Forumindex

Forumindex  >>  Leif G.W. Persson  >>  Leif GW tjänade storkovan på smuggling

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
johabbed
[#1]  Skrivet: 2007-09-15 15:09:05 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 56316 Från: payehoq
Leffe syns lite överallt för tillfället. Boklansering och motbevis mot påståenden om hans lathet, får förmodas.

Aftonbladet sket ur sig:
”Att smuggla var djävulskt lönsamt”

Leif GW Persson om sina ungdomssynder
Kriminologen och författaren Leif GW Persson kunde hamnat på andra sidan gallret.

Han har levt gott på att sälja smuggelsprit och cigaretter.

I dag blir han rik på sina böcker i stället.

[...]

Leif GW Perssons kärlek heter Kim. På frågan om vad hon gör blir svaret:

– Sköter om mig. Och det är en jäkla apparat ska jag säga.

[...]

Nej, det handlar inte om massage och kaffebryggande. Hon är civilekonom och har hand om det administrativa runt böckerna.

Den senaste är i sedvanlig stil kryddad med Perssonsk humor.

Tycker du själv att du är fyndig?

– Nej, jag tänker inte så. Jag bara är som jag är. Humor är ett standarddrag i min mentala utrustning, som jag alltid använt för att hålla folk ifrån mig. Att säga något roligt eller trevligt är ett sätt att hålla distansen. Jag är nästan onormalt intresserad av min integritet.

[...]

– Det spar tid att bara säga ifrån. Och jag skäller på poliser, det står jag för. Men medierna vill ha en enkel beskrivning – när jag berömmer någon kommer det aldrig fram. ”Grumpy but good at heart” (butter men godhjärtad) ligger närmare verkligheten.

Vad gör du om någon tränger sig före i kön?

– Då säger jag till: Vafan kom du ifrån? Jag brukar också ingripa om folk bråkar. Då frågar jag om de vill sova i häktet. Men jag försöker faktiskt alltid vara hygglig.

[...]

I tonåren provade han själv på den kriminella banan.

– Jag jobbade på hotell med att bära väskor. Många turister kom med buss från Europa. Chaufförerna tog in sprit och cigaretter till mig som jag sedan sålde vidare – det var skitdyrt i Sverige på den tiden. Under ett par somrar byggde jag och en kumpan upp en ganska lönande varusmugglingsrörelse. Det var spännande, roligt och djävulskt lönsamt.

Leif GW Persson har helt klart många anekdoter på lager, mer eller mindre tryckbara. Men när vi tagit en bild i skogen utanför blir det stopp: det är dags för dagens tupplur.

Hela artikeln.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att den Mumin-ugriska språkstammen bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Leif G.W. Persson  >>  Leif GW tjänade storkovan på smuggling

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet