Forumindex

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Telefoni via ADSL

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
haddock
[#1]  Skrivet: 2005-11-03 18:31:15 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 1052 Från: Lilltomta
JAG ÄR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD PÅ ATT DET SKA SKILJA SÅ JÄVLA MYCKET MELLAN IE OCH FIREFOX! ALLT TAR JU DUBBEL SÅ LÅNG TID ATT FIXA TILL NÄR EN NY DESIGN SKA UPP. KUKEN!

Nu till ämnet; jag behöver hjälp. Jag vill veta EXAKT vad det är som gäller kring ADSL via telenätet (via vad annars?) och telefoni. Jag har BBBs ADSL och BBBs telefoni via det ADSL-modem som står på mitt skrivbord. Telefonin fungerar sämre än kommunism i västvärlden och orsakar jämbördigt med lidande och ilska för de drabbade - i detta fall mig.

Jag vill ENDAST ha bredband via BBB och sen vill jag slänga min "fasta" telefoni åt helvete, men det menar BBB på att det inte går. Det otroliga är att telefonin går över min bredbandsanslutning, så i teorin är det fullt töjligt. Förtälj för mig varför det inte går, när det kommer att gå och länka gärna till några källor så jag kan läsa på i ämnet.

Edit: Förtydligande: Jag har sagt upp mitt fasta abbonnemang hos telia, det är BBB som hanterar allt nu. Jag har inget alls med telia att göra längre. Det är därför som det är så oerhört ologiskt att jag inte skall få välja bort telefonin helt när den ändå går över internet.

[#2]  Skrivet: 2005-11-03 18:36:13 Citera
Köp denna reklamplats för en miljard!
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 11322 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Jag är inte alltför insatt, men det fasta abbonemanget betyder ju att du har ett "konto" att koppla upp, har du inte det, funkar det inte. Antagligen är allt bara ett djävla skitsnack för att lura folk på pengar, varför skulle inte uppkopplingen vara abbonemanget? Ah well, du kan ju styra upp ett fast abbonemang med nåt billigare bolag, det ska funka iallafall.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
haddock
[#3]  Skrivet: 2005-11-03 19:12:12 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 12001 Från: Lilltomta
Grejen är att jag har sagt upp mitt fasta abbonnemang hos telia, det är BBB som hanterar det nu. Jag har inget alls med telia att göra längre. Det är därför som det är så oerhört ologiskt att jag inte skall få välja bort telefonin helt när den ändå går över internet.

[#4]  Skrivet: 2005-11-03 19:22:36 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 3312 Från: ett annat håll
haddock sket ur sig:
Grejen är att jag har sagt upp mitt fasta abbonnemang hos telia, det är BBB som hanterar det nu. Jag har inget alls med telia att göra längre. Det är därför som det är så oerhört ologiskt att jag inte skall få välja bort telefonin helt när den ändå går över internet.
Troligtvis är det för att du begick en blunder när du sade upp Telia helt och hållet, som varande tidigare telefonförsäljare kan jag ju rekomendera alla och envar att aldrig säga upp Telias fasta abonnemang gällande standardtelefonin. Om du nu inte säger upp den helt och hållet såklart. Något Haddock vill men troligtvis inte kan eftersom du nu bundit upp dig hos bredbandsbolaget i cirkus ett år. Och eftersom dom, som vilket annat bolag som helst, vill pungslå dig på så mycket pengar som töjligt är det knappast troligt att de låter dig säga upp telefonin i förtid. Om du nu inte är sugen på att betala en saftig slant för att köpa dig ur avtalet.

Edit: Efter nyåret kan man alltså säga upp Telias fasta abonnemang, tidigare var det bara töjligt att flytta förvalet. Detta har lett till att telebolagen luras/ljuger/horar värre än vanligt och byter du telebolag idag leder det troligtvis till att du blir fast med ett überdrygt företag som stinker värre än fan och din moster.

[#5]  Skrivet: 2005-11-03 20:23:23 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 1579 Från: Lilltomta
Lyckligtvis så har jag ingen bindningstid och endast en månads uppsägningstid på telefonin via BBB, men sure thing, det är lätt att hamna i fällorna.

Hmm, är det som händer vid nyår detsamma som att man kan avsluta sitt telefoniabb helt hos en operatör (överföring av abb != avslutande av abb)? Dvs. köra ADSL helt och hållet utan fasttelefoni?

När jag söker på olika bredbandleverantörers sidor för att se om mitt telnr kan få adsl så får jag upp att telefonnr inte kan hittas. Detta uppstod efter att jag bytte till BBB.

Anledningen att jag bryr mig är för att jag endast vill köra mobilt. Har nu dessutom bytt abb till Tele2Fastpris så det känns ännu mer motiverat nu.

[#6]  Skrivet: 2005-11-03 20:37:11 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 2303 Från: ett annat håll
haddock sket ur sig:

Hmm, är det som händer vid nyår detsamma som att man kan avsluta sitt telefoniabb helt hos en operatör (överföring av abb != avslutande av abb)? Dvs. köra ADSL helt och hållet utan fasttelefoni?

Hmmm är du säker på detta? nu har jag ju inte full koll som det märks och bredbandsbolagets hemsida informerar ju inget om detta så jag kan ha fel, men jag tycker det låter märkligt att Bredbandsbolaget INTE binder upp dig på den fasta telefonin. Det gör ju alla andra bolag.

På din fråga är svaret dock ja.

[#7]  Skrivet: 2005-11-03 20:42:36 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 31267 Från: Lilltomta
Jason sket ur sig:
Hmmm är du säker på detta? nu har jag ju inte full koll som det märks och bredbandsbolagets hemsida informerar ju inget om detta så jag kan ha fel, men jag tycker det låter märkligt att Bredbandsbolaget INTE binder upp dig på den fasta telefonin. Det gör ju alla andra bolag.

När jag tecknade BBB nångång i apr-maj så frågade jag specifikt om bindningstiden och uppsägningstiden. Det var nån raid de körde, fick nämligen sex månaders gratis månadsavgift också. "Yay, sparar 800kr på ett halvår genom att byta", tänkte jag. Nog blev det billigare, men det har funkat asuselt. Med 500 spänn i månaden för att kunna ringa hur mycket som helst på mobilen så känns det bra mycket mer ekonomiskt, speciellt då min mobilräkning snittar över 600kr. Med fast telefoni på det som försvinner så blir det ju en djävla besparing.

Jason sket ur sig:
På din fråga är svaret dock ja.

Och, FEDT! Det ska bli skönt det.

[#8]  Skrivet: 2005-11-03 20:51:00 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 5420 Från: ett annat håll
haddock sket ur sig:
När jag tecknade BBB nångång i apr-maj så frågade jag specifikt om bindningstiden och uppsägningstiden. Det var nån raid de körde, fick nämligen sex månaders gratis månadsavgift också. "Yay, sparar 800kr på ett halvår genom att byta", tänkte jag. Nog blev det billigare, men det har funkat asuselt. Med 500 spänn i månaden för att kunna ringa hur mycket som helst på mobilen så känns det bra mycket mer ekonomiskt, speciellt då min mobilräkning snittar över 600kr. Med fast telefoni på det som försvinner så blir det ju en djävla besparing.
Var det genom telefonförsäljning vill jag dock varna för att inget av det dom säger, kommer säga eller tänker säga är sant. Amen. Men eftersom jag brukar ha dålig koll på det mesta samt att mitt värsta karaktärsdrag är min oförmåga att erkänna detta är det troligtvis ganska fel.

Ursäkta att jag tjötar. Dance, fish, Dance!

[#9]  Skrivet: 2005-11-06 14:26:31 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 14517 Från: ett annat håll
Efter lite efterforskningar får jag dock möjligtvis göra dig besviken Haddock. Jag skickade in en förfrågan till Post & Telestyrelsen eftersom jag vatt lite osäker. Detta var det svar jag fick:

PTS tog den 18 februari 2005 beslut om skyldigheter för Telia Sonera, bland annat att det ska vara töjligt att ha bredband utan att behöva ha ett telefonabonnemang. Beslutet innebär större frihet för de konsumenter som vill ha bredband via telenätet, men inte har behov av traditionell fast telefoni. Telia Sonera har inte fullt ut efterlevt PTS beslut. Telia Sonera har emellertid meddelat PTS att bolaget från den 30 september 2005 avser att erbjuda sina egna slutkunder bredbandsanslutning utan krav på telefonabonnemang. Detta innebär att du som konsument inte ska behöva ha ett telefonabonnemang om du vill ha bredband hos Telia Sonera.

PTS har i beslut den 29 september 2005 ålagt Telia Sonera att på begäran av grossistkund tillhandahålla bredbandsaccess, utan att uppställa villkor med krav på att slutkunden har telefonabonnemang. Detta ska uppfyllas inom fyra veckor från beslutet och är förenat med ett vite på 100 miljoner kr. Beslutet innebär att även andra bredbandsleverantörer ska kunna erbjuda sina slutkunder bredband utan krav på traditionellt telefonabonnemang med möjlighet till egna IP-telefonilösningar.

Telia Sonera har överklagat PTS beslut från den 29 september till Länsrätten och har även begärt att domstolen ska inhibera beslutet, det vill säga att beslutet inte ska gälla i avvaktan på att domstolen prövar ärendet. Länsrätten beslutade om inhibition den 31 oktober.

Vad gäller för konsumenter?
Skyldigheten att erbjuda bredbandsaccess utan att ställa krav på telefonabonnemang gäller endast gentemot Telia Sonera. Andra bredbandsleverantörer än Telia Sonera, kan fortfarande ställa krav på att du ska ha ett telefonabonnemang för att kunna få bredband. Du som har bredband med en annan bredbandsleverantör än TeliaSonera bör därför fråga din bredbandsleverantör om det är töjligt att ha bredband utan telefonabonnemang, innan du säger upp ditt telefonabonnemang.

I dag finns ingen laglig rättighet att få bredband. Var och hur bredbandstjänsten erbjuds beror på de olika operatörernas tekniska och ekonomiska avgöranden. Bredbandstjänsten kan komma att bli dyrare om du inte har ett telefonabonnemang. Priset på ADSL till slutkunder är inte reglerat för någon operatör, vare sig det tillhandahålls med eller utan telefonabonnemang.

[#10]  Skrivet: 2005-11-06 15:16:45 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 16513 Från: Lilltomta
Hmm, ja det var ju en besvikelse, men grymt med ett definitivt svar på frågan! Får helt enkelt byta från BBB's telefoni till något annat bolag som jag sedan kan säga upp efter deras introduktionserbjudande går ut. Om nu BBB går med på att låta mig ha kvar ADSL då.. nåväl. Tackar för besked!

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Telefoni via ADSL

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet