Forumindex

Forumindex  >>  Nyheter & Aktualiteter  >>  Påven fortfarande inte död... än så länge

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
johabbed
[#1]  Skrivet: 2005-02-25 13:23:43 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 17598 Från: payehoq
Påstående:
Påven fortfarande inte död
Av: Boyahed.com (Publicerad 2003-07-23)

VATIKANEN - Påve Johannes Paulus II är trots sin enormt höga ålder och skröpliga yttre, fortfarande inte död. Beskedet lämnades av en av hans närmaste män vid en presskonferens i förmiddags. "Jag kan med glädje meddela att hans excellens påve Johannes Paulus II ännu inte har dött," meddelade Vatikanens talesman Joaquín Navarro till den samlade pressen, bland vilka ett flertal verkade vara återhållsamt besvikna. "Ingen död påve idag heller. Ta i trä," sa Navarro och knackade skämtsamt sig själv på huvudet. Han menade vidare att påven mådde bättre än vad han gjort på flera dagar, och att man håller tummarna för att Johannes Paulus kommer leva i upp mot några veckor till. "Rock on, påven!" avslutade Navarro innan han utträdde ur lokalerna. Johannes Paulus II tillträdde till posten som påve i oktober 1978. Han är väldigt, väldigt gammal. [Boyahed.com]

Denna notis har hållit sig sann väldigt länge. BUT NO MORE! ENOUGH IS ENOUGH! IT'S TIME FOR A CHANGE! talkin bout a revolutionnn

Jonte Pål Numero Dos ligger alltså och är [sic!] på ett passande döpt "sjukhus", och ingen förväntar sig väl att gubben ska överleva. Oddsen för att påven kommer att dö inom en väldigt kort period: Låga. Oddsen för att påven kommer att överleva mer än något dygn: Höga. Oddsen att påven dör på torsdags nästa vecka som direkt följd av en drive-by shooting: ganska höga de också.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att alla produktioner med Fredrik Dolk bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
haddock
[#2]  Skrivet: 2005-02-25 13:53:42 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 10991 Från: Lilltomta
AWESOME! Hey ladies!

[#3]  Skrivet: 2005-02-25 21:06:23 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 14053 Från: Katrineholm, bitch
Det värsta är ju alla katoliker som ber för att han inte ska dö. Om Leif GW Persson vill klippa honom är de bara dumma i huvudet som gnäller som saken, och det är ju inte som om att inte kommer en pinfärsk ny påve inom några veckor.

Rellosar, alltså...

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Benefactor
[#4]  Skrivet: 2005-02-25 22:20:32 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 7575 Från: och med nu!
Jag såg påven tala till folket på Petersplatsen 1996 och återigen 1997. Fan, han lät risig redan då. Att denna man/skänk från ovan/Leif GW Persson i människoformat fortfarande lever (respirator jaja) styrker ytterligare min tes om att alla människor faktiskt borde flytta till södra Europa och dricka rödvin dagen lång eftersom man uppenbarligen lever för evigt om man gör detta (nattvard, många soltimmar per dygn, etc.).

Det där med Leif GW Persson intar jag en mer tveksam inställning till...

[#5]  Skrivet: 2005-02-26 03:55:02 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 1421 Från: Lilltomta
Jag är jätteberusad... fan ope john paul, vanisha already, DUNSTA FÖR BÖVELEN!

[#6]  Skrivet: 2005-02-28 13:42:55 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 6758 Från: westeroze
Om det är någon som man önskar en smärtsam och långdragen död så är nog Påven min kandidat. Han är kanske den som orsakat mest lidadande och misär på senare tid. Genom att förbjuda katoliker att använda kondom eller ta abort så har han tvingat in Afrikas kristna länder i en fattigdomsspiral de aldrig kan ta sig ur. 10-åriga våldtäktsoffer tvingas föda med fara för sina liv och överbefolkningen tas hand om aidsepedemin. Folk får en massa oönskade barn som får leva i misär och hur rikt ett land än blir så kan de aldrig ta död på fattigdomen så länge överbeolkningen och aids sprider sig.

Samtidigt inser jag att påven är en psykisk [sic!] människa som lever i en vanföreställning av att alla kvinnor ska vara jungfrur och att en man och kvinna lever tillsammans utan att ha sex. Han växte upp utan sin mamma och har aldrig haft en relation (till nån kvinna).
Så låt han bara dö utan våndor, för inte hjälper det några aidssjuka eller undernärda barnen att han får lida.

[#7]  Skrivet: 2005-03-03 22:19:32 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 18 sep 2003 Inlägg: 1466
svt hade precis nyss en "påven är död"-sida uppe, den låg uppe mellan 21:03 och 21:09 eller nått sånt, jag tog somjävlavanligt inte någon skärmdump så jag har absolut inga bevis för mitt påstående.. hatar mig själv

jag kollade runt på cnn och liknande för att se om det verkligen stämde, och när jag kom tillbaka till svt.se så var den borta.

artikeln innehöll iaf ett par bilder om påvens liv som påve, lite information om var han var född osv (jag läser nästan aldrig färdigt några artiklar), men ingenting om hur han hade dött.

jag önskar verkligen att jag hade blivit uppfostrad av lemurer..
johabbed
[#8]  Skrivet: 2005-03-03 22:28:30 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 66372 Från: payehoq
Hahaha, grymt.

För övrigt anser jag att Ankeborg bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Jason
[#9]  Skrivet: 2005-03-03 23:05:12 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 0 Från: ett annat håll
Han får gärna dö nu.

Vad är det i den mänskliga, eller för den delen djuriska kroppen som så desperat kämpar för att få uppleva ännu en dag? Själ, envishet, optimism?

[#10]  Skrivet: 2005-03-04 01:21:45 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 29372 Från: Lilltomta
Det blev en BRLN av det: http://news.boyahed.com/?201

[#11]  Skrivet: 2005-03-04 01:29:53 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 78842 Från: payehoq
[url=http://boyahed.com/?97-Påven_fortfarande_inte_död]Påven fortfarande inte död[/url] + [url=http://boyahed.com/?267-Arafat-dödsrunor_bara_ett_klick_från_publicering]Arafat-dödsrunor bara ett klick från publicering[/url] = SVT:s hilariösa fadäs. Bara ytterligare bevis för att Boyahed.com är allvetande och en kraft att räkna med i universums invecklade utveckling.

För övrigt anser jag att den Mumin-ugriska språkstammen bör förgöras.
Benefactor
[#12]  Skrivet: 2005-03-05 21:04:15 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 454 Från: och med nu!
What's new on the påvefront? Har han sminkat någon biskop ännu?
Passande dödsuttryck för en kyrkans man.

Själv sitter jag med papper framför mig som kommer att frigöra mig från Svenska Kyrkan för gott. Känns fint. Skulle varit ännu bättre om jag fått mitt feta arsle ur innan 2:e november förra året. Nu förblir jag medlem året ut, om jag har förstått det rätt.

[#13]  Skrivet: 2005-03-06 18:34:06 Citera
Svettfläck
Regdatum: 19 aug 2004 Inlägg: 2223 Från: Karlstad
Benefactor sket ur sig:
Själv sitter jag med papper framför mig som kommer att frigöra mig från Svenska Kyrkan för gott.

hmm, för gott? såvida du inte tänker konvertera till en annan religion så lär du ju återvända till den schvänska kyrkan om ett tag, vare sig du vill eller inte.... (varför är det så hemskt att vara medlem BTW?)

[#14]  Skrivet: 2005-03-06 22:18:40 Citera
Bögjävel
Regdatum: 02 dec 2002 Inlägg: 231 Från: Din morsa
Det coolaste med Påven är att han spelat fotboll på landslagsnivå med Polen.
Det, om nåt, ger kudos i min bok.

Benefactor
[#15]  Skrivet: 2005-03-09 17:13:36 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 121 Från: och med nu!
Käre Bengt,
vad ämnar icke gå med i Svenska Kyrkan igen. Jag vet inte om du menar att jag eventuellt och kanske någon gång i framtiden möjligtvis kommer att begravas på en kyrkogård? Eller gifta mig (det senare räknar jag iskallt med att inte göra så...)? Man behöver inte vara medlem av Svenska Kyrkan för att begravas på en kyrkogård. Man får betala en avgift (en avgift som mig veterligen även skall betalas av de som är medlemmar). Gifta sig kan man göra utan att Leif GW Persson behöver vara inblandad. Möjligtvis kan man behöva honom när man väl är gift och inser sitt misstag.

Jag ställer mig även något undrande till frågan huruvida jag kommer att bli botfärdig på min dödsbädd och således panikartat ansöka om medlemsskap i en av världen rikaste samfund. Intre troligt. Jag planerar för övrigt att dö snabbt och coolt i en våldsam olycka i samband med typ ett bungy jump eller liknande. Mitt motto här i livet är "What, after all is a halo? It's only one more thing to keep clean" (Christopher Fry). Så knappast.

Men jag vet ju inte riktigt vad du menade så...

Att vara medlem i Svenska Kyrkan sedan födseln (vilket vi stackare som föddes innan vilket år det nu var som det där ändrades tyvärr är) är ju ungefär som att vara medlem av ett politiskt parti, fastän man inte kan skriva under på en enda punkt i dess partiprogram. Man kan även dra paralleller till kårobligatoriet, om det är någon som har några synpunkte rpå denna tvångsanslutning....
Jag är inte religiös, jag tror inte på Leif GW Persson, jag anser att religion är intressant ur ett kulturellt perspektiv men för övrigt anser jag att olika trosuppfattningar världen över har orsakat alldeles för mycket lidande. Dessutom betalar man skatt till kyrkan, något jag kan leva med men även något som jag lätt kan leva utan. Skattar gör jag tillräckligt ändå. Och kyrkan gagnar inte många i dagens samhälle. Inte enligt mig, iaf.

[#16]  Skrivet: 2005-03-09 18:10:54 Citera
Svettfläck
Regdatum: 19 aug 2004 Inlägg: 1667 Från: Karlstad
Okay, here we go!

Förs:, jag är själv inte medlem i Svenska kyrkan.
Jag menade inte att du kommer att åter bli medlem i Svenska kyrkan,
däremot återvänder du när du bli begraven på/i en av Svenska kyrkans kyrkogårdar.
(Om du nu inte begraver dig utomlands eller byter religion)

Den som tror att Svenska kyrkan skulle klara sig på den lilla obligatotiska
skatteinkomsten dom får, tror helt fel. Visst är den betydande,
men få (läs: inga) församlingar skulle kunna driva underhåll av kyrkobyggnad, kyrkogård eller ha anställd Präst och annan personal,
om det inte vore för dom medlemmar man hade, både passiva (ej kyrkobesökare, betalar bara avgift) och aktiva (dom som besöker, jobbar, hjälper till).

Många säger som du att dom minsann inte tror på någon Leif GW Persson och inte behöver kyrkan. Men när något tungt inträffar i ens liv, eller vid stora katastrofer så blir plötsligt folk väldigt sugna på att komma till en fungerande församling, gå på minnestunder eller vill samtala med t.ex. Präst.

Sen tycker jag att din jämförelse med kyrkan vs Politiska partier eller Kyrkoavgiften vs. Kåravgiften är lite kväsig, visst om man bara ser till själva pengarna, men knappast om man ser till vad organisationerna är till för.

[#17]  Skrivet: 2005-03-09 18:14:57 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 2258 Från: ett annat håll
Instämmer faktiskt med Bengt här. Tycker det är lite småsyrligt (nästintillfjortis) när folk går omkring och nästan lite stolt förkunnar att dom gått ur kyrkan eller dylikt.

Sluta hacka på svenska kyrkan den hackar inte på er.

[#18]  Skrivet: 2005-03-09 18:52:41 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 12027 Från: westeroze
Jason_med_pinne sket ur sig:
Instämmer faktiskt med Bengt här. Tycker det är lite småsyrligt (nästintillfjortis) när folk går omkring och nästan lite stolt förkunnar att dom gått ur kyrkan eller dylikt.

Sluta hacka på svenska kyrkan den hackar inte på er.

Du kan ge dig fan på att svenska kyrkan hackar på mig! Va i helvete ska jag vara medlem i en religion/sekt jag inte sympatiserar med? Dessutom står de för ett patriarkalt militant historiskt förtryck. Ska ja vara med i nationaldemokraterna också kanske, eftersom de inte hackar på just mig, och eftersom deras verksamhet är beroende av min medlemsavgift?
Det låter som om era skallar blivit urblåsta med högtryckstvätt, jag hoppas ni skämtar, isåfall är det inte roligt!

[#19]  Skrivet: 2005-03-09 18:57:41 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 11141 Från: ett annat håll
Nej något skämt är det inte från min sida och jag tycker inte dina kommentarer visar på någon särskild sammarbetsvilja. Har du blivit så traumatiserad i din barndom så låt gå. Det enda jag ville ha sagt är att Svenska kyrkan inte är så mycket att störa sig på.

Senast ändrad av Jason den 2005-03-09 20:03:15, ändrad totalt 1 gång

[#20]  Skrivet: 2005-03-09 19:06:04 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 1205 Från: Lunnagår
Spliff sket ur sig:
Det coolaste med Påven är att han spelat fotboll på landslagsnivå med Polen.
Det, om nåt, ger kudos i min bok.

Sant? fyfan vad grym snubbe isåfall. Han lär aldrig dö.

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
Hummer Bugg
[#21]  Skrivet: 2005-03-09 20:06:53 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 10199 Från: westeroze
Jason_med_pinne sket ur sig:
Nej något skämt är det inte från min sida och jag tycker inte dina kommentarer visar på någon särskild sammarbetsvilja. Har du blivit så traumatiserad i din barndom så låt gå. Det enda jag ville ha sagt är att Svenska kyrkan är så mycket att störa sig på.

Lika lite som jag tycker om påven, rasister, tyskar, knutbysekter eller andra fascistiska element som förstör människors liv så tycker jag illa om svenska kyrkan. Låt mig förklara om nu detta inte är ett practical joke:

Jag kommer till världen ungefär 1986 år efter att en viss sektledare föddes.
Denna sekt baserad på judendomen tror följande: Världen skapades av en Leif GW Persson på 6 dagar för 5000 år sedan. han skapade först en människa Adam, och sedan utifrån denna mans ena ben en kvinna.
Himmlen, helvetet, barnet som födds utan något sex, mannen som går på vatten och förvandlar vatten till vin tror de också på.
Ok, fine en gullig sekt ifrån år 0, det är en rolig historieberättelse liksom Asatron och grekiska mytologin.

Problemet är att folk idag, 2000 år senare, tror på skitet, trots vetenskapliga upptäckter, dinosariefynd, evolutionsteorin m.m.
Problemet är att folk under 2000 års tid plågat, dödat och styrt människor utifrån dessa dumma sagor, problemet är att folk idag plågar, dödar och styr människor utifrån dessa religioner. Problemet är att jag betalar och därmed stödjer en falang av den.

Dessutom stör jag mig på hyckleriet, konservatismen och fascismen inom svenska kyrkan. Kvinnoförtrycket, klassförtrycket, synden, abortmoståndet, vetenskapsföraktet, preventivmedelsmotståndet, auktoritetstron, underkastelsen, helvetetsföreställningen, förändringsmotståndet och elitismen inom svenska kyrkan är ytterliggare några saker som stör mig på. För i helvete, tanken på att hänga upp sin tro och livssyn på en gammal bok med en massa myter i får mig att må illa. Dessutom är folk i Sverige bildade och vet att människan kommer från apan, att jorden inte är universums mitt och att tusentals andra fakta bevisar att bibeln är påhitt.

[#22]  Skrivet: 2005-03-09 20:35:03 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 60975 Från: ett annat håll
Hummer Bugg sket ur sig:

Problemet är att folk idag, 2000 år senare, tror på skitet, trots vetenskapliga upptäckter, dinosariefynd, evolutionsteorin m.m.
Jag tycker du missar målet med flera meter. Vill du tro på vetenskapen gör så. Det förhindrar inte andra att tro på vad de vill. man måste acceptera för att kunna förstå, något du tydligen inte gör.
Hummer Bugg sket ur sig:

Problemet är att folk under 2000 års tid plågat, dödat och styrt människor utifrån dessa dumma sagor, problemet är att folk idag plågar, dödar och styr människor utifrån dessa religioner.
Samtidigt har denna falang älskat, vårdat, tagit om hand och lett hundratals miljoner människor så att de blivit lyckligare och mått bättre.

Hummer Bugg sket ur sig:
Problemet är att jag betalar och därmed stödjer en falang av den.
således hoppas jag du har det svårt i det politiska livet av idag?
Hummer Bugg sket ur sig:

Dessutom stör jag mig på hyckleriet, konservatismen och fascismen inom svenska kyrkan. Kvinnoförtrycket, klassförtrycket, synden, abortmoståndet, vetenskapsföraktet, preventivmedelsmotståndet, auktoritetstron, underkastelsen, helvetetsföreställningen, förändringsmotståndet och elitismen inom svenska kyrkan är ytterliggare några saker som stör mig på.
Samtidigt som detta (utan att jag har en aning) inte längre finns inom svenska kyrkan. Vad jag har förstått så är dagens svenska kyrka varken vetenskapsförnekare, abortmotståndare, kvinnoförtryckare och så vidare i oändligheten. Dessa hör väl nuförtiden till olika fristående organisationer såsom Livets ord pingstkyrkan, med flera?
Hummer Bugg sket ur sig:

För i helvete, tanken på att hänga upp sin tro och livssyn på en gammal bok med en massa myter i får mig att må illa. Dessutom är folk i Sverige bildade och vet att människan kommer från apan, att jorden inte är universums mitt och att tusentals andra fakta bevisar att bibeln är påhitt.
bara för att något är gammalt är det inte förbi. Jag tror tyvärr inte på ditt universala rätt eller fel.

Och nej jag skämtar icke. Har du inte upptäckt det än... -shame on you Mr Bugg shame on you!

[#23]  Skrivet: 2005-03-09 21:11:41 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 948 Från: westeroze
Inställningen; du kan inte lämna svenska kyrkan eftersom du ska gifta dig och begrava dig, isåfall måste du gå med i någon annan religion som är allmänt accepterad i Sverige, tycker jag är både inskränkt och slavisk.

För att bli lite filosofiska Jason, varför ska du leva om du inte använder din fria vilja och bryter mot arvet och miljön? Om du determineras in i samhället och betalar kyrkoskatten, tror på samma Leif GW Persson som dina föräldrar, firar jul, begraver dig i kyrkan, och gör allt annat traditionsenligt mot bättre vetande så har du enligt mig förlorat din unika individ. Eller som Sartre skulle sagt, gjort dig skyldig till självbegrägeri.

Och vad kan vara mer självbegrägligt än att vara med i en församling, som vet att boken de läser ur är en massa myter, som samtidigt tror på att Leif GW Persson skapade människan och samtidigt på evolutionsteorin. Att inte ha någon grund för varför just den här religionen predikas i kyrkan annat än historien. Skulle gustav Vasa inte kommit med den utmärkta idéen att få in cash via reformation och övergång till protestanismen skulle samma präster, samma människor, stå och vara katoliker istället. Om inte va fan han nu hette kom till Sverige och förkunnade kristendomen skulle samma jävlar sitta tillbe Oden.

En cancersvulst på samhällskroppen, det är vad svenska kyrkan är!

[#24]  Skrivet: 2005-03-09 23:34:24 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 10355 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Påven: 84 - The Haters: 0

20:e maj plockar han en pinne till! Vänta bara.

Min åsikt i fallet har alltid varit:
"Don't hate the player, hate the game" Hey ladies!

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Benefactor
[#25]  Skrivet: 2005-03-10 11:11:17 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 227 Från: och med nu!
Okeeeeeej. Låt mig se.
1) Parallellen kårobligatorium/medlemskap i Svenska Kyrkan drar jag enbart på grund av att de båda symboliserar en tvångsanslutning till en förening/samfund som man kanske inte hade valt att vara medlem i om hade haft ett val. Skillnaden är ju att man kan gå ur kyrkan och att man inte längre automatiskt blir medlem när man föds. Props till den som la fram det förslaget. Kåren är man ju tvungen att vara med i, betalar man inte avgiften får man inte sina poäng registrerade, etc. Kalla den parallellen kväsig om du vill men jag råkar ha en del insikt i kårfrågor och problematiken kring obligatoriet (som har både för- och nackdelar), i egenskap av gammal kårräv. Så ibland drar jag upp dem av gammal vana.

2) Att begravas på en kyrkogård skulle jag inte direkt kalla att återvända till Svenska Kyrkan, kanske rent fysiskt men inte andligen. Och vad jag vet så finns det väl ingen lag som säger att familjemedlemmarna, eller vilken stackare det nu kommer vara som blir ansvarig för min aska (go kremering!), inte får sprida mina kvarlevor exv. i havet. Eller? Jag har ofta fel så rätta mig om så är fallet här.

3) Jag anser mig inte vara en av de människor som springer omkring och med hög röst deklarerar att "Nu fan skall jag gå ur Svenska Kyrkan". Det är ett (moget dessutom eftersom jag nu är gammal nog att ta mina egna beslut - 18 fyllde jag för många år sedan, annat var det när jag som litet knyte bars fram till prästen av mina ömma moder och fader för att förvånat få vatten slängt på huvudet av en senil präst, eller när jag 14 år senare i tonårens förviring konfirmerade mig eftersom alla andra gjorde det och för att vi fick åka på skidresa till Åre) val som jag själv har gjort i mitt vuxna liv. Kanske hade jag, om jag inte blivit döpt som barn, istället övervägt att gå med i kyrkan och döpa mig för att jag trodde på dess budskap.
Jag stoltserar inte med min åsikt men jag anser att det är modigare att bryta sig loss ur ett samfund vars budskap eller uppfattningar man inte sympatiserar med, än att fortsätta vara en del av det utan att kunna skriva under på en enda punkt.

4) Vem var det som sade att Svenska Kyrkan inte hackar på folk? Jag genomled en midnattsmässa på julafton (full till på köpet och vägrade tillsammans med min farbror att resa mig upp ur bänken när vi sjöng, till min tillika fulla moders stora förtret) och jag fick mig allt en uppläxning under predikan. "Du skall skämmas hit och du skall skämmas dit och den och den personen har minsann fått hjälp av Jösses för titta nu fick han en uppenbarelse och Jösses talade till honom genom en katt", Prästen domderade och såg ner på oss och det kändes precis som om jag satt i en tidsmaskin och hade hamnat på en midnattsmässa ca. 1350. Så jag gick ut på kyrkbacken och drack ur pluntan.
Dumt exempel kanske men ändå.
Jag kan inte uttala mig om huruvida kvinnoförtryck, abortmotstånd, vetenskapfientlighet etc. fortfarande existerar inom Svenska Kyrkan. Det finns idioter överallt så någon präst sitter nog i sitt församlingshem med lite bögförakt eller en och annan gammalmodig syn på kvinnans roll i samhället. Precis som det fins andra människor i samhället som har dessa åsikter.
Att gå ur kyrkan för mig är ett statement. Det betyder att jag inte sympatiserar med något av de samfund som existerar i världen som bygger på tron Leif GW Persson och Jösses och att förstnämnde skapade världen. Katolska kyrkan och dess abortmotstånd, exempelvis

5) Utan tvekan skänker kyrkan och tron en tröst till vissa människor i nöd. Jag har själv sett människor falla tillbaka i kyrkan/missionsförsamlingens trygga famn så fort något går fel. Jag är dock inte en av dem. Jag finner ingen tröst i bibeln eller det faktum att en oäkting trampade runt på jorden för 2000 år sedan, strödde kloka ord omkring sig och uppenbarligen hade så mycket problem med att acceptera sin härkomst att han var tvungen att säga att Leif GW Persson var hans pappa!!? Jag finner min tröst i andra ting och andra stöttepelare.
Men om det hjälper andra så gör det. Det kan ju inte jag motsätta mig. Och det är helt okej för mig. Varje människa är sin egen lyckas smed.

6) Vad gäller kyrkoskatten så kan jag bara upprepa vad jag tidigare sade: jag har inget emot att betala den och jag påstår inte att kyrkan skulle klara sig på enbart de pengarna. Men varför bidra (om än så lite) till dess upprätthållande om man inte vill vara en del av den? Parallellen politiskt parti/kyrka passar in här. Parallellen kyrkan/vilken förening som helst faktiskt. Man stödjer det man tror på. Jag har valt att vara medlem i Djurens Rätt. Och får ständigt stå till svars för varför jag har valt att inte äta kött. Vegetarian/kristen - ibland får man helt enkelt vara beredd på att förklara sig.

7) Alla har rätt att tro vad de vill. Jag skulle aldrig någonsin försöka tvinga på någon mina uppfattningar vad gäller religion. Därmed inte sagt att jag inte kan ifrågasätta och tycka att de som ansluter sig till dessa samfund är helt ute och cyklar. För övrigt tycker jag att det är kul när ett inlägg väcker debatt. Och det verkar ju min kommentar till Bengt ha gjort. Och det är väl ändå så pass högt i tak i detta forum att alla får vädra sin åsikt.

Nä, nu måste jag faktiskt jobba. Puss på er.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Nyheter & Aktualiteter  >>  Påven fortfarande inte död... än så länge

Sida 1 av 3
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet