Forumindex

Forumindex  >>  Övrigt  >>  Rävdjurets musiktipstråd

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
rävdjuret
[#1]  Skrivet: 2008-04-14 12:52:06 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 1643 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
Hej vänner,

Den här tråden är till för att tipsa om musik, men kanske inte den mest uppenbara musiken som spelas på alla topplistor, snarare det som man kanske missar om ingen påtalar det. Om jag hör eller läser om musik som beskrivs som bra laddar jag alltid ner hela albumet även om jag inte hört talas om artisten innan. För jag uppskattar verkligen att upptäcka ny, bra och intressant musik. Så har ni ett tips på något man bör lyssna på är det bara att skriva om det och gärna länka till torrent eller annan sida.

Jag kan börja med en artist som inte släppt sin album ännu men som har en EP ute och som snart släpper skiva. Henok, svensk rappare som är rapp i käften och lite i stil med Adam Tensta och Lazee. Även om jag inte tycker att varken Lazees första singel eller Henoks EP är jättebra så väntar jag ivrigt på deras skivsläpp då det finns överhängande chans att de är riktigt bra.

http://www.myspace.com/henokachido
EP: www.henokmusic.com/Henok_That_Fuckin_Guy_the_EP_(dlx2007).rar

Så släng nu era tips på mig och diskutera gärna musik här också.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
TacomaTrailer
[#2]  Skrivet: 2008-11-10 11:40:16 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 144970 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
WTF hände med alla poster i denna tråd?

Hur som helst, för de som bor på de norrländska fjällen och missat hypen, TT presenterar: Glasvegas
http://thepiratebay.org/torrent/4482437/Glasvegas-Glasvegas-2008
(alt. rock, shoegazer, typ)

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AnaMatronic
[#3]  Skrivet: 2008-11-10 11:52:14 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 35600 Från: :nårF
Hmm fan vad kväsigt. Alla mina tips borta...

Glasvegas växer sig på en. Bestämde mig tidigt för att inte gilla det men Geraldine blir bätter och bättre.

AnaMatronic
[#4]  Skrivet: 2008-11-10 11:52:56 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 14571 Från: :nårF
Hmm fan vad kväsigt. Alla mina tips borta...

Glasvegas växer sig på en. Bestämde mig tidigt för att inte gilla det men Geraldine blir bätter och bättre.

Jason
[#5]  Skrivet: 2008-11-10 18:01:32 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 11653 Från: ett annat håll
Glasvegas är ganska äckligt bra, även om jag inte är lika hejdlöst förälskad som presskåren

Polymont? on my mind är också bra, även om jag skulle behöva texthäfte för att höra vad de sjunger i just den låten.

[#6]  Skrivet: 2008-11-10 18:53:05 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 1600 Från: :nårF
Jag hittade inläggen:
http://forum.boyahed.com/viewtopic.php?t=5424&start=25

silmarillion
[#7]  Skrivet: 2008-11-11 08:47:16 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 197 Från: Skåne
AnaMatronic sket ur sig:

Hmmm...hur gick denna dubbelpost av trådar till?

[#8]  Skrivet: 2008-11-11 09:40:36 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 14914 Från: :nårF
Jag kan tänka mig att den blev dubbelflyttad när Jobbah' möblerade om forumet?

Jason
[#9]  Skrivet: 2008-11-11 18:38:57 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 12496 Från: ett annat håll
Dirty Pretty things, Sons and Daughters, Firewater, Chucky Danger, The Fratellis, Kings of Leon.

Musiknördarna/nörderskorna (yay) har säkert redan spanat in de flesta, men ni andra kan säkert hitta något att gilla

[#10]  Skrivet: 2008-11-11 20:57:32 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 12800 Från: :nårF
Jason sket ur sig:
Dirty Pretty things, Sons and Daughters, Firewater, Chucky Danger, The Fratellis, Kings of Leon.

Musiknördarna/nörderskorna (yay) har säkert redan spanat in de flesta, men ni andra kan säkert hitta något att gilla

Dirty pretty things är helt ok. De klarar sig hur bra som helst utan Pete.

Kings of Leon är sinnessjukt bra. Senaste albumet går djävulskt varmt i min spelare just nu.

Övriga kanske är något man bör kolla upp?

Teaflax
[#11]  Skrivet: 2008-11-11 22:34:42 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 18559 Från: Katrineholm, bitch
Kings of Leon? Jag hajar inte grejen. Det är inte direkt dåligt, men det är ju inget som står ut eller utmärker sig på nåt vis alls.

Bäst just nu här hemma:

The Week That Was - The Week That Was

Ena brodern från Field Music gör en "soloskiva" som filtrerar Field Musics lite aviga pop genom det experimentella 80-talets ljudbild. Ljudmässigt är inspirationerna Peter Gabriels och Kate Bushs Fairlightexperiment, låtmässigt är det tajtare och mer disciplinerat utan att för den skulle bli banalt. Mästerligt.

Elbow - The Seldom Seen Kid

Årets bästa platta, hands down. Guy Garveys sång och texter skulle kunna bära upp nästan vilket band som helst, men här omges han dessutom av otroligt välskrivna och snyggt arrangerade låtar. En värdig vinnare av årets Mercury Prize, men helt ignorerad av svenska musikjournalister. Feh.

David Holmes - The Holy Pictures

Holmes är nog mest känd för Oceans 11-13-soundtracken - vilket inte alls är illa. Här har han för första gången försökt sig på att sjunga själv över sin retro-triphop. Än så länge inte lika bra som klassikerna Let's Get Killed eller This Film's Crap, Let's Slash the Seats, men den växer fortfarande. Fördelen med att han sjunger sjäv är att han slipper ta in bröliga Bobby Gillespie igen.

Goldfrapp - Seventh Tree

Efter två lite discostompiga skivor har Goldfrapp hittat tillbaka till de filmiska och pastorala klangerna som gjorde debuten så knäckande bra och Allison Goldfrapp själv sjunger bättre än någonsin.

No Man - Schoolyard Ghosts

Steven Wilson fortsätter vräka ur sig kvalitetsmaterial, här i bandet han har med Tim Bowness - ett band som faktiskt funnits längre än hans huvudsakliga utlopp Porcupine Tree. Drömskt, men samtidigt hotfullt. Kanske inte lika mörkt som PT numera är (och definitivt inte lika hårt).

Porcupine Tree - Nil by Mouth

Egentligen lite gammal nu, men tål att pushas för (precis som allt PT gjort sedan ungefär 2001).

The Last Shadow Puppets - The Age of the Understatement

Titellåten är en klar kandidat för årets bästa singel och skivan lever nästan upp till dess löfte. Kompisparet från Arctic Monkeys och The Scoundrels leverar i stort sett klockren 60-talsmäktighet i Scott Walkers anda, men utan att hänfalla till enkla pastischer.

Sparks - Exotic Creatures of the Deep

Inte riktigt lika helgjuten som de två föregående plattorna, men bröderna Mael bygger vidare på den fantastiska förnyelse som inleddes på Lil' Beethoven och Hello, Young Lovers. Värd hela priset bara för lysande She Got Me Pregnant. Oförskämt vitalt från två så gamla artister. Jag kan inte komma på någon från den eran som fortsäter att bryta ny mark som Sparks gör.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AnaMatronic
[#12]  Skrivet: 2008-11-11 23:05:59 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 29200 Från: :nårF
Jag köpte LSP's skiva enbart för singelns skull. Tyckte först att skivan vara ganska medelmåttig. men efter några sena kvällar på jobbet har den rullat flitigt och den är riktigt grym. Får Bond-vibbar som fan av den.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Övrigt  >>  Rävdjurets musiktipstråd

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet