Forumindex

Forumindex  >>  Photoshoptävlingar  >>  Da Photoshop Föödböck Discussion

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande

Resultat för Da Photoshop Föödböck Discussion

Omröstningen har ännu inte startats.

Samael
[#1]  Skrivet: 2007-02-20 16:19:23 Citera
Köp denna reklamplats för en miljard!
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 62966 Från: alla människors kollektiva tänkande.
johabbed sket ur sig:
Det känns bra att veta att alla lägger ner så mycket arbete på sina bidrag att det dröjer lite tills de dyker upp.

...

Japp, det är den logiska förklaringen.

Min förklaring får bli att det är lite för många PS-tävlingar på senaste tiden som går ut på att göra något med en/olika kändisar. Bildt, Özz, KRÅKKÅDAJL HÖNTÄH, kungen etc.. De flesta bidragen blir nästan exakt likadana. Personens ansikte utklippt och inklistrat (oftast rätt dåligt) på någon annan person i en helt annan situation.

Att byta ut en bokstav i filmer/böcker känns inte heller så festligt. Bara att skriva nån tokrolig omskrivning på en film och sen länka till en bild på orginal-DVDcovern för att få den lilla visuella effekt som krävs.
Det blir så begränsat att man knappt har någonting att arbeta med. Bara ens egen påhittighet om vilken bokstav man kan byta ut i vilken filmtitel leder till vinst, PS-delen av tävlingen försvinner helt.

Fler tävlingar i stil med t ex reklamkampanjer där PS-kunskaperna OCH humorn leder till höga poäng så kommer intresset bli större, iallafall från min sida. Och då menar jag "reklamkampanjer" och inte "reklamkampanjer FÖR RAKHYVLAR" eller något annat specifikt, utan mer överseende grejer så att de olika bidragen faktiskt blir Olika bidrag.

Hate to be a bitch, men att sätta ett kändis-ansikte på valfri annan person i google-galleriet är inte tillräckligt utmanande för att man ska orka lägga ner tid på det.

Så mitt bidrag i den här tävlingen få bli att ni kan tänka er hur Sigvard Marjasin skulle se ut med corpsepaint i ansiktet. Det skulle vara rätt kul, han är ju så liten och då är det svårt att vara ond. Om man inte heter Chucky, och det gör ju inte Sigvard.

+

=DÖDS-SIGVARD!

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
johabbed
[#2]  Skrivet: 2007-02-20 17:10:15 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 21900 Från: payehoq
D-FENS like a Michael Douglas registreringsskylt!

Du har en poäng i att det blivit lite väl personcentrerat på sistone. Men jag tycker inte att man kan säga att det är samma sorts tävlingar.

Steve Irwin skulle bara handla om hans död, så vad man gjorde för bilder av det var otroligt fritt. I Özz-grejen skulle man hitta på produkter, och det ger ganska stora möjligheter till olika former av photoshoppande, tycker jag. Carl Bildt skulle sättas in i olika sammanhang han kan tänkas ha retuscherats bort från, vilket jag tycker ger rätt mycket möjligheter utöver ”sätt in Carl Bildts ansikte på olika personer”. Och i denna senaste tävlingen så handlar det i första hand att förändra någons look, och bara ett av de tre bidrag jag gjort är till exempel i formen ”kändisansikte byter plats”.

Kungentävlingen blev mycket som det du kritiserar, dock.

Alldeles för breda ämnen, som ”gör om en reklam” eller ”photoshoppa en konsig leksak” tycker jag är ganska trist eftersom det är så extremt öppet och därför inte kräver någon större sorts tankeverksamhet för att komma på idéer. Helst ska det vara ett ganska tajt och på ytan begränsat tema men som man kan göra mycket av genom att försöka tänka i olika banor. Så det blir en utmaning att komma på roligheter på ett visst tema. Tycker jag.

”Byt ut en bokstav” gillade jag eftersom det till viss del handlar om att hitta en rolig ny titel, men i första hand att gestalta den snyggt. Men det kan man förstås ha olika åsikter om.

Som sagt så har det varit för mycket personcentrerat på sistone. Men i ärlighetens namn känns det inte som det är den främsta anledningen till att photoshopperiet kallnat, utan helt enkelt att folk i allmänhet tröttnat och inte pallar engagera sig oavsett ämne.

I alla fall ska jag försöka bättra ämnesvalet så det blir annat än bara kretsande kring människofolk.

Mer föödböck i frågan är välkommet.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att ordet "nuffror" bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
AnaMatronic
[#3]  Skrivet: 2007-02-20 17:53:53 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 9942 Från: :nårF
Mitt skrala deltagande har snarare berott på avsaknad av antingen internetuppkoppling eller PS. Eftersom jag ganska nyligen har lärt mig att använda PS hjälpligt så bryr jag mig personligen inte så mycket om vad tävlingen går ut på utan snarare om jag ens klarar av att snickra ihop ett bidrag som 1. Ser någorlunda hyfsat ut och 2. Är något sånär kul.

Så det så...

Samael
[#4]  Skrivet: 2007-02-20 18:45:40 Citera
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 28169 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Jag håller absolut med om att det finns enorma möjligheter att ta det mesta snäppet längre. Inte för att skryta över mig själv tyckte jag att min Simpsons-Carl Bildt-grej var ganska utstickande, och det finns säkert ett flertal bilder till som jag inte kommer på för tillfället som också gjort det.
Men för det mesta blir det väldigt simpla saker. Bokstäverna i olika filmer byts gärna ut i en liknande, men inte samma font och sen slänger man in en dåligt utklippt grej på bilden för att rättfärdiga bokstavsbytet. Och i slutändan blir det den som kommit på de roligaste bokstavsbytet den som vinner, således försvinner PS-biten.
Och i övriga tävlingar byts ett ansikte/sak i bilden ut.. Titta på de senaste bidragen i de senaste tävlingarna, väldigt få har hög PS-kvalité, även om dom är roliga.

Självklart är det ju inte så att det är viktigt att vinna utan hur full man är när man deltar, but still, PS-biten måste ju fortfarande vara en stor del i deltagande bilder. Det känns lite ruttet när en väldigt rolig men kasst genomförd bild vinner enbart för att den är väldigt rolig.
Särskilt när man har lagt ner en massa tid på att få den snygg, sen kommer något väldigt roligt Paint-missfoster och tar segern. Då kan man lika gärna ha anekdot-tävlingar eller liknande istället eftersom det inte längre är en photoshop-tävling.

Visserligen sällan som dessa paint-missfoster har vunnit, men ofta är dom inte långt ifrån.

johabbed sket ur sig:
Alldeles för breda ämnen, som ”gör om en reklam” eller ”photoshoppa en konsig leksak” tycker jag är ganska trist eftersom det är så extremt öppet och därför inte kräver någon större sorts tankeverksamhet för att komma på idéer.

Sant, men det kräver stor tankeverksamhet och bra PS-kunskaper för att komma på BRA idéer och gestalta dom SNYGGT.
En mellanlandning av våra inställningar kan ju vara "Kom på en ny produkt". Fortfarande ett väldigt brett ämne men samtidigt svårt att komma på något bra/roligt samt svårt att photoshoppa ihop något där inte "basen" redan finns.

Och en av de sorters PS-tävlingar jag gillar mest är de dagliga på fark, där dom bara tar en bild som man ska göra någonting av. Vissa slänger bara in lite andra färger medans andra tar en helt oviktig del i "huvudbilden" och gör någonting roligt av den i en annan miljö. Stora möjligheter, men ändå en väldigt centrerad bas.

Ska försöka komma på lite fler ämnen också, jag vill ju inte bara sitta och peka på vad du ska göra för att det ska passa mig, liksom. Jag kan ju dessutom vara helt ensam om dessa åsikter och då är det ju minsann jag som ska anpassa mig.

PuzziZaj Å KjaMizaj!1!

Senast ändrad av Samael den 2007-02-20 18:47:03, ändrad totalt 1 gång

Hummer Bugg
[#5]  Skrivet: 2007-02-20 18:46:51 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 5530 Från: westeroze
ctrl+c ctrl+v:

Tycker upplägget är bra, när det kommer något aktuellt att göra PS-tävling av så blir det roligare. Men jag skulle också vilja ha nån mer avancerad tävling ur photoshoppandets synpunkt.
Förra tävlingen hade jag inte photoshop., nu har jag det men det är ont om idéer, men jag har kommit upp med än hittills iaf.

Gärna nån mer pratbubbletävling också.

[#6]  Skrivet: 2007-02-20 18:52:27 Citera
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 5385 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Självcitat!!

Samael sket ur sig:
Självklart är det ju inte så att det är viktigt att vinna utan hur full man är när man deltar, but still, PS-biten måste ju fortfarande vara en stor del i deltagande bilder. Det känns lite ruttet när en väldigt rolig men kasst genomförd bild vinner enbart för att den är väldigt rolig.
Särskilt när man har lagt ner en massa tid på att få den snygg, sen kommer något väldigt roligt Paint-missfoster och tar segern. Då kan man lika gärna ha anekdot-tävlingar eller liknande istället eftersom det inte längre är en photoshop-tävling.

Man kanske kan slänga in två betygsnivåer (Genomförande & idé) och räkna medeltalet av dessa? Eller är det för krånglig kodning?

johabbed
[#7]  Skrivet: 2007-02-20 20:00:27 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 29331 Från: payehoq
Det är nog för krångligt. Absolut är det så för mig, som kan absolut noll om sådant. Haddock kan däremot 103 om sådant, men han är landsförvisad och dyker bara upp på internet i hallucinationer, antingen sina egna eller andras.

Jag tror dock problemet löser sig själv om man hade kunnat locka fler deltagare och röstande, då "nyuk nyuk, jag ger en femma till det där kräjsy fula bidraget"-faktorn och internhumorn minskar.

Tanken var att vi skulle samla tidigare photoshoptävlingar på boyaheds förstasida för att således få flera att upptäcka tävlingarna och kanske till och med lockas att delta. Men det jobbet har av ren lathet och smutsig upptagenhet dröjt.

Jag slänger upp en lockelse till senaste photoshoptävlingen på förstasidan. Vet inte om det hjälper då vi just nu ligger i halvdvala och besöksantalet därför också är ganska lågt. Men men.

Sagda dvala beror förresten på vissa omständigheter som kommer att upphöra om cirka två veckor, så då blir lite mer fart på stället igen. Längta dit.

För övrigt anser jag att träslöjdslärare bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
johabbed
[#8]  Skrivet: 2007-02-20 20:26:36 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 25811 Från: payehoq
OVANSTÅENDE MEDDELANDE VAR EXTRAMATERIAL. HÄR ÄR ÅSIKTER.

Samael: Håller helt med om att bra idéer och bra photoshoppande ska belönas. Men det tycker jag ofta det har varit också. Carl Smithers kom ju tvåa, till exempel, och jag tycker allmänt att photoshoppandet på toppbidragen i båda "byt ut en bokstav" håller bra kvalitet.

Sedan har vi olika smak i photoshoptävlingar, tycks det. För jag tycker att SA:s tävlingar, som ofta är [sic!] high concept och extremt smalt inriktade (som "refuserade kondommärken" eller "vykort från TV-spelskaraktärer"), är grymt roliga och "gör om en bild" är lite mindre kul.

För att snacka i liknelse tycker jag det är roligare med tävlingar där bidragen är olika punchlines till samma skämt, istället för olika sorters skämt på ungefär samma tema. Så att jag till exempel skulle tycka att "Farliga leksaker" var ett bättre tema än "Leksaker" eller "U-länders minst populära produkter" skulle vara roligare än "Nya produkter" - även om bidragen blir mer likriktade.

Men jag ska försöka variera koncepten lite mer. Det har bara inte blivit nån ruljans på tävlingarna så att det låtit sig göras.

Hummer Bugg: Pratbubbletävlingar är också en sådan grej som lidit av att det inte blivit ruljans. Ska försöka med bättring även där.

För övrigt anser jag att bokförlaget Kartago bör förgöras.
Teaflax
[#9]  Skrivet: 2007-02-20 21:50:26 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 18941 Från: Katrineholm, bitch
Persönlicherweise så är det en sak som blockerat mig, och det är att det ofta kommer några kanonbidrag med en gång som gör att jag inte kan komma på en enda grej som toppar eller ens matchar det.

Annars är jag med Jojo; specifikare = roligare.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Skurt
[#10]  Skrivet: 2007-02-21 01:40:23 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 16129 Från: Lunnagår
Enda anledningen till att jag inte tenderat att vara med:

Lite för många photoshoptävlingar...
Lite för kort tid att utföra dem.

Jag har inte photoshop, kan jobba i paint, men det tar aldelles för lång tid! Jag behöver helt enkelt photoshop!

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Samael
[#11]  Skrivet: 2007-02-21 03:44:16 Citera
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 160729 Från: alla människors kollektiva tänkande.
johabbed sket ur sig:
För att snacka i liknelse tycker jag det är roligare med tävlingar där bidragen är olika punchlines till samma skämt, istället för olika sorters skämt på ungefär samma tema. Så att jag till exempel skulle tycka att "Farliga leksaker" var ett bättre tema än "Leksaker" eller "U-länders minst populära produkter" skulle vara roligare än "Nya produkter" - även om bidragen blir mer likriktade.

Där är vi minsann på samma nivå. Tycker dock att "farliga leksaker" och "leksaker" är ungefär lika breda ämnen. Det finns så sanslöst många saker att komma med. Ett produktnamn som på något vis ska innehålla Özz är svårare att få bredd på. (Ja, jag vet att det inte var syftet med tävlingen, men det blev så). Båda kräver mycket men bidragen blir inte så lika varandra. Jag tog bara två exempel och även om du minskade ner bredden av dom så är dom fortfarande mycket bredare än vad (jag anser att) vi har haft hittills.

Appropå att man inte lägger upp egna då dom som redan är uppe är bra så kanske man kan göra som så att ett ämne nämns, sedan får folk en vecka eller två på sig, sedan ska dom läggas upp. Pressen blir mindre och alltför lika bidrag blir osannolika. Om två pers dessutom har haft exakt samma tankar kanske lite romanser kan skapas mellan de två själsfränderna!
Ett exempel eller en bra förklaring kan läggas upp för att förtydliga vad som ska göras, men tråden kan hållas låst/bidragen dolda ett tag.

Fan, det låter som om jag tar det här galet seriöst.. Så är icke fallet, vill bara få ut lite mer av det.

johabbed
[#12]  Skrivet: 2007-02-21 10:12:53 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 84474 Från: payehoq
Skurt sket ur sig:
Enda anledningen till att jag inte tenderat att vara med:

Lite för många photoshoptävlingar...
Lite för kort tid att utföra dem.

Jag har inte photoshop, kan jobba i paint, men det tar aldelles för lång tid! Jag behöver helt enkelt photoshop!

Tävlingarna har i regel pågått över minst två helger, vilka i regel har fem veckodagar mellan sig. Ofta har de pågått längre än så. Det känns snarare som att när en tävling pågår för länge så glöms den bort och nya bidrag slutar komma.

Skaffa photoshop! Eller photoimpact, som jag använder men som jag är säker på är sämre.

För övrigt anser jag att leken "fruktsallad" bör förgöras.
AnaMatronic
[#13]  Skrivet: 2007-02-22 09:46:16 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 94800 Från: :nårF
Samael sket ur sig:

Appropå att man inte lägger upp egna då dom som redan är uppe är bra så kanske man kan göra som så att ett ämne nämns, sedan får folk en vecka eller två på sig, sedan ska dom läggas upp. Pressen blir mindre och alltför lika bidrag blir osannolika. Om två pers dessutom har haft exakt samma tankar kanske lite romanser kan skapas mellan de två själsfränderna!
Ett exempel eller en bra förklaring kan läggas upp för att förtydliga vad som ska göras, men tråden kan hållas låst/bidragen dolda ett tag.

djävla bra idé faktiskt.

johabbed
[#14]  Skrivet: 2007-02-22 21:47:09 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 14861 Från: payehoq
Jag tror snarare att en utannonsering av ett ämne i förväg skulle göra att folk skulle skjuta på och sedan ofta glömma bort att göra bidrag. Och varför bidragen skulle bli mer varierande förstår jag inte riktigt, utan det är ju i så fall större risk att fler gör grejer på exakt samma idé och inte utmanas sig att tänka i andra banor än vad andra redan gjort.

Sedan tycker jag det är väldigt synd om man låter bli att göra bidrag för man tycker andras är för bra. Så seriös tävling är det ju inte. Jag gör ofta bidrag när jag vet att de inte har med toppstriden att göra, bara det är en idé jag tror någon alls kan tycka är det minsta kul. Ju fler bidrag desto roligare, helt enkelt.

I allmänhet är det för få bidrag för att det ska kännas motiverat att dra igång photoshoptävlingar. Som det är nu drar jag bara igång photoshoptävlingar när jag vet att jag själv har tid och lust att göra bidrag, eftersom det annars är en överhängande risk att trådarna står helt och fullständigt tomma. Om man visste att folk bidrog skulle det vara lättare att köra mer regelbundet. Det ska inte bli nån fucking enmansshow.

Det är inget klagomål mot någon alls, så klart. Ibland är man upptagen, har idétorka, eller helt enkelt inte kan eller har lust att leka med bilder. Vi är helt enkelt ett för litet forum för tillfället, tror jag. Det finns inte den stommen av aktiva deltagare som behövs för ett bra photoshoptävlingsklimat.

För övrigt anser jag att Fångarna på Fortet-dvärgarna bör förgöras.
Hummer Bugg
[#15]  Skrivet: 2007-02-22 22:01:25 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 4424 Från: westeroze
Samael sket ur sig:
Man kanske kan slänga in två betygsnivåer (Genomförande & idé) och räkna medeltalet av dessa? Eller är det för krånglig kodning?

Det där har du snott av mig, jag ska stämma dig för upphovsrättsbrott!

Nej men jag hade faktiskt ungefär samma idé som blev bortslagen av haddock:

haddock sket ur sig:
För att se på det ur en teknisk synvinkel; jag tänker inte, eller orkar inte, fixa så att man kan rösta på olika kategorier för varje bidrag. Om det hade varit en seriös tävling med cash i potten (vem vet? kanske i framtiden) så hade det varit aktuellt.

Nu är det en "tävling" i den meningen att det är all in good fun och där meningen är att folk ska garva lite och använda lite av den tid som man egentligen slösar bort på att sitta och glo på tråkiga kontorsväggar eller att försöka slipa bort sina fingeravtryck med ett rivjärn till att photoshoppa lite och producera lite humor. Världen blir så mycket bättre med lite humor.

För enkelhetens skull, och för att förvirrningen skall bli minimal, så kan vi väl i framtiden kalla det för Photoshop-"tävling"TM

Eller har någon något annat förslag som tar bort eventull armbåga-sig-fram-och-inte-ge-sig-förrän-någon-har-fått-ett-öga-utpetat-mentalitet som många får (inkulsive mig själv i många fall) när det är tävlingsdags?

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Photoshoptävlingar  >>  Da Photoshop Föödböck Discussion

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet