Forumindex

Forumindex  >>  Radio, TV & Film  >>  Låt den rätte komma in

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
statusQ
[#1]  Skrivet: 2008-10-19 16:25:17 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 22 mar 2008 Inlägg: 2430
tja, morsan gav mig två biobiljetter som hon hade fått genom jobbet till en film som heter låt den rätte komma in. o det är nog bäst att använda dem..men är det någon som kan berätta mer om vad filmen handlar om osådär?

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
silmarillion
[#2]  Skrivet: 2008-10-19 16:59:31 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 2303 Från: Skåne
Jag har inte sett den men väl läst John Ajvide Lindqvists bok. Och har Tomas Alfredsson lyckats göra filmen lika bra som boken så tycker jag du skall se den.

[#3]  Skrivet: 2008-10-19 17:54:30 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 10800 Från: :nårF
Det lilla lilla jag har läst om filmen verkar lovande. Har sett nåt klipp och det verkar inte helt oävet. Markus Krunegård har skrivit låten "Jag är en vampyr" med boken i tankarna.

Har planer på att se den. Den kan inte vara sämre än Arne Tempelriddarten iaf.

Jason
[#4]  Skrivet: 2008-10-19 21:53:24 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 14227 Från: ett annat håll
Boken är iallafall [sic!] bra! Tydligen har Alfredsson lekt lite med bokens handling och fått det till att verka som att vampyrflickan i berättelsen möjligen kan vara påhittad, som en kanalisering av pojkens ilska.

[#5]  Skrivet: 2008-10-20 09:04:47 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 18330 Från: Katrineholm, bitch
Boken är suverän, men jag är sur på att John - som är en gammal kompis och f.d. kollega - inte höll sitt löfte om att jag skulle få texta den till engelska (inte för att det är han som avgör sånt egentligen).

Men jag tänker nog se den ändå nån dag.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Skurt
[#6]  Skrivet: 2008-10-20 18:00:51 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 25320 Från: Lunnagår
The book is ab-fab. )Har även läst de andra Ajvide-Lindkvist-berättelserna) Jag kan knappt bärga mej för att se vad som hänt med historian när det nu blivit film.

Om man gillar realistiska vampyrhistorier med mer eller mindre ambiguös handling så kan jag varmt rekommendera: "Martin" av George Romero från 1977 annars:

Trailer: http://www.trailersfromhell.com/trailers/238

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
johabbed
[#7]  Skrivet: 2008-11-01 17:01:30 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 38482 Från: payehoq
Har inte sett filmen ännu, men den har fått en riktigt fin mottagning även i USA. Detta kan man beskåda närmare på den eminenta recensionssamlarsidan Rottentomatoes.com, där filmen har en 98-procentig "fresh rating".

Hittills 40 av 41 recensenter gillar den. Den ende negative recensenten hittills jobbar på Entertainment Weekly och anklagas av RottenTomatoes-läsarna för att inte ha sett filmen alternativt medvetet dissa den för att den kommande vampyrfilmen Twilight, som Entertainment Weekly har reklamkampanjer för, ska må bättre.

Det känns som att detta kan bli den första svenska film jag ser på bio sedan... Hmm. Resan till Melonia, kanske.*

* Antagligen inte, men jag minns fan knappt nån svensk film jag sett på bio de senaste 15 åren.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att standardmjölk bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
AnaMatronic
[#8]  Skrivet: 2008-11-01 17:19:57 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 3600 Från: :nårF
Jag skulle se den igår. Men SF i Kristianstad tyclte att det var viktigare att visa ARNe i åtta veckor till tydligen.

Hatar...

silmarillion
[#9]  Skrivet: 2008-11-01 21:56:34 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 2549 Från: Skåne
AnaMatronic sket ur sig:
Jag skulle se den igår. Men SF i Kristianstad tyclte att det var viktigare att visa ARNe i åtta veckor till tydligen.

Hatar...

Bio i Kristianstad? När du har Sveriges bästa biograf ett par steroidpumpade diskuskast österut?

...fast jag har inte sett att de ens tänker visa den på sagda biograf Hasselhoff cries while raping Germany

[#10]  Skrivet: 2009-01-06 16:11:38 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 37544 Från: payehoq
Jag har sett filmen alldeles nyligen. Det blev dock inte den första svenska filmen jag såg på bio på mycket länge, eftersom jag såg den i nedladdad form. Men den får epitetet den bästa svenska filmen jag sett på mycket länge, troligtvis beroende på tre faktorer: 1) Att jag sett väldigt få svenska filmer de senaste åren, 2) Att svensk film väldigt sällan är bra, och 3) Att den här filmen helt enkelt var bra.

Minus för kattscenen. Plus för filmen i övrigt.

Sedan var det lite skoj att jag för några veckor sedan anmärkte för bekanta att det var kväsigt hur tjejen i det här Nilecity-klippet...

...var så väldigt bra men sedan enligt mitt minne inte synts till nånstans överhuvudtaget sedan dess. Och så dyker hon upp som sjukhusreceptionist i LDRKI. Fedt.

För övrigt anser jag att Martin Stenmarck bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
johabbed
[#11]  Skrivet: 2009-01-06 16:20:01 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 82909 Från: payehoq
Förresten, stort buuu också för att den inte blir Sveriges bidrag till Oscarsgalan. Det känns som den med sitt mottagande i USA mycket väl kunnat vinna.

Nu har jag inte sett Maria Larssons eviga ögonblick, men även om den säkert är bra är jag ganska säker på att resten av världen inte kommer bry sig det minsta.

Det svenska filmetablissemanget är för djävla inriktade på att filmer ska vara draman om medelålders människor som vistas i lantlig miljö nån gång förr i tiden. Det funkade med Fanny & Alexander, sedan gick resten av världen vidare medan svenska filminstitutet hängde kvar och ger pengar åt dylika produktioner år efter år i fucking evigheter.

Kanske är dom bara snälla mot Sveriges kostymörer som får återanvända samma stora klänningar som redan förekommit i 16 olika filmer. I vilket fall leder det till att Sverige är ett trist filmland. Fuck det.

För övrigt anser jag att standardmjölk bör förgöras.
Hummer Bugg
[#12]  Skrivet: 2009-01-07 17:08:21 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 6021 Från: westeroze
Såg nyligen Låt den rätte komma in och är inte lika frälst som er andra, kanske beroende på att jag inte läst boken. Då tycker jag Ruben Östlunds "De ofrivilliga" var mycket bättre och borde vara Sveriges Oscars-bidrag, otroligt socialrealistisk film.

[#13]  Skrivet: 2009-01-07 17:25:46 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 16800 Från: :nårF
Hummer Bugg sket ur sig:
Såg nyligen Låt den rätte komma in och är inte lika frälst som er andra, kanske beroende på att jag inte läst boken. Då tycker jag Ruben Östlunds "De ofrivilliga" var mycket bättre och borde vara Sveriges Oscars-bidrag, otroligt socialrealistisk film.

Hade höga förväntningar och tyckte att den var bra. Men i nivå med förväntningarna var den inte så jag blev lite besviken likväl.

silmarillion
[#14]  Skrivet: 2009-01-08 18:37:19 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 3421 Från: Skåne
Hummer Bugg sket ur sig:

Men att Ika Nord är med i den måste väl ändå ge några pluspoäng? *hehe*

Nåväl, jag har inte sett De ofrivilliga men har hört väldigt mycket bra om den och hade väl tänkt se den inom en väldigt snar framtid. Återkommer sedan med min åsikt. (Som om någon skulle bry sig egentligen...men ändå.)

[#15]  Skrivet: 2009-01-09 00:30:00 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 36714 Från: Lunnagår
Filmen LåtDenRätteKommaIn var bra, men ack tråkig.. Känns som svensk film inte kan göra något som är underhållande på riktigt.

I boken fanns det massor av underhållande sekvenser, som kunde göra det hela till underhållande skräckfilmsmässigt - på samma sätt som Suspiria eller Halloween är underhållande. T.ex. när den supermissbildade håkan-figuren löper amok. Nu skulle jag knappt kategorisera det som en skräckfilm utan mer som ett ångestdrama. De skulle satsat på klockren skräck istället för att fokusera så mycket på själva förhållandet mellan pojken och vampyren. Booooring.

Nu är det kanske bara jag som gärna offrar "djup" handling för underhållningsvärde - stör mig dock otroligt på att många rescensenter och filmskapare verkar dock inte alls gilla film utan mer budskap eller politik som filmer kan tänka sig representera.

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Hummer Bugg
[#16]  Skrivet: 2009-01-09 01:56:26 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 3318 Från: westeroze
Håller delvis med att underhållningen, eller rättare sagt mitt engagemang för filmen som visas, är väsentlig. Så även om Låt den rätte komma in var en bra film på alla sätt greps jag inte riktigt av den, och då har man inte lyckats ultimat oavsett foto, skådespelarinsatser etc.

Å andra sidan är jag och många med mig äckligt trötta på den hjärndöda hollywoodunderhållningen, och det beror inte på att det saknas djup och budskap utanför att de är så extremt förutsägbara + att man ofta irriterar sig på logiska luckor, överspel och fåniga klichéer. För ett litet land som Sverige så skapar vi väldigt mycket mindre avföring per capita än USA och de flesta andra länder, och när vi har ett bra filmår som i år har vi väldigt mycket kvalité per capita. I Hollywood har de anställda dramaturger som ser till att varje fucking film följer standardmall A1, medgång - motgång - medgång.

Läste en intressant filmlista av Ricky gervais kompis där LDRKI va med på den bra sidan, har inte sett så mycket av de listade så jag kan uttala mig men misstänker att det är en rätt bra lista, Batmanfilmen va [sic!] bra. Håller dock inte med kritiken av Be kind Rewind.

Påstående:
TOP TEN WORST FILMS OF 2008:

10. Fool's Gold -- I don't have anything funny to say about this movie. I'm just fed up. Just fucking stop it. Seriously. You're not getting anything out of it. I'm not getting anything out of it. Even "your audience" isn't getting anything out of it. You know what this movie cost? $70 million. You know what it grossed? $70 Million. It's a cats game. You're literally doing nothing.

9. You Don't Mess with the Zohan -- Remember in the trailer when Adam Sandler's little legs pop up and start kicking that guy in the face? So do I.

8. The Happening -- Nail in the coffin. Fucking took long enough. If anyone is keeping score at home, just know that if you write and direct a great film that grosses nearly $300 million (and one slightly over-rated yet entertaining super-hero movie) they will let you direct FOUR FILMS OF YOUR CHOOSING. Lucky for us all, The Happening was number four.

7. The Love Guru -- Here's when you know that you've stopped trying: you're still using mini-me in a movie that doesn't have a character in it named mini-me. This is exactly like George Lucas making Boba fedt one of the central story lines of the prequels. Sometimes "giving the people what they want" isn't the right thing to do. This is also why there are so many obese children.

6. Fireproof -- THIS DOES NOT BODE WELL. This makes me miss The Passion of the Christ. At least that had a few movie stars and some violence. Next up: the Mormon film movement. Oh wait... that's already started... and it's on this list.

5. Beverly Hills Chihuahua -- See above.

4. How She Move -- Seems beside the point. What about How She Talk?

3. Be Kind Rewind -- I actually walked out of this one angry. Such a disappointment to realize where the talent lies with Michel Gondry (Clue: not in his writing). I agree there isn't enough of people laughing and looking like they're having fun in comedy films nowadays, but conversely, there's also nothing more awkward than watching two guys pretending to be laughing and having fun.

2. Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull -- YOU CHOSE... POORLY.

1. Twilight -- Dear Fat Girls of America, I know times are tough. I know how it feels to be overweight, and unpopular, to feel that no one really understands you and to wallow away at night, lying in your big bed, snacking and wishing there was an effeminate vampire boy-child to come steal you away and show you how shiny he looks in the sunlight. (I don't). But this is not the answer. I say it again, ma'am: THIS IS NOT THE ANSWER. I know it's too late to stop this train, but let us all agree that the Twilight books make Harry Potter look like Proust. And even worse, the Twilight film makes Disaster Movie look like The Leopard.

TOP TEN BEST FILMS OF 2008:

As always, my Top Ten is the closest melding I can muster of what I consider to be the best films and the films I flat out enjoyed the most.

Apparently, as is obvious by many of my selections, this was the year that I was a nine year old boy.

10. Iron Man -- Just fun.

9. Synecdoche, New York -- I like to imagine that Michel Gondry and Charlie Kaufman made a bet to see who could do the other person's job better. You know, like an I Love Lucy episode. But in this I Love Lucy episode Kaufman walked into the candy factory like he was Gordon Ramsey on Kitchen Nightmare and made the best damn candy that candy factory had ever produced. On the flip side, Gondry, in an attempt to clean the house and take care of Little Ricky, burned down the entire brownstone and drowned Little Ricky in the tub.

8. Tropic Thunder -- It still bothers me that we live in a culture where Tom Cruise has to do public penance for being crazy by embarrassing himself with ridiculous dance moves. But almost everything else I enjoyed. I think it would have been better, as it was supposed to be, with Owen Wilson in the Jack Black role, though.

7. Ghost Town -- It would make the list regardless. It's fantastic. And the ending makes me well up with tears like a little girl-gay. And it stars my favorite actor in the whole world. Tea Leoni.

6. Let the Right One In -- A slap in the face to all that is bad in the world of cinema. Quite literally the anti-Fool's Gold. It's exactly what we need.

5. Speed Racer -- I'm sick of defending this film. But fuck it, one more go. Look, you're wrong. It's as simple as that. If you haven't seen it, whatever you think of it, you're just wrong. If you have seen it and didn't like it, well... you don't understand what you saw. This film is so far ahead of its time the closest thing I can compare it to is 2001. So there. That's a hyperbolic statement I will live to regret. But, hyperbole is necessary sometimes to prove a point. This film is amazing. It's even important. It's amazing storytelling, it's technically leagues ahead of anything else and here is the main reason people hate it: it is like nothing that has even been before.

4. Kung-Fu Panda -- Some of the best storytelling I've seen in a long time. Like a perfectly mechanized little watch. I bet that at this point in the list you're thinking that I'm praising some pretty childish and "light" films for their "good storytelling". But I just call 'em like I see 'em. And some of the best storytelling I saw this year took place in films aimed at children.

3. Wall-E -- The first time I watched it was on my laptop and it was a bootlegged version I downloaded from some asshole with a camcorder pointed at the screen. That's how bad I wanted to see it (I was in England where it wasn't releasing for another three weeks and I couldn't wait). Even with the crappy quality, it still did what it was supposed to do. Something I can't shake though: I don't totally understand how or why this film was allowed to be.

2. The Dark Knight -- I don't have anything interesting or funny to say about this. Oh wait... A Jew with a Barfing Dick. There we go. A chuckle, there.

1. The Wrestler -- hands down the best storytelling I've seen in a long time. There's nothing more impressive to me than a simple story you've seen a million times, presented in a way that makes you feel like you've never seen it before. Aranofsky-world -- here we come.

P.S. For those of you who think this list is missing Benjamin Button, or Slumdog Millionaire, or Milk, or Revolutionary Road, or any of the other films on most peoples' lists, please don't assume I just didn't see those films. I did. I saw every film you're saying "but what about..." to. They just didn't make the list. But I liked a lot of them. Just not as much as you.

Matt Robinson

[#17]  Skrivet: 2009-01-09 10:39:38 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 5871 Från: ett annat håll
dubbelpost

Senast ändrad av Jason den 2009-01-09 10:43:22, ändrad totalt 1 gång

[#18]  Skrivet: 2009-01-09 10:41:07 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 4573 Från: ett annat håll
Hummer Bugg sket ur sig:

Å andra sidan är jag och många med mig äckligt trötta på den hjärndöda hollywoodunderhållningen, och det beror inte på att det saknas djup och budskap utanför att de är så extremt förutsägbara + att man ofta irriterar sig på logiska luckor, överspel och fåniga klichéer. För ett litet land som Sverige så skapar vi väldigt mycket mindre avföring per capita än USA och de flesta andra länder, och när vi har ett bra filmår som i år har vi väldigt mycket kvalité per capita. I Hollywood har de anställda dramaturger som ser till att varje fucking film följer standardmall A1, medgång - motgång - medgång.

Tre exempel

1: I Am Legend. Början var otroligt bra, ensam kille med hund lever i ett öde New York. Kan den inte få sluta så? Han lever där, han dör där. Alternativt så kommer ett gäng trasiga överlevande som antingen stannar i New York och hjälper till att försöka bekämpa datoranimationerna eller så plockar med honom till ett läger som är lika trasigt som överlevarna själva. Inte en ytterligare okänd kvinnlig skådis som glider omkring i fina bilen med snyggt smink och den äckliga skitungen och helt appropå så säger hon helt random "tjena är du här? vi tänkte ta en sväng till ett ställe där det bor massa människor" men precis när de sagt god morgon så råkar Smithan hitta botemedlet och sen dö.
Allt för kort, allt för pissigt slut.

2: The Day the Earth Stod Still. Jag tycker barnmisshandel är fullständigt förkastligt, men den lilla skitungen som är med i den här filmen hade jag kunnat slå varje dag, sju dagar i veckan utan att känna den minsta ånger.
(jag skulle kunna slå honom på nätterna också!) Att han dessutom är chokladbrun och har en vit morsa (styvmorsa såklart, hon är faktiskt vit!) gör inte saken bättre. Denzel Washington exempelvis har spelat mot en stor del av den vita kvinnliga skåderspelareliten i Hollywood men har han fått ligga? Nej! Hångla lite? I helvete!
Hyfsad film, kassa skådisar.

3: 3:10 to Yuma. Kan någon snälla förklara slutet?
Klipper de bort de sista 20 minuterna i en specialdvdutgåva kommer jag fan köpa skiten, och det är mitt första dvdköp på 10 år säkert, så bra tycker jag den här filmen är.

[#19]  Skrivet: 2009-02-01 23:38:14 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 1422 Från: westeroze
Tjejen som inte synts till ifrån Nilecity syns desto mer just nu, både i mini-serien De halvt dolda och filmen Patrik 1,5 (såg trailer). Men jag visste att jag sett henne i humor sammanhang även efter Nilecity. Mycket riktigt, hon var med i humorlabbet 2001, dyker upp i de sista sekundrarna här:

Hon heter förövrigt Malin Cederblad och har en imdb-sida http://www.imdb.com/name/nm0147758/

Ännu en gång har youtube räddat dagen, men finns det någon som har tillgång till avsnitt ifrån det första humorlabbet ifrån 2001 vore det däjligt värre om man kunde få ta del av det! Finns bara korta sketcher på youtube, även senaste humorlabbet verkar vara svårt att hitta.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Radio, TV & Film  >>  Låt den rätte komma in

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet