Forumindex

Forumindex  >>  Leif G.W. Persson  >>  Leffe säger upp sig

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
johabbed
[#1]  Skrivet: 2008-05-18 11:13:36 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 9386 Från: payehoq
Leffe säger upp sig från rikspolisstyrelsen eftersom den nytillsatte rikspolischefen Bengt Svensson fortsätter på den inslagna vägen med en allt mer centraliserad polis.

Guldkorn från Leffes uttalanden i frågan, lånade från Expressen.se:

Leif GW sket ur sig:
- Jag tänker inte delta i det här apspelet längre. Hela artikeln

Leif GW i sket ur sig:
Ingen har ett ont ord att säga om Bengt Svensson. Inte ens jag själv faktiskt. De få gånger vi träffats har han varit både charmerande och gjort ett hyggligt begåvat intryck. Dessutom ser han bra ut på ett lite gammaldags manligt sätt, vältränad, alert, klär väl i uniform.

Leif GW sket ur sig:
Jag är svårt förtjust i Stefan Strömberg för att vi i mångt och mycket är väldigt lika. Kort eller obefintlig stubin, inte överdrivet vattenkammade, ge faderulingen i formerna och alla ömma tår.

Leif GW sket ur sig:
[...] tjugo procent av landets poliser har samlats i kvarteret Kronoberg på Kungsholmen i centrala Stockholm och de som sitter där icke har ett pillekvitt att skaffa med den brottslighet som plågar landets medborgare.

Leif GW sket ur sig:
Nåja, om den Svenssonska öppningen håller vad den lovar så kommer landets samtliga poliser att arbeta på Kungsholmen i centrala Stockholm före utgången av nästa år. Och vore jag president i Hells Angels skulle jag jubla, hälla i mig ett extra flak pilsner och dra en repa på hojen med fritt fladdrande hår.

Av någon mer eller mindre oförklarlig anledning avslutar Leffe sitt öppna brev, eller vad det nu ska kallas, med följande anekdot:

Leif GW sket ur sig:

Faktaruta:

Författare har ett komplicerat förhållande till alkohol. Rakt på sak betyder detta att alldeles för många av dem dricker alldeles för mycket. Socialläkaren Nils Bejerot, legendarisk narkotikaforskare, hedersman och hängiven nykterist, genomförde på sjuttiotalet en mindre sociologisk undersökning om detta där han granskade alkoholvanorna hos samtliga nobelpristagare i litteratur. Alla utom tre visade sig vara alkoholister eller i vart fall "alkoholproblematiker" och med de tre som inte var det, var det ännu värre enligt Nisse. Ingen av dem skulle egentligen ha fått Nobelpriset eftersom de skrev så "förbannat usla böcker".

Författare som super kan indelas i två kategorier. Dels de som gör det för att få inspiration, kunna forcera spärrar, se och säga saker som de annars inte ser och säger. Ta ytterkurvan ut så att säga. Dels den andra kategorin som jag själv tillhör. De som gör det för att äntligen få tyst i sina plågade huvuden. Vi som dricker för att svepa våra sargade själar i spritens bourgognefärgade sammetsmantel.

När Sinclair Lewis fick Nobelpriset i litteratur 1930 inkvarterades han som brukligt på Grand Hôtel. När han på Luciadagens morgon uppvaktades på sitt rum av en hoper utomjordingar i vita särkar och brinnande hår fick han ett svårartad anfall av fylldille och flydde skrikande ut i korridoren. Helt obekant som han var med den nordiska varianten av de skära elefanter som han kände väl sedan länge och numera snarast skänkte trygghet i hans tillvaro.

Hela artikeln

Tidigare i texten nämner Leif GW filmen "No Country for Old Men". Det kanske är så han kommer in på anekdoten om alkoholiserade författare, antar jag. Förutom att historien som filmen bygger på skrevs av Upton Sinclair, inte Sinclair Lewis...

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att Fångarna på Fortet-dvärgarna bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Leif G.W. Persson  >>  Leffe säger upp sig

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet