Forumindex

Forumindex  >>  Sport  >>  TV3 tar över F1

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
Teaflax
[#1]  Skrivet: 2006-03-09 19:04:49 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 6313 Från: Katrineholm, bitch
Det är säkert bara jag som bryr mig, men F1-säsongen börjar i helgen, och nu har TV3 tagit över. Jag fasade för hur det skulle bli redan när jag hörde om det i slutet på förra året, men blev betydligt lugnare när jag fick veta att Janne Blomkvist och Eje Elgh skulle vara kvar som kommentatorer.

Men, det vore ju inte TV3 om de inte skulle lyckas strula till detta ändå ganska enkla upplägg. Carolina Gynning och nån annan dokusåpejeppe blir "F1-reportrar".

Arghl. Det är illa nog med Aschberg i studion. Jag har inte mycket emot honom i rätt sammanhang, men jag har svåååårt att tro att han har minsta koll på läget här. Men Big Brother-Carolina? Nåd. Skona mig.

TV3 - Fucking things up big time since 1987

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AnaMatronic
[#2]  Skrivet: 2006-03-09 19:51:15 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 9066 Från: :nårF
Jag skulle bli upprörd, om det inte vore för att jag gillar den här Tore ganska mycket. Han är en [sic!] smart kille som lätt lockar till skratt. Jag har däremot inte riktigt förstått vad de ska ha för funktion i programmet.

Så länge de inte springer runt inne på banan och sabbar loppet så är jag nöjd.

F1, alla bakfulla människors rättighet.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
GRiM
[#3]  Skrivet: 2006-03-09 21:03:48 Citera
1,2,3,4,5,6,7,,,,13.
Regdatum: 27 maj 2004 Inlägg: 7423 Från: någonstans där jag var.
Teaflax vad har du i mot Carolina Gynning? Är det bara för att hon vågar vara sig själv, och säger vad hon tycker? Jag tror att du bara är avundsjuk för att hon har lyckats i mediasverige. Typiskt män att vara imot starka kvinnor med vision och talang! Evil laughter of doom

iro. ni?

http://susning.nu/Carolina_Gynning

Senast ändrad av GRiM den 2006-03-12 19:18:10, ändrad totalt 1 gång

Lee
[#4]  Skrivet: 2006-03-10 02:25:35 Citera
Svettfläck
Regdatum: 25 jun 2005 Inlägg: 183 Från: Finland
AnaMatronic sket ur sig:
Jag skulle bli upprörd, om det inte vore för att jag gillar den här Tore ganska mycket. Han är en [sic!] smart kille som lätt lockar till skratt. Jag har däremot inte riktigt förstått vad de ska ha för funktion i programmet.

Jag stängde av FCZ och glömde den serien efter att han sagt "studentikosa" femtioelva gånger. Helvete vilken irriterande människa.

haddock
[#5]  Skrivet: 2006-03-10 03:26:53 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 181920 Från: Lilltomta
Vad i helvete? Det var fanimej det dummaste jag läst på länge... Som en hyfsat ung entusiast (som senare åren missat alldeles för mycket pga diverse bakfyllor och andra aktiviteter) så smärtar mig detta oerhört. Jag vet inte hur jag skulle reagerat på dessa dokusåpaslampors kommentarer på Ayrton Sennas dödskrash i direktsändning, om de varit på plats eller såg det live för 12 år sedan (på den tiden bilarna var grymt snygga).

Dock riktigt glad över att Janne och Eje kommenterar, de är ett oerhört bra kommentatorpar som jag reflekterat över tidigare i någon tråd. Men, vafan, att ta två stycken två människor som är så långt från någon man vill se kommentera F1 som det går, det.. ja, det tar priset. Positivt är iaf att TV3 gör mycket reklam för sändningarna, även om många bilder i trailern relaterar till Monaco-glamouren som välsignar cirkusen en gång om året. Sen säger artikeln också att Europa-loppen skall visas i trean, och resten i zäta... men Bahrain - det känns inte direkt 100% Europa.

Nåväl, djävla mycket bättre än att loppen försvinner helt ut ur rutan. Trots helvetesprofiler inblandade i de svenska sändningarna.

[#6]  Skrivet: 2006-03-10 06:23:05 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 67821 Från: Katrineholm, bitch
Det fina är att de kommer att visa till och med träningarna (första 11.55 idag på Viasat Sport 1).

Har aldrig sett på FCZ, så jag har ingen aning om hur den där Tore är. Insåg just att BB-Carolina inte är BB-Linda, och det är i alla fall lite bättre, för hon är faktiskt inte riktigt lika stockdum.

För övrigt var F1-bilarna som snyggast mellan 1972 och 1978.

Teaflax
[#7]  Skrivet: 2006-03-10 14:48:13 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 43075 Från: Katrineholm, bitch
Robert Aschbergs kollnivå:

Janne Blomkvist sket ur sig:
Robban...berättade att han inte kan något om F1 men att han sett tre lopp live. Han hade plankat in i Monaco, varit o blivit utskrattad av dom ”riktiga” F1-journalisterna på Silverstone och, hör o häpna, han hade sett ett race i Helsingfors! Det måste han ha varit väldigt ensam om, för mej veterligen har det aldrig körts F1 i Mumindalen

Herskar
[#8]  Skrivet: 2006-03-11 15:36:13 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 10 nov 2005 Inlägg: 956
Teaflax sket ur sig:
Robert Aschbergs kollnivå:

Janne Blomkvist sket ur sig:
Robban...

Så kallad TV 3-koll. Ser jag nåt på alla b-kanalers b-kanal så hör jag hela tiden en nasal liten röst, jag tänker mig att den är finnig, har pennhals med omöjligt stort adamsäpple och är iförd en illasittande pappershatt med nån gul logo på. "Skaru ha påmmes me den?"

Jag ser så sällan jag kan på TV3.

-H

haddock
[#9]  Skrivet: 2006-03-11 15:45:02 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 27793 Från: Lilltomta
Såg en del av tidskvalet idag, men endast fragment pga. min expertishjälp vid en flytt, och då jag missade alldeles för mycket från förra säsongen och även säsongen innan det så hängde jag inte riktigt med i svängarna och kvalreglerna. Inser iaf att jag är helt lost, men ska försöka fälja med lite mer nu när det faktiskt görs fedt mycket reklam för sändningarna. Det är iaf något som är "positivt" med viasat, de ser djävlar i mig till att du inte missar att en ny serie sändingar ha premiär.

Henrik Strömblad, var 10:e minut i IRL-SWE: "MISSA NU INTE MAJ NAME IS ÖL!!!!11!".

I vilket fall, min fråga till er som är lite mer inne i svängen; kör de först tidskval där de 15 bästa får köra för pole position och resten är körda och får inte ens deltaga i loppet, eller är de som hamnar utan för de 15 bara exkluderade från PP-kvalet?

[#10]  Skrivet: 2006-03-11 18:26:24 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 9470 Från: Katrineholm, bitch
Tre delar:

Först 15 min då de sex långsammaste sorteras bort. Det vill säga Super Aguri och Midland plus två till. Idag var dessa två Ralf "stor i käften" Schumacher och Räikkonnen vars högerbakhjul tröttnade på att sitta fast på sin axel.

Sedan nollställs tiden, och del två inleds: 15 minuter då nästa sex långsammaste sorteras bort.

Alla de 12 redan bortsorterade får tanka lite som de känner för inför starten.

Tiderna nollställs igen, och de tio som gått vidare har nu 20 minuter på sig, och får imorgon starta med (i princip) lika mycket bensin som de har i början på dessa tjugo minuter. Därför tankar de ganska fullt och kör hela tiden i sista omgången (till skillnad mot de två första 15-minutarna, då det avvaktas rätt länge).

Jobbigt nog blev det helrött i första led med den osportslige fuskaren längst fram, men det kostade dem däck, så förhoppningsvis har de igen det i loppet imorgon, för vinner han, då stämmer jag nån av alla de experter som påstått att Ferrari har mycket liten chans i år och därmed fått upp mitt hopp om en bra säsong.

AnaMatronic
[#11]  Skrivet: 2006-03-11 18:35:43 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 15200 Från: :nårF
Teaflax sket ur sig:
Tre delar:

Först 15 min då de sex långsammaste sorteras bort. Det vill säga Super Aguri och Midland plus två till. Idag var dessa två Ralf "stor i käften" Schumacher och Räikkonnen vars högerbakhjul tröttnade på att sitta fast på sin axel.

Sedan nollställs tiden, och del två inleds: 15 minuter då nästa sex långsammaste sorteras bort.

Alla de 12 redan bortsorterade får tanka lite som de känner för inför starten.

Tiderna nollställs igen, och de tio som gått vidare har nu 20 minuter på sig, och får imorgon starta med (i princip) lika mycket bensin som de har i början på dessa tjugo minuter. Därför tankar de ganska fullt och kör hela tiden i sista omgången (till skillnad mot de två första 15-minutarna, då det avvaktas rätt länge).

Jobbigt nog blev det helrött i första led med den osportslige fuskaren längst fram, men det kostade dem däck, så förhoppningsvis har de igen det i loppet imorgon, för vinner han, då stämmer jag nån av alla de experter som påstått att Ferrari har mycket liten chans i år och därmed fått upp mitt hopp om en bra säsong.

Lite frågor eftersom jag inte har hängt med så bra i uppvärmningen:

Vilket stall kör Ralfen för i år?

Vad gör att du tycker Schumi är en fuskare (mest nyfiken)?

Kommer Räikkonen gå i mål en enda gång i år?

Teaflax
[#12]  Skrivet: 2006-03-11 19:48:35 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 19552 Från: Katrineholm, bitch
AnaMatronic sket ur sig:

Vilket stall kör Ralfen för i år?

Toytoa, som förra året. Han har dock snackat en djävla massa inför säsonsstarten, osmart delat med sig av hur Bridgestonedäcken är, och att han tycker att Kimi minsann inte alls är blyg, utan bara en arrogant fan.

AnaMatronic sket ur sig:

Vad gör att du tycker Schumi är en fuskare (mest nyfiken)?

Han körde medvetet av Damon Hill i Adelaide 1994 för att vinna mästerskapet (och det är ingen tvekan om att det var just medvetet - han har själv erkänt det; "You have to do what you need to to win"). Han försökte samma sak med Villeneuve i Jerez 1997, men lyckades inte den gången (och blev bestraffad genom att det året få alla mästerskapspoäng fråntagna).

Han vann serien 2003 med två poäng - och han fick tre poäng när han olagligt fick fortsätta loppet efter att ha kört av banan på Nürburgring (ingen annan har någonsin i den moderns F1-eran blivit knuffad tillbaka på banan för att fortsätta efter en sån avåkning). Egentlig mästare 2003: Kimi Räikkönnen.

Men Ferrari och Schumacher får göra i princip vad fan de vill för FIA (och får mer pengar av dem än nåt annat lag). Är det nån som tror att de hade fått mer än en varning om de hade gjort en grej som BAR gjorde med sina bränsletankar förra året? Knappast.

Schumi är en skitduktig förare, men helt samvetslös och osportslig. Så är det bara.

AnaMatronic sket ur sig:
Kommer Räikkonen gå i mål en enda gång i år?

Fan vet. Vore jag han skulle jag sticka med omedelbar verkan. Ringa BMW eller Red Bull eller vem fan som helst utom Aguri och Midland. Man kan inte köra i en bil som trillar isär titt som tätt.

Lee
[#13]  Skrivet: 2006-03-11 19:53:23 Citera
Svettfläck
Regdatum: 25 jun 2005 Inlägg: 1265 Från: Finland
Teaflax sket ur sig:
Räikkonnen

AnaMatronic sket ur sig:
Räikkonen

Teaflax sket ur sig:
Räikkönnen

Say after me: RÄIKKÖNEN. Så svårt är det inte.

silmarillion
[#14]  Skrivet: 2006-03-11 19:53:58 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 1316 Från: Skåne
Teaflax sket ur sig:
Det är säkert bara jag som bryr mig, men F1-säsongen börjar i helgen, och nu har TV3 tagit över. Jag fasade för hur det skulle bli redan när jag hörde om det i slutet på förra året, men blev betydligt lugnare när jag fick veta att Janne Blomkvist och Eje Elgh skulle vara kvar som kommentatorer.

Men, det vore ju inte TV3 om de inte skulle lyckas strula till detta ändå ganska enkla upplägg. Carolina Gynning och nån annan dokusåpejeppe blir "F1-reportrar".

Arghl. Det är illa nog med Aschberg i studion. Jag har inte mycket emot honom i rätt sammanhang, men jag har svåååårt att tro att han har minsta koll på läget här. Men Big Brother-Carolina? Nåd. Skona mig.

TV3 - Fucking things up big time since 1987

Såja...tänk så illa det kunde varit istället. Det kunde varit Lasse Kinch och PA Gullö istället.
Håller för övrigt med dig angående dina åsikter om Michael Schumacher. Att mannen vunnit sju (7!) gånger är helt bizarrt! Sen finns det flera toppenförare som aldrig får chansen i ett bra stall. Får de väl chansen så är det som bromskloss åt nån stjärnförare. Ungefär som Ronnie Peterson hade det de första åren. Fy bubblan för stallorder. Tur att Fittipaldi skrev på för ett annat team så Ronnie blev försteförare.

Hittade en bild på Tyrells 6-wheeler. Hög kitschfaktor!

[#15]  Skrivet: 2006-03-11 20:18:39 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 26273 Från: Katrineholm, bitch
silmarillion sket ur sig:

En superfavorit. Kommer nästa år i vår F1-brädspelsturnering (och ja, jag har två 5-mm-tennfigurer av den).

Teaflax
[#16]  Skrivet: 2006-03-11 20:21:36 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 9165 Från: Katrineholm, bitch
Lee sket ur sig:
Så svårt är det inte.

Nä, det är bara det att jag inte direkt ser när det blir fel.

AnaMatronic
[#17]  Skrivet: 2006-03-11 21:29:53 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 19600 Från: :nårF
Lee sket ur sig:
Teaflax sket ur sig:
Räikkonnen

AnaMatronic sket ur sig:
Räikkonen

Teaflax sket ur sig:
Räikkönnen

Say after me: RÄIKKÖNEN. Så svårt är det inte.

Han får skylla sig själv om han har ett sånt krångligt namn.

Teaflax sket ur sig:
Han körde medvetet av Damon Hill i Adelaide 1994 för att vinna mästerskapet (och det är ingen tvekan om att det var just medvetet - han har själv erkänt det; "You have to do what you need to to win"). Han försökte samma sak med Villeneuve i Jerez 1997, men lyckades inte den gången (och blev bestraffad genom att det året få alla mästerskapspoäng fråntagna).

Han vann serien 2003 med två poäng - och han fick tre poäng när han olagligt fick fortsätta loppet efter att ha kört av banan på Nürburgring (ingen annan har någonsin i den moderns F1-eran blivit knuffad tillbaka på banan för att fortsätta efter en sån avåkning). Egentlig mästare 2003: Kimi Räikkönnen.

Men Ferrari och Schumacher får göra i princip vad fan de vill för FIA (och får mer pengar av dem än nåt annat lag). Är det nån som tror att de hade fått mer än en varning om de hade gjort en grej som BAR gjorde med sina bränsletankar förra året? Knappast.

Schumi är en skitduktig förare, men helt samvetslös och osportslig. Så är det bara.

Ok. Är lite för nytt fan av F1 för att ha upplevt dessa ögonblick.

Personligen håller jag en extra tumme för Honda BAR.

silmarillion
[#18]  Skrivet: 2006-03-12 15:31:15 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 10363 Från: Skåne
Min idol - Teaflax sket ur sig:

En superfavorit. Kommer nästa år i vår F1-brädspelsturnering (och ja, jag har två 5-mm-tennfigurer av den).

Aaaaaahhh!! Brädspelsturnering á la Formula 1 med tennfigurer!? Du är min idol!

[#19]  Skrivet: 2006-03-12 16:56:33 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 11609 Från: Katrineholm, bitch

Det där är de preliminära vaxmodellerna av bilarna (vingarna blev lite mindre lösa i slutversionen). De är målade i lagfärgerna, såklart.

Här är vår hemsida.

Bor du i Stockholmsområdet, så söker vi alltid nya förare.

För övrigt blev ju TV3-sändingarna riktigt hyfsade ändå, och man slipper se Gynning på fem veckor nu.

Synd bara att Schumacher hamnade på pallen. Skönt att det var som tvåa, dock.

AnaMatronic
[#20]  Skrivet: 2006-03-12 18:06:47 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 74400 Från: :nårF
Å fy fan vad nördigt det verkar vara. Å fy fan vad fräckt det verkar vara.

Kan du inte ge oss en lite kort förklaring på hur saker och ting fungerar?

Teaflax
[#21]  Skrivet: 2006-03-12 18:20:04 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 9165 Från: Katrineholm, bitch
Kort förklaring: man har en tärning per växel 1-6. I ettans växel åker man 1-2 steg, i sexans 21-30. Oftast pendlar man mellan fyran och femman. På vissa banor kommer man aldrig ens upp i sjätte växeln.

Man måste stanna 1-3 gånger i varje kurva, beroende på dess svårighetsgrad. Det lönar sig - precis som på riktigt, att komma in långsamt och ut snabbt, istället för tvärtom.

Man har en lapp med bilens olika attribut (utdelade från ens budget), så som däck, växel, broms, chassi, motor och fjädring. Resurshushållning är en mycket stor del av det hela, och planering. Den som orkar planera växlar tre-fyra steg i förväg tjänar mycket på det. För trots att det är tärningar med i bilden så är det framför allt ett skicklighetsspel, vilket bevisas av att av de 45 lopp vi kört så har en kille vunnit ungefär hälften och stått på pallen i 25% till.

Detta har han dessutom oftast gjort från långt bak i fältet, eftersom vi helt enkelt vänder på målgången från förra loppet som startordning på nästa. Lite för att det inte ska kännas så djävla surt att komma sist, och lite för att vi inte hinner spela kvalificeringsrundor (det tar ändå 3-4 timmar som det är).

Sen är det massor med inställingsvariabler på bilarna. Vingar, däckstyper, aerodynamik, kvalificeringsinställningar, träning av depåpersonal och annat - och allt kostar budgetpengar (mitt lag Lotus är helt kört i botten ekonomiskt, så det kommer att bli hårt).

Sen har vi dessutom en serie kort man frivilligt kan dra efter varje lopp där man kan få (eller förlora) nya sponsorer, eller råka ut för andra slumpens verk.

Och eftersom vi kör 1975 års säsong, så kan man köra ihjäl sig, vilket jag lyckades med förrförra gången. Lite ironiskt eftersom jag skrev den regeln. Så kan det gå.

Regelverket finns här i .doc-format.

Duffman
[#22]  Skrivet: 2006-03-12 18:57:19 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 04 dec 2004 Inlägg: 126 Från: tellus
Innan sändingen var min spontana kommentar: Vad i helvete gör Carolina Gynning där... samt vad i helvete gör människan från FcZ där, sen tänkte jag vad i helvete gör Aschberg där.

Efter att ha sett ett bra race (fast med reklam var tionde minut som förstörde stämningen utav bara satan) konstaterar jag att jag ändå var ganska nöjd. Mycket beroende på att mitt svin till hyresvärd tycker att vi som bor här ska vara djävulskt glada att endast ha tv4 (alltså inte tv4+, film, fakta, 24 o andra spinoff-kanaler) så gläds jag nu att kunna se tidskval och sånt som enbart gått att se på en kanal som jag tidigare inte haft. Nu går i alla fall F1 på en kanal jag kan se o det är jag glad för. Sen ska bara Montoya börja vinna oxå....

silmarillion
[#23]  Skrivet: 2006-03-12 20:24:25 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 10 mar 2006 Inlägg: 658 Från: Skåne
Teaflax sket ur sig:
Bor du i Stockholmsområdet, så söker vi alltid nya förare.

Bor tyvärr lite för långt från Stockholm (Skåne) men när det är dags för det här loppet så kanske jag får pallra mig upp till era trakter ;-D

[#24]  Skrivet: 2006-03-12 20:27:31 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 4582 Från: Katrineholm, bitch
För att återgåtill ämnet, så håller jag med om att det blev ganska bra. Reklamavbrotten verkade vara kortare än dem som TV4 tog, så det var ändå okej. Kul att få se Janne och Eje i bild, och kul att de båda var på plats (vilket sällan var fallet på TV4).

Teaflax
[#25]  Skrivet: 2006-03-12 20:29:18 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 7855 Från: Katrineholm, bitch
när det är dags för det här loppet så kanske jag får pallra mig upp till era trakter ;-D

Det har tyvärr redan gått. Jag har själv ritat banan, f.ö. (finns inte att köpa, nämligen). Men det blir ju ett Anderstorp '76, å andra sidan.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Sport  >>  TV3 tar över F1

Sida 1 av 2
Gå till sida 1, 2  Nästa
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet