Forumindex

Forumindex  >>  Böcker & Tidningar  >>  Humor inom skönlitteraturen?

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
cioxx
[#1]  Skrivet: 2004-10-08 17:38:41 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 07 okt 2004 Inlägg: 51
Skulle behöva lite förslag på rolig klassisk rolig skönlitteratur. Satirer är också välkomna. Bara det är något speciellt som är tidlöst o funkar än idag och helst är skrivet av en svensk.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
haddock
[#2]  Skrivet: 2004-10-09 00:57:53 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 7959 Från: Lilltomta
Om du fortfarande är med listan över de människor som give a shit...

They don't anymore. Moment 22 är en av de mest humorfyllda böcker du kan läsa.... satan.. läsar du den och fortfarande håller dig vid liv och vid full vigör så är du med i leken.

Minskar fyllleskiten jag skrivit.

För att fötydliga mitt något irriga och cp-skadade fyllemeddelande; Moment 22 av Joseph Heller är djävulskt rolig i sin absurdhet och fyndiga tankegångar. En klassisk diss mot krigsmaskinen i satirform.

Senast ändrad av haddock den 2004-10-09 14:11:33, ändrad totalt 1 gång

[#3]  Skrivet: 2004-10-09 10:42:57 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 3519 Från: payehoq
Svensk skönlitterär satir och bra humor resulterar i en stor fet lucka för mig, för jag kan inte komma på något. Läser alldeles för lite svenskt, kanske.

Det finns ju Tage Danielsson och Hasse Alfredsson, förvisso. Danielssons böcker är mest samlingar texter, och alltså inte skönlitteratur i romanform. Boken "Sagor för barn över arton år" innehåller lite bra grejer, och "Bokbok" är en samling med grejer från honom. Alfredsson har jag inte läst nåt av förutom hans samling limerickar samt en barnbok som lästes på fritids när man gick i ettan eller tvåan. Nu vet jag inte om han skrivit några humoristiska böcker för en mer vuxen publik, men det känns som herrarna Hasse&Tages humorinriktning bygger lite på en överpedagogisk stil som leder till att det känns barnsligt i vilket fall, i alla fall vad jag läst av Tage.

"Populärmusik från Vittula" är för ny för att vara klassisk, men den påstås vara rolig. Jag påbörjade den för ett tag sedan men avbröt den rätt snabbt (mindre medvetet val, så det var inte att den sög nämnvärt eller så) till förmån för annat, så jag kan inte riktigt säga mer om den.

Ska vi snacka amerikansk så är "Slakthus 5" av Kurt Vonnegut en svinigt bra bok, med satir och humor fast mycket svärta.

Sen finns denna länksidan: http://w1.876.telia.com/~u87636339/ som kanske kan ge något tips.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att leken "under hökens vingar kom" bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
cioxx
[#4]  Skrivet: 2004-10-09 16:54:37 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 07 okt 2004 Inlägg: 198
Stort tack för tipsen. Ska defenitivt kolla upp Moment 22 o Slakthus 5. Vittula är en väldigt rolig och vacker skildring av ett mindre samhälle med egna traditioner o seder. Länge sen jag läste den, men den fick mig o skratta högt några gånger.

Kommer ni på något mer så fyll gärna på i topicen.

Hummer Bugg
[#5]  Skrivet: 2004-10-09 18:00:19 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 2212 Från: westeroze
Har läst Moment 22 och den är riktigt absurd, men kanske inte så humoristiskt, aja beror på hur man sere.

Man kan iaf inte undgå att nämna Liftarens Guide till Galaxen med uppföljningar. Sketa kul och absurda böcker.

Michael Moores böcker är också ganska komiska faktiskt.

Svenska böcker...hmmm det är väl typ Jonas Gardell och sådana, inte så värst roliga.

[#6]  Skrivet: 2004-10-09 18:44:52 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 07 okt 2004 Inlägg: 522
Det som är verkligt sorgligt är att jag läst Gardells böcker som ska vara roliga, men de är piss båda två. Inte en enda punchline eller något, bara historier om en pojke som blir fri från grupptryck. Fan ta Gardell och hans eviga predikan.

Liftarens Guide har jag försökt mig på förr men det slutade illa då jag gav upp snabbt pga den depprimerande storleken på böckerna. Kanske ger mig på de igen, för humorns skull.

Skurt
[#7]  Skrivet: 2004-10-10 02:45:01 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 5251 Från: Lunnagår
Inte Skönlitteratur, Inte svenska, inte tidlösa heller kanske...

Men två Britiska snubbar Dave Gorman och Danny Wallace
har skrivit ruskigt roliga böcker om fåniga, meningslösa grejer som de upplevt själva.

"Who Is Dave Gorman"
Av dom båda två. Handlar om att de på fyllan slår vad om att träffa 154 personer som heter Dave Gorman, de reser runt i bla New York, Israel, Italien, Irland, Norge och såklart en del i Storbritannien för att hitta dessa under några månader. Riktigt kul. Speciellt eftersom Danny Wallace förhållande med hans tjej nästan går i kras.

"Dave Gorman's Googlewhack Adventure" Av Dave Gorman.
Handlar om att Dave Gorman spenderar sitt bokförlags pengar på att åka runt i världen och leta efter personer som vars hemsidor han hittat
"Googlewhacks" på, en googlewhack är iaf när man söker på två ord på google och får bara en "hit". Ruskigt fånig. Meningslös och underhållande.

"Join Me" av Danny Wallace.
Danny har det tråkigt och bestämmer säg för att starta en kult, eller ett kollektiv eller vad det nu är. Han bestämmer säg för att få 1000 medlemmar. Men vad kulten ska gå ut på har han ingen aning om. Man kan fortfarande bli medlem: www.joinme.co.uk

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Arthur Dent
[#8]  Skrivet: 2004-10-13 20:59:07 Citera
Pretentiöst åbäke
Regdatum: 25 jan 2004 Inlägg: 3230
HHÄHÄÄÄÄ jag måste skaffa Gormans böcker. De finns väl inte översatta till svenska eller??

[#9]  Skrivet: 2004-10-13 21:45:03 Citera
Pretentiöst åbäke
Regdatum: 25 jan 2004 Inlägg: 5814
By the way...apropå Tage Danielson
Skaffa hans "grallimatik". Där är han inte sådär 70talspolitisk utan han är mest bara rolig på ett ytligt absurt och lite torrt sätt-. Tycker ni om språkskämt som typ Avigsidan så tycker ni om Grallimatik.

[#10]  Skrivet: 2004-10-13 23:28:54 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 82840 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
"Brev till samhallet" Utgiven av Kartago ar visserligen inte skonlitteratur men helt otroligt rolig.
Pseudonymen "Eric Ericsson" skriver tokiga brev till svenska foretag och personer bla. Mona Sahlin, Philip Morris och pingstkyrkan och publicerar deras (ibland) skrackslagna (oftast) humorlosa svar.

Boken ska nog ses som en hyllning till det traditionella brevet och den Svenska byrakratin. Helt otroligt underhallande!

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Teaflax
[#11]  Skrivet: 2004-10-14 05:12:18 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 54990 Från: Katrineholm, bitch
Catch 22, Slaughterhouse 5 och Breakfast of Champions var den trio böcker som fick mig att börja skriva själv. Lysande välskrivna och vassa. Fear and Loathing in Las Vegas av Hunter S Thompson är ju en genuin klassiker som jag skrattade mycket åt - det mesta HST has skrivit är läsvärt.

David Sedaris är alltid underhållande. George Carlins böcker är mer underfundiga än hans standup (men inte helt olika, och med viss överlappning). Allt Douglas Adams skrivit, en del av Adamskopian Terry Pratchett, men framför allt Good Omens som han skrev med seriemanusgeniet Neil Gaiman (som började sin karriär med en bok om just...Douglas Adams).

Bill Bryson - framför allt Neither Here nor There. Sedan är hans mer faktabetonade böcker som Native Tongue ytterst läsvärda om man är det minsta språkintresserad.

Nick Hornbys High Fidelity kändes träffande och hade en del schyssta formuleringar. Stephen Frys första två The Liar och The Hippopotamus är toppenbra, hans samlade kåserier i Paperweight också lysande, dock bör man undvika The Stars' Tennis Balls. Självbiografin Moab is My Washpot är läsvärd om än inte hilariös.

William Goldmans The Princess Bride: S. Morgenstern's Classic Tale of True Love and High Adventure (The "Good Parts" Version) är suverän. Bättre än filmen, och det vill inte säga lite, det.

Kinky Friedmans tidiga alster är också läsvärda.

Vad det gäller litterära klassiker är Kafka bra mycket roligare än sitt rykte. Processen tyckte jag faktiskt var riktigt kul.

Helst skrivet av en svensk? Ja, då vete fan.

Nåt av Lasse O'Månsson, kanske?

Tycker mig minnas att Falstaff Fakir var underhållande, men det var väl 25 år sedan jag läste den.

Det var säkert ett decennium sedan jag läste nån svensk skönlitteratur alls.

Benefactor
[#12]  Skrivet: 2004-10-14 10:33:16 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 1242 Från: och med nu!
Moment 22 läste jag ut igår kväll. Fantastisk bok.
Liftarens guide till galaxen, som ngn annan nämnde är också ett måste.
Har förresten lyckats komma över BBC: s TV-version av denna bok (typ tidigt 1980-tal). Har ännu inte vågat mig på att titta på den dock...
Men nu skall jag sluta upprepa mig.

Har precis börjat läsa Fukta din aska av Ernst Brunner. Kunde inte slita mig från denna i morse. Den handlar om C.M Bellmans liv och leverne.
Lite svensk historik framförd på ett intressant, ömsint och medryckande sätt. Och det är kul att lära sig lite mer om Bellman, vars ord jag annars enbart vrålar fram i drucket tillstånd.

En annan bok i lite samma stil är Dygden har jag platt försummat: En roman om Lasse Lucidor, skriven av Torbjörn Säfve. Och jag kan ha helt fel men var inte Bellman släkt med Lucidor??? Upplys mig.

Värst vad barockt det blev så här på förmiddagen. Men boktips kan man ju fullkomligen spruta ur sig. Min personliga favoritbok är annars Sean and David's long drive av Sean Condon. Inte alls samma stil som de jag nämnt ovan, men ombyte förnöjer. Alla som har rest i Australien borde beställa denna bok (Lonely Planet), ta fram en näsduk och flabba sig igenom några hundra sidor.

Vilken bok som helst av Sture Dahlström är ju också tips. Den galopperande svensken, t.ex.

[#13]  Skrivet: 2004-10-14 16:09:16 Citera
Pretentiöst åbäke
Regdatum: 25 jan 2004 Inlägg: 943
Då BBC-serien om Hitchhikers Guide kom på tals så måste jag bara varna er. Det sämsta ni kan göra är att tanka ner den istället för att läsa boken. Serien är som boken bara att de har missuppfattat känslan i den TOTALT. Världens värsta B-produktion, till på köpet.

[#14]  Skrivet: 2004-10-14 16:17:44 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 1341 Från: och med nu!
Vad gäller BBC-versionen så tror jag dig. Det är väl därför jag dragit mig för att se på den. Men kunde dock inte låta bli att köpa den. Jag blev förundrad över hur någon kan tro att de faktiskt kan göra en film/TV-version av det mästerverk som boken faktiskt är.

Så definitivt - läs boken. Se inte filmen. Det lärde jag mig redan som barn då Ronja Rövardotter filmatiserades.

[#15]  Skrivet: 2004-10-14 17:41:57 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 10076 Från: westeroze
Har laddat hem första avsnittet av BBC-serien, inget som fängslade en.
Men nu håller de på med en riktig långfilm om ni inte viste det, läs mer på: http://www.douglasadams.com/movie/

Vi får väl konstatera att det är ont om bra humorböcker, framförallt svenska, man får väl skriva någon själv helt enkelt =D

[#16]  Skrivet: 2004-10-15 12:51:01 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 05 aug 2004 Inlägg: 2610 Från: Allt
Sökte ni skönlitterär humor? Ingen skulle förlåta mig om jag inte tipsade om min sida igen, eller hur? Där kan du läsa krönikor både från Kött-Sture och Michael Nystås. Nu är hemsidan dessutom uppdaterad med finfina bilder! http://grabbenmedkniv.blogspot.com
För övrigt undrar jag vad böckerna om en farfar och hans sonson i västerbotten heter. De innehåller mest våldsporr och porr och våld men blev en skandalsucce i mitten på 90-talet. De är inte så subtila eller ens särskilt roliga, men någon kanske kan namnet på dem? OH MY FUCKING GOD! OH I'M FUCKING GOD!

Benefactor
[#17]  Skrivet: 2004-10-15 13:20:45 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 5454 Från: och med nu!
Är det Nikanor Teratologens "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" och "Förensligandet i det egentliga Västerbotten" du menar???

[#18]  Skrivet: 2004-10-15 13:28:17 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 05 aug 2004 Inlägg: 4263 Från: Allt
Så var det den hette...

Benefactor
[#19]  Skrivet: 2004-10-15 13:28:45 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 2294 Från: och med nu!
Förresten finns det mycket rolig bok av M. Chafetz som heter något i stil med "Sluta drick utan rädsla". Där kan man få tips om hur man tyglar sin begynnande alkoholism. Jaja. Den innehåller för övrigt många bra tips om hur man inte blir för full på fester och annat tjafs som man lätt kan leva utan. Men den kastar ett vetenskapligt (nåja) perspektiv på drickandet.

[#20]  Skrivet: 2004-10-15 16:10:51 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 3751 Från: Lunnagår
Nä.. Jag tror inte Dave Gormans böcker är översatta till svenska. buhu.. dom borde ju bli det. tycker man.

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Morgan Stånd
[#21]  Skrivet: 2004-10-18 17:00:03 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 14 okt 2004 Inlägg: 73 Från: Höglandet
Jag rekommenderar i princip allt av Arto Paasilinna. Han är om töjligt ännu mustigare och mer skruvad än Herr Niemi. Speciellt rekommenderas "De hängda rävarnas skog" och "Prosten Huskonens bestialiska betjänt".

Karln är visserligen finne, men Finlands sak är ju vår...

FredrikAndersson
[#22]  Skrivet: 2004-12-19 20:04:01 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 19 dec 2004 Inlägg: 567 Från: Uppsala
När jag inte gör mig lustig över handikappade tycker jag mycket om att läsa. Då ofta Robert Rankins verk. Jag kan rekommendera böcker som: "The Antipope", "Nostradamus ate my hamster", "The book of Ultimate Truths" och "They came and ate us- The Musical"

Stilen påminner lite om Douglas Adams och Terry Pratchett, men med fler brittiska pub-referenser.

petersen
[#23]  Skrivet: 2004-12-20 11:13:11 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 25 nov 2004 Inlägg: 393 Från: Hamburg
Rekommenderar Sture Dahlströms böcker och framförallt Lars-Olof Bengtsons (LOB). LOB:s, medlem i det avsomnade punkbandet Troublemakers, två bästa böcker är Excelsior och Exitus. Rekommenderas särskilt till alla finkänsliga, politiskt korrekta, ointelligenta och obildade. Oerhört mycket nöje!

Senast ändrad av petersen den 2004-12-20 11:58:43, ändrad totalt 1 gång

[#24]  Skrivet: 2004-12-20 11:51:12 Citera
Svettfläck
Regdatum: 19 aug 2004 Inlägg: 3705 Från: Karlstad
Lite kaseri kanske om man tillfalligt trottnat pa satir?

Jan Hakansson ar en kul kille (numera gubbe, eller formodligen dod)
skrivit ett tjugotal kul bocker.

Annars har vi ju Torsten Ehrenmarks klassiker, 'Arets Ehrenmark'
inte helt tidsenliga iofs, men ruskigt underhallande!

Aldre Humoristiska bocker ar underskattade!!

[#25]  Skrivet: 2004-12-20 14:17:09 Citera
Pretentiöst åbäke
Regdatum: 25 jan 2004 Inlägg: 136
För att fortsätta på kåserifronten, så rekommenderas Gits Olsson.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Böcker & Tidningar  >>  Humor inom skönlitteraturen?

Sida 1 av 2
Gå till sida 1, 2  Nästa
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet