Forumindex

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Att en bil kan strula så djävla mycket

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
haddock
[#1]  Skrivet: 2005-03-30 23:04:53 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 15160 Från: Lilltomta
Satans helvetesbil. Okej för att 5000 inte ger någon direkt garanti att den ska hålla en längre tid, så tycker åtminstone jag att den borde hålla längre än ett halvår. Well, fuck me.

I år har jag fixat följande på min dryga 740:

* Ny kylare (jan -05 ~400kr)
* Ny växellådskudde (jan -05 ~120kr)
* Nya bultar, hardyskiva (jan -05 ~50kr)
* Ny topplockspackning/topplocksbultar (feb -05 ~2800kr)
* Ny bränslepump (feb -05 ~230kr)
* Ny vattenpumpspackning (mar -05 ~30kr)
* Nytt stabilisatorstag, hö. fr. (mar -05 ~130kr)
* Ny laddningsregulator (mar -05 ~195kr)

Deltot: 3925kr

Utöver detta så tillkommer:

* Garagehyra, m. hiss ~900kr
* Kylarvätska ~400kr
* Olja, oljefilter ~400kr

Deltot: 1700kr

Deltot. reparationer: 5625kr

Eftersom det blev så djävla dyrt att fixa allting, men ändå mer än halva priset mot vad det hade kostat att lämna in skiten, så är det väl inte mer än rätt att jag räknar ut vad skiten har kostat mig sen jag köpte den. Tillkommer således; inköpspris, drift, skatt och HÖJNING av den djävla skatten samt diverse smågrejer såsom förgasarolja, regplåtar, tvättar etc:

* Inköp ~5000kr
* Skatt ~1600kr
* Skattehöjning ~180kr
* Bensin (jul-mar) ~13941kr
* Diverse ~800kr

Deltot: 20521kr

Totalt: 26146kr sedan juli 2004

Helt. djävla. Sanslöst.

[#2]  Skrivet: 2005-03-31 00:23:06 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 21 jan 2005 Inlägg: 447 Från: Ronneby
hade du skippat bilen hade du haft en plasma-tv nu.

[#3]  Skrivet: 2005-03-31 00:34:41 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 3128 Från: payehoq
Vafan. Jag har skippat bil och jag har inte fått någon plasma-TV. LURENDREJERI!

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att minusgrader bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Spliff
[#4]  Skrivet: 2005-03-31 12:05:52 Citera
Bögjävel
Regdatum: 02 dec 2002 Inlägg: 2380 Från: Din morsa
Som tur är nalkas våren, och med den bilgrejartider. Om en månad så kan projektet Analmobile ta fart. Svartrollad med flames och några folkölsdrickande snubbar sittandes i med ena handen kring ölen och med den andra dunkandes plåt.

That brings back memories.

Benefactor
[#5]  Skrivet: 2005-03-31 13:03:07 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 1090 Från: och med nu!
Jag köpte en bil 1995 för 5000 spänn. Nio månader senare skrotade jag den och fick 1500. På nio månader hann jag inte med så många reparationer och fick körstopp efter typ åtta (två fullteckande A4-ark med anmärkningar), så jag slapp undan ganska billigt ändå. Och jävlar i havet vad fin den var - en Golf 77:a med tonade rutor. Det ni.

Men gamla bilar suger röv. De är pengaätande monster. Så därför kan man åka till motormässan i Malmö i helgen och kika på nya bilar som man ändå inte har råd att köpa.

[#6]  Skrivet: 2005-04-01 12:09:41 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 56910 Från: ett annat håll
Jag tackar Leif GW Persson varje dag att jag inte skaffade bil... mina kompisar är ruinerade fattiglappar medans jag simmar i slantar...

Inte riktigt snat då... men jag kan i allafall leva lika bra som dem fast jag inte har ett jobb utan studerar...

Lets face it två saker i världen kostar pengar mer än annat

[#7]  Skrivet: 2005-04-01 13:03:25 Citera
Svettfläck
Regdatum: 19 aug 2004 Inlägg: 2736 Från: Karlstad
Hörrdu Mulle 'Haddock' Meck,, kylarvätska för 400kr?? är inte det att ta i lite? Späder du ut den med äkta källvatten från Anderna eller?? =)

Måste ju ta bilen i försvar här, och alla oss som skjutsar runt på våra ohängda bil-lösa vänner!!!

Köp en riktigt gammal bil, typ SAAB V4 96l från 1975, ingen skatt, massor
av reservdelar och slit-tålig som den bästa öststats-hora!

Något som man däremot har all rätt att klaga på är det helt
sjuka bensinpriset, fuck! vad dyrt det är att åka!

[#8]  Skrivet: 2005-04-04 13:20:14 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 30320 Från: Lilltomta
Bengt Slask sket ur sig:
Hörrdu Mulle 'Haddock' Meck,, kylarvätska för 400kr?? är inte det att ta i lite? Späder du ut den med äkta källvatten från Anderna eller?? =)

Jag täntke väl att någon sulle reagera. Topplockpackningen gick ju, så den läckte en djävla massa, efter den var bytt var det vattenpumpspackningen som var fucked så den läckte even more. När det är minusgrader ute (vi snackar fem till femton minus) som det var ett bra tag häruppe i landet, så funkar det naturligtvis inte med bara vatten. Det läckte i flera månader (eftersom jag inte had tid att fixa problemen), och jag kör ca 150-200 mil i månaden. That's the reason.

Sen så är jag egentligen inte jättemissnöjd med bilen, mest chockad över att den kostat mig så mycket, och att jag haft tålamod att göra vid de grejer som slutat fungera. I vanliga fall hade jag bara fixat en del grejer och sen skrotat skiten av lättja, men inte denna gång. Det är något visst med min kära 740, nåt som gör den värd att hålla vid liv... Hasselhoff cries while raping Germany

[#9]  Skrivet: 2005-04-06 21:33:43 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 21 aug 2003 Inlägg: 550 Från: Strängnäs
2800 för ny packning och bultar till toppen var inte illa, alltihopa guldpläterat?

Du lämnade väl in bilen till verkstad, isf kostade det 2800 för grejerna och arbetet?

Skulle behöva byta packning jag med, men har aldrig tid. Sen är det så mycket som ska göras för att lyfta på mössan.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
haddock
[#10]  Skrivet: 2005-04-06 23:43:22 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 41690 Från: Lilltomta
Eddie sket ur sig:
2800 för ny packning och bultar till toppen var inte illa, alltihopa guldpläterat?

Hehe, I wish. Det stämmer att 2800kr är inklusive arbete; 1500 för jobbet (polares polare), 600 för delarna och 700 för inlämning till verkstad för att korrigera det polarens polare inte riktigt lyckades fixa till (kamremmen var en kugge fel, för löst spänd + tändnings- och förgasarjustering.)

Volvo skulle ha ca 4500kr för det hela, och en annan verkstad i stan 3500, så det blev allt billigare ändå, trots den lilla missen.

[#11]  Skrivet: 2005-04-09 17:11:36 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 12078 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
helvetes djävla bilar. lade just ner 12000 på min satans saab 9000 då den inte gick igenom besiktningen.

detta gör att jag under de 2 år jag ägt bilar (min ålder är 21) har betalat ca 30 - 35 tusen exklusive bensin. och exklusive min försäkring som förnärvarande ligger på ca 8000/år, då bilhelvetet står skriven på mig.

och det är ganska mycket för en student som inte är en bilkåt bonnjävel.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
Ragamuffin
[#12]  Skrivet: 2005-04-10 23:34:06 Citera
Svettpärla
Regdatum: 10 apr 2005 Inlägg: 15
Tjena! Börjar man räkna på vad bilen "Egentligen" kostar så lär man bli mörkrädd!!
Man har en förmåga att förtränga en hel del:)
Att köpa en nyare bil, 1-3 år gammal, är i sig ingen garanti för att det skall funka felfritt...
Det bästa, tror jag, om mna inte har en massa pengar över, är att köpa en bil som är nybesiktigad (14 månader) och skattad för en 5 tusen o sen köra skiten den tiden ut o sen skrota den och få premien i handen (om man åker till rätt skrot).
Billigare kan du nog inte åka... Men det är klart... för de pengarna får du ingen kukförlängare... bara ett transportmedel...
Ragamuffin

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Att en bil kan strula så djävla mycket

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet