Forumindex

Forumindex  >>  Nyheter & Aktualiteter  >>  Påven fortfarande inte död... än så länge

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
Teaflax
[#26]  Skrivet: 2005-03-11 00:05:51 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 50713 Från: Katrineholm, bitch
Bengt Slask sket ur sig:

Många säger som du att dom minsann inte tror på någon Leif GW Persson och inte behöver kyrkan. Men när något tungt inträffar i ens liv, eller vid stora katastrofer så blir plötsligt folk väldigt sugna på att komma till en fungerande församling, gå på minnestunder eller vill samtala med t.ex. Präst.

Ja, Leif GW Persson ja. RAGE!

Allvarligt talat - vad fan har det med det Benefactor skrev att göra?

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Teaflax
[#27]  Skrivet: 2005-03-11 00:12:07 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 18941 Från: Katrineholm, bitch
Jason_med_pinne sket ur sig:
Samtidigt har denna falang älskat, vårdat, tagit om hand och lett hundratals miljoner människor så att de blivit lyckligare och mått bättre.

Vilket icke-reliigösa också gjort. Bara för att vissa inom en sekt fått för sig att göra nåt vettigt betyder det ju inte att deras underliga villfarelser ska accepteras som sanna, eller att deras ställning som en del av en samhällsbärande organisation ska okritiskt accepteras.

Fast jag tror jag kämpar i motvind, eftersom jag misstänker av slutklämmen att du är teist av något slag, och det är en inställning som sällan böjer sig för logiska argument.

Det där med att tro på Leif GW Persson är ungefär som med att säga "kitt": man kan säkert vara alldeles vettig utöver det, men det är starkt indicium på att något är väldigt fel.

Jason
[#28]  Skrivet: 2005-03-11 12:14:45 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 8732 Från: ett annat håll
Ja vad jag är, kan du försöka klura ut. Själv har jag ägnat alldeles för mycket tid till det utan att lyckas. Dock är jag icke kristen så långt kan jag gå iallafall. Och logiska argument har jag inte sett till något än från vardera sidan.

[#29]  Skrivet: 2005-03-11 14:03:44 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 18 nov 2004 Inlägg: 370 Från: Nedre delen av Helsiket
Jason_med_pinne sket ur sig:
Hummer Bugg sket ur sig:

Problemet är att folk idag, 2000 år senare, tror på skitet, trots vetenskapliga upptäckter, dinosariefynd, evolutionsteorin m.m.
Jag tycker du missar målet med flera meter. Vill du tro på vetenskapen gör så. Det förhindrar inte andra att tro på vad de vill. man måste acceptera för att kunna förstå, något du tydligen inte gör.
Hummer Bugg sket ur sig:

Problemet är att folk under 2000 års tid plågat, dödat och styrt människor utifrån dessa dumma sagor, problemet är att folk idag plågar, dödar och styr människor utifrån dessa religioner.
Samtidigt har denna falang älskat, vårdat, tagit om hand och lett hundratals miljoner människor så att de blivit lyckligare och mått bättre.

Hummer Bugg sket ur sig:

Dessutom stör jag mig på hyckleriet, konservatismen och fascismen inom svenska kyrkan. Kvinnoförtrycket, klassförtrycket, synden, abortmoståndet, vetenskapsföraktet, preventivmedelsmotståndet, auktoritetstron, underkastelsen, helvetetsföreställningen, förändringsmotståndet och elitismen inom svenska kyrkan är ytterliggare några saker som stör mig på.
Samtidigt som detta (utan att jag har en aning) inte längre finns inom svenska kyrkan. Vad jag har förstått så är dagens svenska kyrka varken vetenskapsförnekare, abortmotståndare, kvinnoförtryckare och så vidare i oändligheten. Dessa hör väl nuförtiden till olika fristående organisationer såsom Livets ord pingstkyrkan, med flera?

Jag ville bara påpeka att religionen Kristendommen, må den vara Katolicism eller Protestantism, har sedan tider tillbaka varit starkt negativ till varje vetenskapligt framsteg som visat att Bibeln har fel. Gallileo hävdade på sin tid att solen inte snurrade runt jorden och belv (tror jag) lynchad för sin upptäkt, om vi raskt snabbar upp tiden så har ju Darwin varit i hetluften sedan hans "teorier" lagts fram. Ta bara nutidens kvantfysik, som förkunnar att materia kan skapas av ren energi, tvärt emot vad kristna (och för all del nästan alla andra religioner påstår, de tror att det är deras Leif GW Persson som skapat materien). Ta Big Bang för exempel, det är den enda vetenskapliga teori som annamats av religösa grupper. Varför då kan man tänka; jo Big Bang förklaras av vetenskapsmän som en början av vårt universum. Och som Stephen Hawkins sa, "har något en början så har den också en skapare, vem eller vad det nu kan vara."

Ju mer vi nyfikna människor tittar, och tro mig vi är väldigt nyfikna, så ser vi mer tvivel på att Bibeln och religonen har sina brister. Men frågan är om det är av ondo. Behöver vi verkligen en fet bok som säger till oss hur allt är och ska vara? Men ska man se det krasst så faktiskt hade vi inte haft ett sammhälle som detta om kristendommen inte fanns (på gott och på ont). Men vårt samhälle verkar glida från tro enligt Bibeln och till en tro från hjärtat. Jag har Leif GW Persson i mitt hjärta, och inte i kyrkan eller i bibeln eller i Ulf Ekmans pedofilavlade händer! Men det betyder inte att jag ser vetenskapliga framsteg som något ont. Allt används ju påsitt sätt av människor med olika visioner och övertygelser. Tack....

PS Svenska kyrkan är faktiskt väldigt tollerant mot vetenskapliga erövringar, det får jag erkänna DS

[#30]  Skrivet: 2005-03-11 18:21:34 Citera
Svettfläck
Regdatum: 19 aug 2004 Inlägg: 798 Från: Karlstad
Kul diskussion, om än omfattande och väldigt lång!

Bara några korta synpunkter, orkar inte svara/försvara allt som tagits
upp i denna tråd.

1. Att slänga in Svenska Kyrkan under benämningen
'sekt' är jag tveksam till, av flera anledningar, mitt lexikon säger:

sekt [sek:t ] sekten sekter subst.
litet, religiöst samfund

www.susning.nu ger följande (enligt mig) bra beskrivning:

Påstående:
En sekt är en grupp (ofta men inte alltid religiös) som markant avviker från den eller de religiösa/politiska huvudlinjerna i ett samhälle. Termen används även för att beteckna politiska ytterlighetsgrupper och extrema företagsformer (t.ex. pyramidspelsföretag

Svenska kyrkan är knappast ett litet religiöst samfund, dessutom finns
inga påtvingande regler för dess medlemmar. Inte heller finns där någon extrema ideer Typ 'har du en förmögenhet måste du skänka den till kyrkan' á la Jehovas eller Livets Ord. Svenska kyrkan välkommnar ALLA som medlemmar, även om du är fysiskt handikappad eller mentalt utvecklingsstörd.

2. Givetvis finns det en del bögföraktande präster, givetvis finns kvinnoförakt inom Svenska kyrkan, men hey! Var i det Svenska samhället kan du hitta en organisation av liknande storlek där detta inte förekommer?? Präster inom SK eller frikyrkor (ej sekter!) är precis vilka vanliga människor som helst. Högst felbara med andra ord!

3. Om vi kunde fokusera bort tron ett ögonblick, hur skulle de deltagare på detta forum som förkastar (och i vissa fall avskyr SK) hantera sina t.ex. föräldrars kroppar? Vem skulle stå för en värdig hantering?
Begravningsbyrån, javisst, men vart ska dom 'lämpa av' liket om inte till kyrkogården? Massgravar? dumpa i havet? Man kanske kunde ha sin egen 'begravningsgård' på tomten, där borta vid komposten??
Presentera ett bra och värdiga alternativ! Jag är nyfiken!!

4. Bibeln v.s. Evulutionsteorin/erna. Ingenstans i varken Evulotionsteorin eller Biblen finns något som motsäger varandra!
What!? Jodå, det handlar om tolkning och hur man ser på helheten.
Kortsagt det hela handlar om hur man väljer att se det. Kvantfysiken kan passa in alldeles utmärkt i Bibeln, och det finns flera Troende fysiker/naturvetenskapare som accpeterar den kombinationen.

[#31]  Skrivet: 2005-03-11 19:07:20 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 3161 Från: ett annat håll
ser güth bengt slask ser güth. Mycket bra skrivit. det är väl något liknande jag försökt få fram i mina tafatta försök.

Too cool for school.. and the law

[#32]  Skrivet: 2005-03-12 06:09:28 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 6162 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
ärligt bengt, bli lite insatt för helvete och sluta vara så religös. att påstå att det inte finns några motsägelser mellan bibeln och evolutionsläran är fel, bara bibeln i sig är full av motsägelser! och troende är jävulskt snabba att ändra sin uppfattning av vad heliga skrifter säger så det stämmer med nya rön och upptäckter.

släpp sargen och kom med i matchen, det är år 2005

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
Bengt Slask
[#33]  Skrivet: 2005-03-13 18:16:19 Citera
Svettfläck
Regdatum: 19 aug 2004 Inlägg: 1319 Från: Karlstad
Ärligt rävdjuret, jag ÄR insatt, tro mig.
Varför skulle inte troende få 'ändra' uppfattning, och tolka
t.ex. Bibeln olika? Vetenskapliga teorier & rön ändras ju hela tiden
när t.ex. nya upptäckter kommer, eller när någon forskare kommer fram till att tidigare resultat varit felaktiga.

Angående match så KOMMER Färjestad slå skiten ur Modo på Måndag
och täppa igen käften på både Skägget & Jr. Forsberg!

[#34]  Skrivet: 2005-03-13 19:06:52 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 11382 Från: ett annat håll
Får väl först påpeka att varje gång jag ser ett nytt inlägg så räknar jag med att the pope numer spelar ryssen med moses eller liknande, blir besviken varje gång. För det andra så kommer Djurgården vinna SM...

Edit: Dessutom skrevs han ut idag. God damit! när ska han gå hädan.

[#35]  Skrivet: 2005-03-13 23:38:38 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 9268 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
vi kommer alla dö innan the pope, han har ju en deal med Leif GW Persson vettni..

och för övrigt så är det frölunda som kommer att vinna, det borde alla ha fattat by now

TacomaTrailer
[#36]  Skrivet: 2005-03-13 23:47:46 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 25147 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Påven vinner alltid, I hockeyn däremot vinner Assyriska HC, licensnämnden kommer att degradera alla som är sportsligt bättre.

Edit: Påvens hälsning till alla haters

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

rävdjuret
[#37]  Skrivet: 2005-03-14 10:28:43 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 34017 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
kamerablixtar är fräcka, de kan till och med få spöken att fastna på bild. är det påvens skyddande ängel måntro som spanar över hans axel?

Benefactor
[#38]  Skrivet: 2005-03-14 13:19:22 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 3636 Från: och med nu!
Skillnaden mellan att ändra uppfattning rent vetenskapligt och biblistkt, är ju att vetenskapen har både ny och gammal fakta/statistik/iakttagelser att luta sig mot. Bibeln är som referens inte särskilt pålitlig. Visst får man tolka den hur man vill och läsa in vad som helst i exv. brinnande buskar och manna som faller från skyn. Men som pålitlig källa är den knappast att räkna med. Att hela tiden referera till samma källa ger ju en minst sagt tveksam syn på nya bibliska tolkningar. Tänk bara om en nutida avhandling som behandlar någon aspekt av människans anatomi skulle baseras på anatomiska rön från 1500-talet.

För övrigt tror jag att Foppa kommer dö innan påven. Om han får en hjärnskakning till inom en snar framtid.

[#39]  Skrivet: 2005-03-14 13:31:04 Citera
Svettfläck
Regdatum: 19 aug 2004 Inlägg: 513 Från: Karlstad
Nu är det ju inte särskiltd ofta det är källorna eller dom ursprungliga plasterna som förändras, Utan snarare precis som annan forskning,
finns gamla resultat i form av t.ex. felaktiga översättningar som uppkommit under de flera tusenår som texterna översatts och förnyats.
Sen tillkommer ju nya rön även inom Teologin i form av ny-upptäckta dokument och andra arkeologiska fynd. Men särskildt ofta är det ju inte, det kan jag hålla med om!

För övrigt hoppas jag verkligen att 'Foppa' kommer att dö innan Påven, en mer överskattad djävla hockey-diva får man fan leta efter!

[#40]  Skrivet: 2005-03-14 13:52:13 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 18 nov 2004 Inlägg: 475 Från: Nedre delen av Helsiket
Bengt Slask sket ur sig:
Nu är det ju inte särskiltd ofta det är källorna eller dom ursprungliga plasterna som förändras, Utan snarare precis som annan forskning,
finns gamla resultat i form av t.ex. felaktiga översättningar som uppkommit under de flera tusenår som texterna översatts och förnyats.
Sen tillkommer ju nya rön även inom Teologin i form av ny-upptäckta dokument och andra arkeologiska fynd. Men särskildt ofta är det ju inte, det kan jag hålla med om!

Det intressanta med dessa tankegångar är ju faktiskt att Vetenskapen och Religionen ofta är på väg mot samma mål, d v s förståelsen om vår omvärld, fast de tar extremt skilda vägar! Därför är ju kollisionerna mellan dom så bizarra, de hävdar samma sak men pratar olika språk.
Samtidigt som vetenskapliga rön revideras så borde väl i så fall religionerna revideras. För hur man än ser på det så tror en stor del av Jordens befolkning på en högre makt, det är bara det att designen på den högre makten tvistas det ju om än! Den tvisten kommer inte att lösa sig om inte vi nya frächa 70 80 och 90-talister förnyar vårt synsätt på Leif GW Persson och hans härlighet och bidrar till lite friskare syn på troendet.

Visst att vetenskapen har bidragit till diverse hemskheter under åren, men det intressanta är ju att folk har använt dessa hemskheter i Religionens namn (vissa religioner alltså... inte Bhuddismen bl a).

Vem vet, kanske Foppas dåliga form och ständiga huvudvärk kan beskrivas som en ekvation.... eller så har halva Livets Ord i Jönköping av misstag utalat en förbannelse på honom!!!

[#41]  Skrivet: 2005-03-14 14:35:57 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 24932 Från: ett annat håll
Foppa är ingen överskattad hockeydiva (OS 94!) däremot har färjestad en hel drös av sådana host* host* jörgen jönsson host*

[#42]  Skrivet: 2005-03-14 20:26:57 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 8451 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
precis, alla vet ju att Jösses aldrig helade någons syn, det var ju bara en felöversättning från att han gav honom en blindstav. och när han gjorde vin av vatten så hällde han bara i lite blandsaft, men översättaren viste inte vad limonad var för något..

i övrigt tycker jag att det är kul hur två vitt skillda ämnen avhandlas i samma tråd. och jörgen jönsson är även ett hatobjekt för mig, han har ju rött hår för bövelen. men att foppa är överskattad är fel, han har bara inte spelat bra hockey här i sverige sen gp-pucken. men ser man en match från nhl så kan man utskilja hans storhet.

TacomaTrailer
[#43]  Skrivet: 2005-04-01 09:08:28 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 54881 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJ!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,625465,00.html

Hasselhoff cries while raping Germany

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless

johabbed
[#44]  Skrivet: 2005-04-01 09:23:59 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 67266 Från: payehoq
Meh, det lär bli världens antiklimax. Det är lite som pojken och vargen. Vem fan tror att han verkligen ska dö nu när han redan fintat bortgången ett sjuttiotal gånger.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att Trollywood bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
TacomaTrailer
[#45]  Skrivet: 2005-04-01 09:30:57 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 44871 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
johabbed sket ur sig:
Vem fan tror att han verkligen ska dö nu när han redan fintat bortgången ett sjuttiotal gånger.

David Hasselhoff, titta bara -> Hasselhoff cries while raping Germany

Han har däremot alltid varit den känsliga sorten, en gång när Kit fick punka grät han i flera veckor.

Benefactor
[#46]  Skrivet: 2005-04-01 09:59:48 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 5454 Från: och med nu!
Men ärligt talat - när skall gubben släppa greppet om jordelivet? Sondmatning hit och antibiotikakurer för snabbt tillfrisknande dit. Snabbt tillfrisknande?! Han är ju över 80!! Man tillfrisknar inte, man gillar läget och släpper taget.

Och överallt i välden dör gamla, sjuka och barn utan att medierna finner värde i att rapportera om det. Löpsedlar vi aldrig kommer se: "Helge 95 sondmatas på äldreboende i mellansverige - ingen sensation, bara vanlig vardag" eller "1000-tals barn i Afrika döda p.g.a. svält - hade detta varit i Sverige hade det varit skandal men nu är det vardagsmat".

[#47]  Skrivet: 2005-04-01 16:05:49 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 13098 Från: ett annat håll
En jäkligt snygg bild av The Pope som säger mer än ord

Modern Jesusbild av något slag (fattar ni?)

[#48]  Skrivet: 2005-04-01 19:07:25 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 21 jan 2005 Inlägg: 6461 Från: Ronneby
hehe jason, var precis på väg hit och posta exakt samma bild!

till och med fixat screenshot och allt... men behövs ju inte nu.

men kan ju iaf skriva att jag håller med. reagerade direkt när jag såg bilden på dn, väldigt snygg faktiskt!

[#49]  Skrivet: 2005-04-01 20:31:31 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 10298 Från: ett annat håll
Den andra gillar jag också faktiskt, Tregaro ser verkligen frågande och lidande ut på samma gång. Finns det någon historia där Jösses bär ett flickebarn och lider?

Senast ändrad av Jason den 2005-11-02 00:54:52, ändrad totalt 1 gång

[#50]  Skrivet: 2005-04-02 08:44:45 Citera
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 60749 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Bilderna var väldigt snygga Jason, men använd [img] taggen nästa gång så slipper vi clicka fram och tillbaka för att se dem.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Nyheter & Aktualiteter  >>  Påven fortfarande inte död... än så länge

Sida 2 av 3
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet