Forumindex

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Gotta love paragrafrytterier!

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
Samael
[#1]  Skrivet: 2006-08-29 15:04:43 Citera
Köp denna reklamplats för en miljard!
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 21541 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Jag fick halsfluss i Juli, var hemma 8 dagar (inkl en helg) från jobbet. Från och med 8de dagen ska man ha läkarintyg för att få sjuklön, annars dras den in för de dagar som överskrider gränsen 7 dagar.

Det finns två sorters halsfluss, virus-artad, som man ska vänta ut tills den läker själv. Och bakteriell, som man botar med penicillin. Samtliga gånger jag har fått halsfluss har det varit den virus-artade sorten. Därför struntade jag helt enkelt i att gå till läkaren denna gång, dels för att jag var så inihelvetes trött och illamående, dels för att det kostar 250 kronor och slutligen för att jag visste att det enda jag skulle få reda på var att man inte kunde göra något åt saken.

Fick då ett mail från personal-avdelningen på jobbet där dom efterfrågar läkarintyg, jag svarar då med min förklaring över hur läget var, men det godtogs inte. Man måste ha läkarintyg och därför kommer dom då dra in min sjuklön för den 8de dagen, dvs ca 220 kronor före skatt, ungefär 150 efter skatt.

Med andra ord så har jag "sparat" 100 kronor på att inte besöka läkaren, medans företaget har lyckats spara in 220 kronor på att inte ge mig lön för en dag. 220 kronor MINUS kostnaden för tiden det tog för mig att läsa och svara på personalavdelningens mail, tiden det tog för dom att skriva, läsa och svara, samt allt administrativt arbete för att lösa situationen. Jag beräknar att firman därmed har gått med förlust med väldigt mycket mer pengar än 220 kronor, nu när två fulltidsbetalda människor konverserar på arbetstid. Plus faktumet att jag behövde avreagera mig här.

Kan även tillägga att jag förra året drog in ca 1 049 000 i ren vinst till företaget, bara för att sätta detta 150-kronors-tjafsande i perspektiv.
Fan så less man blir..

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Gotta love paragrafrytterier!

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet