Forumindex

Forumindex  >>  Boyahed Real Life News  >>  BRLN: Generalmajor Tony Stigsson misstänkt för grov kvinnofr

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
johabbed
[#1]  Skrivet: 2005-03-11 00:19:09 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 27219 Från: payehoq
News.boyahed.com sket ur sig:
Den högt uppsatte militären som det skrivs om lite överallt, och som anklagas för att ha misshandlat och våldtagit sin fru vid upprepade tillfällen, heter Tony Stigsson. Han hade tills alldeles nyligen graden generalmajor, och var chef för OPIL - Operativa insatsstyrkan. Generalmajor Stigsson har nu mist denna befattning på grund av misstankarna mot honom. Det handlar om ett antal "extremt grova brott", enligt citat i tidningarna, och han är nu häktad misstänkt för kvinnofridskränkning.

Att d...

Läs mer på http://news.boyahed.com/?203

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Hummer Bugg
[#2]  Skrivet: 2005-03-11 00:54:43 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 16774 Från: westeroze
Att få reda på att han heter Tony är väl ganska ointressant och att hänga ut en ickfälld människa i sånna här sammanhang är etiskt tvivelaktigt, och just därför så väljer medierna att inte göra det.

Har ni några publicistiska regler eller moraliska hänsyn överhuvudtaget? Vore isåfall roligt att höra dem och hur ni motiverar att hänga ut vissa på BRLN:n, för det här tycker jag är ett ytterst tveksamt fall.
Inte värst skoj om han är oskyldig...

[#3]  Skrivet: 2005-03-11 01:40:56 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 74149 Från: payehoq
Jodå, vi har moraliska betänkligheter. Vi har beskrivit dem tidigare, och de går att finna om man klickar på "Publicistregler" på BRLN. Här: http://news.boyahed.com/?152

Kortfattat så skriver vi ut namn på folk när det finns ett allmänintresse - antingen för att det handlar om någon påstått känd person, så att folk undrar om vem "schlagerstjärnan" eller dylikt är, eller om det är någon icke-kändis som blir en kändis via alla artiklar om denne.

Detta var mycket riktigt ett tveksamt fall och vi tänkte från början, när vi först läste om storyn, inte på att skriva ut namnet. Men storyn får mycket utrymme, inte bara i kvällspressen utan i annan press, radio och TV. Då skapas ett intresse.

Allmänintresse är ett begrepp som används på ett djävulskt billigt vis ofta, så man kanske tycker det låter som en billig utväg även för oss. Vi anser inte att gemene man borde bry sig så mycket om vilken annan gemen man som gjort något olagligt. Om vi får reda på saker om någon tjomme i en dokusåpa eller om folk mailar oss med någon no-name som åkt dit för barnporrbrott, misshandel eller liknande gör vi det inte till en story. De gånger vi avslöjar folks namn gör vi det för att andra medier redan skapat storyn och skapat en nyfikenhet och intresse om dennes identitet. Allmänintresset finns inte där från början, men när vi väl skriver om det har det skapats på annan instans.

Som sagt, detta var ett gränsfall. Men vi fick en väldig massa mail både med tips om snubbens identitet och från folk som undrade om den, så intresset fanns bevisligen. Och så tror vi att alla i kretsen kring detta redan vet snubbens identitet, och att vår publicering av namn inte gör situationen värre än all annan medierapportering som redan finns.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att den Mumin-ugriska språkstammen bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
johabbed
[#4]  Skrivet: 2005-03-11 01:47:44 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 44248 Från: payehoq
Förresten,

Hummer Bugg sket ur sig:
att hänga ut en ickfälld människa i sånna här sammanhang är etiskt tvivelaktigt, och just därför så väljer medierna att inte göra det.

Tycker du på allvar att medierna inte hänger ut folk så länge de undviker namn och pixlar deras ansikte? Det är just genom dessa "gissa kändisen"-artiklar som personerna hängs ut från början. Folk som känner eller samrör med personen i fråga, som man kan tänka sig vara de som den utpekade inte vill ska få reda på saker och ting, kan självklart lista ut identiteten på de miljarder ledtrådar som ges i kvällspressartiklar. Det är knappast för att värna om integriteten de skippar namnet och skriver precis allt annat, utan det handlar allt som oftast om att skydda sig för rättsliga åtgärder.

Jag tycker det är bra att detta diskuteras. Personligen tycker jag att kvällstidningarnas uppblåsta uthängningar utan namn och med pixlade bilder är betydligt värre än våra med namn och bild.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att standardmjölk bör förgöras.
Jason
[#5]  Skrivet: 2005-03-11 12:18:26 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 10452 Från: ett annat håll
Jag tycker det är märkligt att Hummer Bugg tog sådan tid på sig att reagera. han blev ju trots allt medlem redan 2003 och sedan dess har ni ju släppt ett flertal namn på folk som ännu inte blivit dömda. Jag säger bra gjort även om jag inte bryr mig nämnvärt.

[#6]  Skrivet: 2005-03-12 13:34:44 Citera
Svettpärla
Regdatum: 12 mar 2005 Inlägg: 10
Det är ett ytterst halvhjärtat försök av FM och media att dölja generalens identitet. I hans CV på mil.se finns både bild, utan pixling, och hans idrottsintresse (brottning passande nog) angivet. OPIL:en sitter i Uppsala, där han hämtades, för att föras till Skövde där han bor. Det krävs ingen Einstein för att dra den rätta slutsatsen. Med tanke på anklagelsen har jag ändå förståelse för det gula badlakanet.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
didrik
[#7]  Skrivet: 2005-03-12 13:37:07 Citera
Svettpärla
Regdatum: 12 mar 2005 Inlägg: 12
Han är fortfarande generalmajor. Regeringen, som utnämnt honom, har inte fattat beslut om att ta ifrån honom graden. Däremot lär han väl inte vara i tjänst.

Jason
[#8]  Skrivet: 2005-03-12 13:39:28 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 8130 Från: ett annat håll
wzzup har du nybörjarproblem? du ska icke trycke på nytt inlägg uppe i högra hörnet utan (förslagsvis) först klicka dig in på ett valt ämne (Förslagsvis) denna http://forum.boyahed.com/viewtopic.php?t=1343 och sedan klicka på ikonen besvara. Capice? comprendo?

[#9]  Skrivet: 2005-03-12 17:10:45 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 5916 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
haddokk: flytta allt till rätt tråd plz

Nikopol
[#10]  Skrivet: 2005-03-12 22:38:10 Citera
Svettpärla
Regdatum: 12 mar 2005 Inlägg: 9
Avslöjad: http://www.fruktogront.se/artiklar/asp/g/skurt1.jpg

haddock
[#11]  Skrivet: 2005-03-13 06:23:25 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 29562 Från: Lilltomta
rävdjuret sket ur sig:
haddokk: flytta allt till rätt tråd plz

done and done. personlig notering: fan, jag måste fixa ett bättre sätt för att göra liknande grejer on the fly - phbb iz inadequate!

[#12]  Skrivet: 2005-03-15 14:56:55 Citera
Svettpärla
Regdatum: 15 mar 2005 Inlägg: 2
I aftonbladet står det om "Toppmilitären häktad för våldtäkt", vill bara meddela vem det är: Tony Stigsson, Chef OPIL

[Inlägget flyttat hit från annan tråd. /Haddock]

Eli
[#13]  Skrivet: 2005-03-15 15:02:19 Citera
Svettpärla
Regdatum: 15 mar 2005 Inlägg: 20
å bild: http://www.opil.mil.se/images/local/stigsson-1.jpg

[Inlägget flyttat från annan tråd. /Haddock]

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
marre
[#14]  Skrivet: 2005-05-19 16:03:24 Citera
Svettpärla
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 24 Från: vettet
Å nu kör Expressen hela storyn med bild å allt.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=287050

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Boyahed Real Life News  >>  BRLN: Generalmajor Tony Stigsson misstänkt för grov kvinnofr

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet