Forumindex

Forumindex  >>  Radio, TV & Film  >>  Magnus Betnér - I ditt ansikte

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
johabbed
[#1]  Skrivet: 2008-09-16 07:55:41 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 0 Från: payehoq
Kanal 5 sket ur sig:
Svensk humorserie från 2008. Magnus Betnér är känd som en provokativ komiker som inte smörar för någon. Här ställs han mot olika publikgrupper, alla bestående av människor han vanligtvis gör satir om i sina shower. Tittarna bjuds på en hel del ståupp och får även följa Betnér i hans förberedelser.

Medverkar gör även ståupparen Martin Soneby och programmets producent Bobbo Krull. Text-tv-text s 199.

(Har själv inte sett det än, men tänkte starta en tråd för folk som har gjort det. Återkommer i frågan.)

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att träslöjdslärare bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
johabbed
[#2]  Skrivet: 2008-09-16 20:50:47 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 7039 Från: payehoq
Aiiiight. Nu har jag sett första avsnittet, och här kommer min som brukligt alldeles för långdragna recension.

Ska säga att mitt tittande föregicks av att jag hann läsa två separata tv-recensenter slakta programmet rejält samt höra det dissas av en bekant som kollat igår. Därför var mina förväntningar kanske låga. Men jag tyckte fan det var rätt kul. Inget världsomvälvande, men god underhållning.

Kanske är det för att jag är en sucker för att se ståupp och hantverket kring det på TV. Bevisat av att jag pallat mig igenom ideliga säsonger av Last Comic Standing, kanske. Det sägs vara svårt att föra över bra schtupp till lika bra TV, men vafan. Det är ändå bättre TV än mycket annat.

På negativa sidan kan nämnas att det kändes som för mycket programtid för vad som fanns i materialväg samt att fejkdoku-stilen på intervjuerna är rätt sopig.

I ditt ansikte sket ur sig:
"Nu ska ni alltså ståuppa i en kyrka! Och du ska dra ordvitsar i en taxi!"

"Nej, ska vi? Oj oj oj! Då får vi börja skriva här på tåget!"

Just för att man är en sucker för hela comedy-grejen hade det ju varit roligare att se en mer äkta bild av förjobbet, med tågresa och dylikt som bonus.

Själva målet för humorn var inte så spännande i det här avsnittet, dock. Metodisterna verkar vara en av de minst ruttna smakerna i den mögliga påsen kristendomsnötter, och de callades heller inte direkt ut för sin tro. Det var mer bara humor om Bibeln inför en publik som var snäppet mer insatta i ämnet än vanligt. Alla verkar ha haft det ganska mysigt. Okeydoke, men man hade ju gärna sett nån gammal tanta bli upprörd och slå någon med en käpp. Eller åtminstone få lite soundbytes från vad åhörarna tyckte efter framträdandet.

Kul att bekanta sig lite mer med Soneby förresten, då han är en sån där snubbe som jag ännu inte sett live. Betnér hade mycket roligt material, en uppryckning från den där entimmesspecialen i vintras när han istället för att faktiskt skämta mest berättade att han skämtade om saker man inte får skämta om.

I sammanfattning. Fullt duglig tv-underhållning för en fantast som mig. Ska fortsätta följa.

För övrigt anser jag att Fångarna på Fortet-dvärgarna bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Teaflax
[#3]  Skrivet: 2008-09-16 22:06:54 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 10264 Från: Katrineholm, bitch
Hat inte sett det hela än, men Soneby kan vara alldeles grym när han träffar rätt. Har inte sett honom vara dålig heller - han förtjänar att få lite teeveetime.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
haddock
[#4]  Skrivet: 2008-09-18 13:09:30 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 28804 Från: Lilltomta
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article3338296.ab

AB sket ur sig:
Pastor anmäler Magnus Betnér

Rasar mot komikerns Jösses-skämt
Magnus Betnérs Bibel-skämt i kyrkan fick pastor Berndt Isaksson att se rött.

Nu anmäler han händelsen.

– Det här är ett jätteallvarligt brott, säger han.

...

Berndt Isaksson ger komikern svar på tal:

– Vad skulle vara hädelse om inte just detta? Att kalla större delen av Bibeln för dynga. Och att framställa Jösses som en horkarl med massvis av sexuella kontakter där han spred könssjukdomar och sedan klämkäckt botade dem.

Klämkäckt!? Hahahah! Grymt kul visual. Oh, Betner, you.

[#5]  Skrivet: 2008-09-20 10:18:58 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 12600 Från: :nårF
Såg inte början av programmet utan kom in någonstans innan reklamen. Spontant får jag säga att det jag såg var delvis intressant och delvis festligt. Har aldrig varit något större fan av Bobos osmidiga stil och tyckte att han var relativt blek som programledare. Det lilla jag såg av honom iaf. Vad det gäller ståuppet så kändes det lite som Tea säger att Soneby var grym när han fick det att stämma. Något han fick framemot slutet (även om det säkert var kraftigt klippt). Betnér var bra som fan, vilket var skönt för jag tycker att han har varit lite tråkig på sistone. Lite mycket Runar och framför allt lite väl mycket Magnus Betnér.

Tyckte om grejen att de inte gjorde ner sin publik. Vilket de med all säkerhet kunde ha gjort. Men så är ju jag en sån som inte gillar kväsig stämning heller.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
johabbed
[#6]  Skrivet: 2008-09-24 00:36:02 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 18772 Från: payehoq
Avsnitt nummer två cementerar att detta är finfin tv-tittning. Nu fanns det mer matigt att ta av under uppbyggnaden till framträdandena, så känslan av att programmet var för långt försvann. Hela grejen med ståupp-professorn var soft, för det kändes som att han från början bara skulle framstå som skittrist, men sedan när han visade sig ha lite bra saker att komma med så anpassade sig programmakarna och helt enkelt visade verkligheten. Det är så klart en bra grej när anslaget är dokumentärt.

På Betnérs blogg nämns det att videobandet från kameran som filmade publiken under framträdandena käkades upp, vilket drog ner denna sista del lite rent bildmässigt. Men på det stora hela löstes det väl fint. Hade dock, precis som förra veckan, gärna hört några reaktioner efter showen från de som lyssnat.

För övrigt anser jag att alla produktioner med Fredrik Dolk bör förgöras.
TacomaTrailer
[#7]  Skrivet: 2008-09-24 21:18:17 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 10946 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Jämfört med förra avsnittet var ju detta helt utan någon sorts konflikt, kändes mer som att han var där på ett vanligt företagsgig. 2:a avsnittet kanske är ett bra ställe att gömma det sämsta materialet?

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

AnaMatronic
[#8]  Skrivet: 2008-09-24 22:01:43 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 27600 Från: :nårF
TacomaTrailer sket ur sig:
Jämfört med förra avsnittet var ju detta helt utan någon sorts konflikt, kändes mer som att han var där på ett vanligt företagsgig. 2:a avsnittet kanske är ett bra ställe att gömma det sämsta materialet?

Måste säga att jag tycker detta avsnittet var ett steg upp jämfört med förra. Även om Mangus kanske inte skämtade så mycket om herrar i förening så skämtade han ju en hel del om exilsvenskar mm. Såg ju som sagt inte början på ep1 men Sonebys rundvandring i New York och hans miserabla försök att vara rolig inför byborna var helfestlig.

Även Magnus besök på kommedy-högskolan var underhållande. Mest den fule killen som låg i soffan och såg allmänt hög ut.

TacomaTrailer
[#9]  Skrivet: 2008-09-24 22:28:09 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 25369 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Fast är inte hela poängen med programmet att ska dra sina skämt i närvaro av de han brukar skämta om? Avsnittets material hade hur som helst passat på ngn EF-årsträff.

Bettans fluffer (glömmer alltid vad han heter) kom inte heller med mer än några sedan länge inlärda anti-häcklar-klyschor. Jag skulle vilja se materialet med honom de klippte bort....OCH SKICKA DET TILL MIN VÄRSTA FIENDE!!!!! Evil laughter of doom

Sen stör jag mig på sådana där "vi har inte alls en kamera i ansiktet och är riggade med mikrofoner utan går bara och småpratar spontant"-sekvenser.

Nästa avsnitt är Aftonbladet i alla fall, konceptet lär funka bättre där.

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless

AnaMatronic
[#10]  Skrivet: 2008-09-25 21:37:42 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 4800 Från: :nårF
Trodde faktiskt att tanken med programmet var att han skulle häckla sin publik mer än att han skulle skämta inför dem han brukar skämta om. Jag har aldrig sett honom live och vet inte om han brukar skämta om utlandssvennar som knullar horor. But anyways tyckte jag att det var kul.

rävdjuret
[#11]  Skrivet: 2008-09-26 10:45:12 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 10079 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
ser fram emot nästa avsnitt med AB.

men detta var inte mycket att hurra för. flufferna löjlade sig i parker, visst kanske en intressant idé att testa basala saker men det förtjänar inte så mycket tv-tid. och av betners uppträdande tänkte jag mest på hur alla på festen fortfarande uppträdde som om de var på en sittning i lund under deras studietid. jag kommer nog vara lagom trött på det studentikosa när jag lämnar lund, att fortsätta med det när man är 40+ kommer nog inte hända.

Hummer Bugg
[#12]  Skrivet: 2008-09-26 16:46:58 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 17327 Från: westeroze
AnaMatronic sket ur sig:
Trodde faktiskt att tanken med programmet var att han skulle häckla sin publik mer än att han skulle skämta inför dem han brukar skämta om. Jag har aldrig sett honom live och vet inte om han brukar skämta om utlandssvennar som knullar horor. But anyways tyckte jag att det var kul.

Håller på dig. Tanken är inte att häckla och skapa konflikt utan att köra stanp-up om de han är publik inför, och när han skämtar brukar det bli elakt.
Sett han live och han var bra fast publiken var usel, han skämta en del om den bonniga publiken men han körde inget om utlandssvennar eller horor.

[#13]  Skrivet: 2008-09-26 19:14:22 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 7133 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Hummer Bugg sket ur sig:
AnaMatronic sket ur sig:

Håller på dig. Tanken är inte att häcklaoch skapa konflikt utan att köra stanp-up om de han är publik inför, och när han skämtar brukar det bli elakt.
Sett han live och han var bra fast publiken var usel, han skämta en del om den bonniga publiken men han körde inget om utlandssvennar eller horor.

Förvirrad....

johabbed
[#14]  Skrivet: 2008-10-01 20:48:03 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 45991 Från: payehoq
Nu har jag även sett avsnitt trois, när dom besöker Aftonbladet. Finfint avsnitt återigen. Var lite orolig eftersom ämnet kvällstidningar lätt slinker in på sparka-in-öppna-dörrar-spåret, men humorn var allmänt riktigt bra.

Undrar lite om nån klippte Virtanens namn i närmre samband till grejen om snortande nöjesjournalister. Det hade ju varit roligare att mer tydligt outa den grejen för den allmäna tv-befolkningen, för nu blev det nog mest att den biten material talade till såna som redan var införstådda.

Sedan gillar jag att avsnittet innehöll det jag efterlyst tidigare, nämligen lite mer efter-föreställning-snack med folk som nyss varit publik/måltavlor. Inte för att det gav så mycket matnyttigt just här (förutom "hälsa mamma"), men det känns som en fin avrundning.

Nästa vecka såg det ut att bli action.

För övrigt anser jag att Martin Stenmarck bör förgöras.
AnaMatronic
[#15]  Skrivet: 2008-10-01 22:58:58 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 5280 Från: :nårF
Tyckte med att det far festligt. Om man bortser från Soneby på Gymmet. Det var bara jobbigt.

Funderar på de där i parken som satt med ryggen emot. Det kan fan inte ha varit på riktigt?

TacomaTrailer
[#16]  Skrivet: 2008-10-02 19:28:25 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 147041 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Påstående:
Det kan fan inte ha varit på riktigt?

Stämmerin, men bra avsnitt för all del, även om den där microfiché-grejen kunde gjorts ungefär 100% kortare.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Radio, TV & Film  >>  Magnus Betnér - I ditt ansikte

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet