Forumindex

Forumindex  >>  Leif G.W. Persson  >>  Leif GW intervjuas i City

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
johabbed
[#1]  Skrivet: 2007-09-04 15:21:43 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 33320 Från: payehoq
Blaskan City hade häromdagen en intervju med Leif GW som jag inte upptäckt förrän nu. En jäkligt bra intervju, faktiskt. Handlar bland annat om hans kommande bok, men mycket annat kommer med också. De får till och med honom att ställa upp på en lite rolig bild.

City sket ur sig:

[...]

När blev du övertygad om att Christer Pettersson inte sköt Palme?– Ganska snart. Pettersson har för mig alltid känts helt fel och det finns mycket starka vittnesutsagor som tyder på det. Det finns egentligen ingenting som pekar på honom, förutom att Lisbet pekade ut honom vid en konfrontation. Men där var han å andra sidan så in i helvete avvikande, han stod ju bland poliser och brandmän. Jag gillar Lisbet, hon är ingen dumskalle, men tyvärr – jag tror att hon har misstagit sig. Hon har inte ens sett vem gärningsmannen är. Han stod bakom henne och hon var helt förvirrad.
Enligt Gert Fylking har Christer Pettersson erkänt mordet för honom. Vad är det värt?
– Ingenting. Det här var Christer Petterssons försörjningskälla under många år. Det finns tusen journalister som jag sätter högre än Gert Fylking. Men det har ju också blivit hans grej. Han känner Crille – en totalt ointressant fyllskalle, pundare och våldsverkare som inte någon jävel ens höjer på ögonbrynen åt. Men som plötsligt är Palmemördare – eventuellt. Fylking är väl den som tjänat näst mest pengar på det här.
Hur är läget för Palmeutredningen i dag? Det är kört, va?
– Det är tvärkört. Enda sättet är att vi hittar en person som säger: ”Varsågod, här är jag och här är skjutvapnet och nu ska jag berätta precis hur jag gjorde.”

[...]

Hur mycket arbetarklass är du i dag?
– Det jag gjort är en typisk klassresa, och det har fått konsekvenser för mig. I ekonomisk mening är jag kanske en på tiotusen. I akademisk mening och i ett slags kändismening – fan, jag står med i Nationalencyklopedin och vad du vill. Jag är ingen genomsnittlig medborgare. Men jag röstar ju alltid på sossarna, på reflex. Jag skulle få röda utslag på hela kroppen om jag ens tafsade på en moderat valsedel. Min farsa förstod inte det där: ”Du måste vara dum i huvudet som röstar på sossarna. Med dina djävla pengar.”

[...]

Vad reagerar du på då?
– Allt töjligt. Högt och lågt. Och då säger jag ifrån. Jag gör det på ett sätt som man inte förväntar sig, vilket stör även mig. Jag kan säga: ”Det ska du skita i.” Eller: ”Du kan stoppa upp den åsikten i din röv.” Så ska man inte uttrycka sig om man är 62-årig professor. Nä, jag förväntas vara bildad, artig och eftertänksam. Jag förväntas inte säga om en 30 år yngre kvinnlig författare: Visst, för fan, jag önskar henne lycka och pengar, men jag tackar Leif GW Persson för att jag inte skriver som hon. Så får man inte säga. När jag växte upp hade arbetargrabbar tolkningsföreträde, så då hade jag kunnat kalla alla de här för ”borgarkärringar” och bett dem fara åt helvete. I dag är det inte så.

[...]

För oss som inte var med på 50-talet: Hur pratar Nicke Lilltroll?
– Haha! Det var en sån där sagofigur som sa: ”Mossning, mossning alla barn.” Han pratar inte särskilt bra. Han var ganska obegriplig, egentligen.

[...]

Hur hanterar du alkoholen?
– Jag kör samma rutin varje år. Klockan tolv på nyårsafton lägger jag av. Sedan dricker jag inte ens en lättöl fram till första maj. Sedan rullar det igång igen. På hösten, när jag jagar med mina kompisar, blir det ett och annat. Om jag fortsatte så här under ett helt år så skulle jag naturligtvis dö. Men sedan, klockan 24.00 på nyårsafton, stänger jag butiken igen. Och då får jag en arbetslust som fan ta mig är helt obegriplig.

Hela intervjun

Dessutom, visdomord ur faktarutan:

City sket ur sig:
Dold talang: ”Ingen. Har du någon talang ska du fan inte dölja den.”

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att standardmjölk bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Teaflax
[#2]  Skrivet: 2007-09-05 04:49:01 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 40326 Från: Katrineholm, bitch
Hjälte.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Leif G.W. Persson  >>  Leif GW intervjuas i City

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet