort livsscykel numera.

Min regel är "Dra av allt som/Dra bara av det som du vid en revision kan försvara som avgörande för din inkomst". Då kanske du får betala mer i skatt, men så länge du inte försökt dra av t.ex. din sommarstuga på Kanarieöarna, så slipper du i alla fall finkan.

Fördelen med att jobba med nåt kreativt är ju att det - faktiskt- går att t.ex. dra av resor som inspiration/research.

AnaMatronic
[#5]  Skrivet: 2006-03-23 17:01:58 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 10666 Från: :nårF
Så teoretiskt sett så kan jag alltså starta ett företag, dra av datorn som inköptes för att jag var tvungen att ha den i skolan. Påstå att den inte håller i tre år eftersom jag använder den för AutoCAD. fedt.

Kurslitteraturen måste jag oxå kunna dra av för att den är nödvändig för mitt företags överlevnad.

Samael
[#6]  Skrivet: 2006-03-23 17:49:08 Citera
Köp denna reklamplats för en miljard!
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 276 Från: alla människors kollektiva tänkande.
"Företaget Ich Bin Ein Student, Jawohl! AB"
så får du starta eget-bidrag och lite annat najs också. Fast du måste ju skaffa en produkt eller tjänst att sälja också.

silmarillion
[#7]  Skrivet: 2006-03-23 19:14:21 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 3102 Från: Skåne
Gör i så fall avdrag för skokostnader som reseavdrag ;-D

...men, för att det skall löna sig någorlunda får man väl vara i Imelda Marcos-klassen.

[#8]  Skrivet: 2006-03-23 20:07:47 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 14266 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
AnaMatronic sket ur sig:
Så teoretiskt sett så kan jag alltså starta ett företag, dra av datorn som inköptes för att jag var tvungen att ha den i skolan. Påstå att den inte håller i tre år eftersom jag använder den för AutoCAD. fedt.

Kurslitteraturen måste jag oxå kunna dra av för att den är nödvändig för mitt företags överlevnad.

Problemet med denna plan är att det du drar av är skatten/momsen på ditt företags inkomst. Har ditt företag ingen inkomst, har du inget att dra pengarna från So. Sad. Eyes. Bleeding. Of. Sorrow. Sniff. Sorry

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

rävdjuret
[#9]  Skrivet: 2006-03-24 12:28:35 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 9312 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
man får inte göra avdrag för kurslitteratur. det enklaste att göra avdrag för är arbetsutrustning, men där kan skatteverket hävda att man kan använda sakerna i privatlivet. som när vi som dömer hockey blev tillsagda att vi inte får göra avdrag för domarkläderna, för dem kan vi gå runt i när som helst. hade ju sett lagom snyggt ut. sen så måste kläderna oftast vara någon sorts skydd för att få göra avdrag. en kostym till kontoret är inte direkt läge för avdrag.

sen får man göra avdrag för telefonssamtal i tjänsten, men inte för själva telefonen. så det är bara att nyttja mobilen friskt och sedan spara kostnadsspecifikationen.

TacomaTrailer
[#10]  Skrivet: 2006-03-24 12:56:02 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 93195 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala

<- Rävdjuret i aktion, JAG SKRATTAR HÖGT OCH LJUDLIGT!

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless

rävdjuret
[#11]  Skrivet: 2006-03-24 15:31:25 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 7888 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
haha, den var kul.

AnaMatronic
[#12]  Skrivet: 2006-03-24 16:50:18 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 10000 Från: :nårF
TacomaTrailer sket ur sig:
AnaMatronic sket ur sig:

Problemet med denna plan är att det du drar av är skatten/momsen på ditt företags inkomst. Har ditt företag ingen inkomst, har du inget att dra pengarna från So. Sad. Eyes. Bleeding. Of. Sorrow. Sniff. Sorry

Produkten har jag ju med mig hela tiden, jag säljer min kropp till min flickvän och hon finansierar sina inköp genom att sälja sin kropp till mig. Efter årets slut redovisar jag en vinst som precis täcker avdragen.

Företaget ska för övrigt heta AnaM´s Samlag och Studier. Eller kort och gott ASS.

GRiM
[#13]  Skrivet: 2006-03-24 17:01:41 Citera
1,2,3,4,5,6,7,,,,13.
Regdatum: 27 maj 2004 Inlägg: 57100 Från: någonstans där jag var.
AnaMatronic sket ur sig:
Produkten har jag ju med mig hela tiden, jag säljer min kropp till min flickvän och hon finansierar sina inköp genom att sälja sin kropp till mig. Efter årets slut redovisar jag en vinst som precis täcker avdragen.

Företaget ska för övrigt heta AnaM´s Samlag och Studier. Eller kort och gott ASS.

Så finns det möjlighet till franchising? Eller ett dag och ett nattpass! Hey ladies! Hump, hump, unf, unf!

TacomaTrailer
[#14]  Skrivet: 2006-03-24 18:33:32 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 2071 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
AnaMatronic sket ur sig:

Du har fortfarande gått 1000:- minus på registeringsavgiften så då får du minsann sälja lite sex svart också.

AnaMatronic
[#15]  Skrivet: 2006-03-27 09:01:02 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 14700 Från: :nårF
GRiM sket ur sig:
Så finns det möjlighet till franchising? Eller ett dag och ett nattpass! Hey ladies! Hump, hump, unf, unf!

Inget ska ju vara omöjligt, det gäller ju att vara effektiv i kvartalskapitalismens tidevarv.

TacomaTrailer sket ur sig:
Du har fortfarande gått 1000:- minus på registeringsavgiften så då får du minsann sälja lite sex svart också.

Det kan man lösa genom att sälja onani till sig själv och göra avrag för personalvård?

Påstående:
Det är olagligt att köpa sex!

Om man startar ett utbildningsföretag som har som affärsidé att lära folk att pirra. Man tar ut en rejäl avgift för en entimmeskurs. Det kan INTE vara olagligt. Man köper en utbildning och studiematerialet ingår i kursavgiften.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Deklarationsdags.

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet