Forumindex

Forumindex  >>  Boyahed.com vs. Media  >>  Fredrik Virtanen re: källhänvisningar

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
johabbed
[#1]  Skrivet: 2004-09-06 19:04:05 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 300352 Från: payehoq
Lassade iväg ett mail till New York-korren (se också: översatta notiser-skrivaren) Fredrik Virtanen, angående bristen på källhänvisningar som man ser i hans och många andras artiklar i kvällspressen:

Påstående:
From: Johabbed bin Laugsson <johabbed@boyahed.com>
To: Fredrik Virtanen <fredrik.virtanen@aftonbladet.se>
Subject: Källhänvisningar

Tjena, ärade kollega!

Jag läste din artikel "Han satt fem dagar på sjöbotten" och tycker att den ser ut att vara ett kortfattat referat av någon annans artikel. Så långt är allt fedt, för sådana kan ju vara trevliga.

Dock så saknas det en hänvisning om ursprunget, och jag har lagt märke till att väldigt många artiklar du skriver också saknar detta. Jag ville vara säker på att jag inte mindes fel, så jag gjorde en snabb sökning med hjälp av mediearkivet. Bara de senaste tre dagarna ser jag "Han satt fem dagar på sjöbotten", "Skuggade ex-flickvännen via hemsidan", "Serena chockar New York igen", "Scarletts nya är bara 13 år äldre", "Storflygplats utrymd efter explosion i väska" "Snart kan du laga Britneys mat", "Leo brädad­ av 79-årige Paul Newman"...jävlar vad många artiklar... "Nu har Paris konverterat till Kabbalah", "Komedistjärnan fortfarande i respirator", "Nu är det slutporrat för David Arquette" och (pust!) "Nu bryter Campbell mot regeln ­- är naken i nya filmen". Alla utan källhänvisning.

Som sagt, referat är ju trevliga och man kan inte förvänta sig att alla artiklar i tidingar är förstahandsinfo som skribenten luskat fram på egen hand. Men när det väl refereras så ska man ju gärna ange varifrån man tar sina uppgifter, eller hur? Det är ju inte allt för krångligt att blaffa dit "enligt AP", "skriver New York Times", eller "kan man läsa på Ananova".

Det jag undrar är vad detta bortfall beror på. Slarv, gång på gång? Ovilja att ge cred till andra? Spara utrymme? Extrem tidsbrist? Aftonbladet-policy?

Eller är jag helt enkelt för misstänksam, och du själv verkligen har varit i
Tennessee och sett Jerry Hall's undervattensrekord, sett Serena i US Open,
befunnit dig på LAX vid väskexplosionen, snackat med folk vid Rodney King's sjuksäng, et c, et c? För i så fall flyger ju hela tesen om dålig
källhänvisning vid referensartiklar i bitar, och jag ber om ursäkt.

Tack på förhand,

Johabbed bin Laugsson
Strykjärnsjournalist, Boyahed.com

Pålitlig som han är (cred!) fick jag svar tämligen omedelbart:

Påstående:
From: Fredrik Virtanen <fredrik.virtanen@aftonbladet.se>
To: Johabbed bin Laugsson <johabbed@boyahed.com>
Subject: Re: Källhänvisningar

Halloj!
Ja du har fan rätt, har slarvat med källorna på sistone. Bra med
påminnelse, tack. Några av de där grejorna verkar dock konstiga. Vet att jag hänvisade till USA på Serena och till AP och Reuters vid flera av de andra. Kanske struket hemmavid då alltså, vilket brukar vara av utrymmesbrist.

Sedan är det så att jag ibland skiter i källor när jag SER en person säga något på msnbc eller nåt, vilket är fel såklart men, jaja. Som sagt: tack. Har skrivit så mycket att skallen går i kors på sistone (mycket mer än det du hitatde i kackarkivet).

Fred

Fred själv, Fredrik!

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att minusgrader bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Skurt
[#2]  Skrivet: 2004-09-06 21:51:08 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 4726 Från: Lunnagår
"Sedan är det så att jag ibland skiter i källor när jag SER en person säga något på msnbc eller nåt, vilket är fel såklart men, jaja"

MOHAHAHAHHAHAHAHAHAHA..

Starkt jobbat Boyahed! Ni fungerar utmärkt som en hemorojdsalva till det rövhål som är Aftonbladet!

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
Benefactor
[#3]  Skrivet: 2004-09-07 10:10:12 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 6514 Från: och med nu!
"Har skrivit så mycket att skallen går i kors på sistone" (Virtanen, F. 2004).

Menar han inte "Har plagierat så mycket att skallen går i kors på sistone" ????

Och vad fan betyder "skallen går i kors på sistone" egentligen?
Är vi alldeles säkra på att snubben har gått ut grundskolan?

[#4]  Skrivet: 2004-09-07 11:07:21 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 29 jul 2004 Inlägg: 483
Vilken svenska! Vilket språk! Har vederbörande överhuvudtaget satt sin fot i en skola? WTF OMG LOL OMG WTF ROFL OMG KTHX?

[#5]  Skrivet: 2004-09-07 13:45:59 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 27951 Från: Lilltomta
Hehe. Han är ju ärlig i alla fall, erkänner sina misstag. Det är mer än många andra, tyder väl på en viss mänsklighet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tycka... mitt förakt mot Aftonbladet är verkligen inte baserat på Virtanens artiklar, skvaller-skiten och fixeringen vid chockjournalistik är boven i dramat. Och Daniel Nyhlén ( Ey, eh, ey, ey, you likey? ) Det lilla förakt jag har mot Virtanen bygger uteslutande på avundsjuka för hans jobb som NYC-korre, verkar i stort sett som att han kan göra vad han vill och få betalt för det. Erkänn att det låter soft!

[#6]  Skrivet: 2004-09-07 14:44:43 Citera
Olga Svetlana
Regdatum: 23 jul 2004 Inlägg: 2979 Från: och med nu!
Jag måste dock säga att jag föraktar honom lite grann.
För hans djävla puckosvenska. Och att han knappt försvarar sig.
Han har ju inga belägg för sina misstag, mer är att han "har skrivit så mycket att skallen går i kors på sistone".

Avund är väl helt okej. N.Y är en skitkul stad. Men jag hoppas att det är det enda du avundar. För hans nuna är ju inte heller så nice...

[#7]  Skrivet: 2004-09-08 06:52:24 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 42617 Från: Katrineholm, bitch
Just det där att bara vika sig vid kritik och ursäkta sig med att man är lite slarvig fanns det en annan Aftonbladet-kille som var väldigt bra på. Tom Hjelte hette han. Så det är ju en ärofull bana Virtanen valt - nu är det väl bara att misshandla nån brud, så kommer han snart upp i samma toppklass som Hr. Innelista.

Tjohej.

Sen är det onödigt med genitivapostrof i svenskan, tycker en viss betterwisher.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johabbed
[#8]  Skrivet: 2004-09-08 11:43:14 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 136097 Från: payehoq
Teaflax sket ur sig:

Sant. Blir lätt så på amerikanska eller brittiska namn bara, av ren förvirring över vilket språk man skriver. Huh? Language? Va?

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att bokförlaget Kartago bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
stumpan
[#9]  Skrivet: 2004-09-08 12:50:53 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 29 jul 2004 Inlägg: 685
johabbed sket ur sig:
Teaflax sket ur sig:

Sant. Blir lätt så på amerikanska eller brittiska namn bara, av ren förvirring över vilket språk man skriver. Huh? Language? Va?

AHA! Jag har det! johabbed och Freddan har gått i samma skola! Undrar vilken??? Hm...

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Boyahed.com vs. Media  >>  Fredrik Virtanen re: källhänvisningar

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet