Forumindex

Forumindex  >>  Musik  >>  Musikåret 2007

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
Hummer Bugg
[#1]  Skrivet: 2008-01-14 17:30:35 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 9585 Från: westeroze
På ett annat forum skulle man göra en topp5-lista över skivsläpp 2007, jag gjorde även ett inlägg på min hemsida http://wazzap.se (nej inte blogg!)

Min lista är alltså:

1. Dark Tranquillity - Fiction
2. Slagsmålsklubben - Boss for Leader
3. Nightwish - Dark Passion Play
4. Therion - Gothic Kabbalah
5. Arch Enemy - Rise of the Tyrant

Eran?

[#2]  Skrivet: 2008-01-14 21:29:54 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 7714 Från: :nårF
1. Clutch - From Beale street to Oblivion
2. Säkert! - Säkert!
3. Jens Lekman - Night falls over Kortedala
4. Monster Magnet - 4-way diablo
5. Miss Li - God put a rainbow in the sky.
6. Modest Mouse - We were dead beforethe ship even sank.
7. Svenska Akademien - Gör det ändå
8. Gogol Bordello - Super Taranta!

Jag kunde inte nämna bara fem så det blev topp åtta.

Hummer: För att köra en jag mötte Lassie. Han på omslaget till Boss for president har jag suttit i elevrådet med under gymnasiet. Numera jobbar han som journalist på SvD. Helt ointressant men det är den enda "kändis" jag träffat så... Fö. tycker jag nog att Boss for president var SMK:s sämsta skiva hittills. Men jag är nog rätt ensam om det.

Edit: Glömde att säga att två av årets bästa skivor 2008 kommer att bli Those dancing days och Olle Nymans skivor.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
pahapersrog
[#3]  Skrivet: 2008-01-15 02:41:49 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 15 sep 2007 Inlägg: 800 Från: Förort
Hummahumm, jag trycker mig in här.
Det får bli en preliminär lista utan rangordning (alla är vi vinnare).

2. Taint - Secrets and Lies
5. Nine - It's your funeral
8. Neurosis - Given to the Rising
1.Throwdown - Venom & Tears
X. osså Clutch då..

Sen är inte det andra ni har plitat ned fy skam heller.

Skurt
[#4]  Skrivet: 2008-01-15 14:32:43 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 5064 Från: Lunnagår
En vetenskapligt framtagen lista utan inbördes ordning:

Talib Kweli - Ear Drum
Y Society - Travel At your own pace
Jay-Z - American Gangster
Seu Jorge - America Brasil o Disco
Aril Brikha - Ex Machina
Dizzee Rascal - Maths and English
Kanye West - Graduation
Flight of the Conchords - the distant future.

suck.. kommer inte på fler.

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
johabbed
[#5]  Skrivet: 2008-01-15 14:57:31 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 36370 Från: payehoq
För mig var 2007 bara ännu ett i raden av år utan efterlängtat albumsläpp av pst/q. Jag hoppas på 2010.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att leken "fruktsallad" bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Manfred
[#6]  Skrivet: 2008-01-15 15:13:37 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 18 nov 2004 Inlägg: 358 Från: oss alla till er alla
1. Common - Finding forever
2. Pharoahe Monch - Desire
3. Talib Kweli - Eardrum
4. Kanye West - Graduation
5. Amy Winehouse - Back To Black

[#7]  Skrivet: 2008-01-15 16:29:05 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 18800 Från: :nårF
Fan, Amy glömde jag ju bort...

Teaflax
[#8]  Skrivet: 2008-01-16 02:01:59 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 14969 Från: Katrineholm, bitch
I bokstavsordning.

De fem bästa:
Caribou - Andorra
Circa: - 2007
The Dear Hunter - Act II: The Meaning of, and All Things Regarding Ms. Leading
Steve Jansen - Slope
Radiohead - In Rainbows

De starka kandidaterna:
Air - Pocket Symphony
Blackfield - Blackfield 2
Busdriver - RoadKillOvercoat
Gazpacho - Night
Grinderman - Grinderman
David Holmes - Ocean's 13 OST
Kula Shaker - Strangefolk
Ryan Parmenter - The Noble Knave
Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet
Siouxsie - Mantaray
Super Furry Animals - Hey Venus!
Säkert! - Säkert!
Trans Am - Sex Change
Amon Tobin - Foley Room
Rufus Wainwright - Release the Stars
Überzone - Ideology

Ändå ett mellanår. 2006 var klart starkare överlag.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Skurt
[#9]  Skrivet: 2008-01-16 15:30:41 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 22908 Från: Lunnagår
Henrik Schyffert sket ur sig:
Annika Norlin i Säkert tog emot Grammis igår och sa att "... det här hade aldrig hänt om jag inte hade haft resten av bandet".

Visst. Skyll på dom.

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Yogurt
[#10]  Skrivet: 2008-01-16 22:25:37 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 09 mar 2007 Inlägg: 176 Från: Mammas mage
Radiohead(in Rainbows) och Bosstones(Medium Rare) räddade det här annars hemska musikåret:
- Graduation var en förfärlig besvikelse!
- Jay-Z fortsätter göra mig besviken
- Akademin släpper deras svagaste på länge.
- Säkert! existerade, och fick priser för det.
- Vinhuset omkom inte heller detta år i en tragisk bilolycka. RAGE!

Nä, skivköpen i år blev äldre grejor, och även om det finns mycket kvalité där, blir det nog svårt att överleva ytterliggare ett sådant här år...

Det nya har dock börjat bra, Lupe Fiascos nya är finfin! Hey ladies!

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Jason
[#11]  Skrivet: 2008-01-18 00:28:03 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 774 Från: ett annat håll
kan inte förstå folk med ett så brinnande musikintresse likt erat. När jag väl upptäcker ny musik (händer alldeles för sällan) sker det mest av slumpen och det är aldrig något obskyrt indie/underground/elektronica/synt/beatnik/growling/tremannaband det handlar om.

Utan bara etablerade artister jag inte fattat att jag gillar förrän alla andra redan tröttnat på dem. Förra vintern upptäckte jag exempelvis the Killers, Frans Ferdinand, Kaiser Chiefs, Anberlin, Babyshambles och Mando Diao. Just nu är jag i färd med att upptäcka Jose "Gonzales" och när jag nyligen laddat ned ett multialbum med namnet indiepop, från thepiratebay. Har jag ännu mer av gamla artister att upptäcka, samt nyfrälst spela upp för mina besvikna vänner, som lyssnade sig trötta på skiten för typ tre år sedan.

De fem bästa släppen detta år enligt mig (utan innbördes ranking)

1 Kebnekaise II
2 Musikens historia del 1 och 2
3 Livet är en Fest
4 Allt med Mando Diao, The killers, Kaiser chiefs och Frans Ferdinand
5 The black album

[#12]  Skrivet: 2008-01-18 00:35:27 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 13028 Från: :nårF
Ey, inget att skämmas för. Jag upptäckte Radiohead och Beatles i år. (Har ju vetat om att de finns/funnits innan men aldrig precis lyssnat)
Sen är ju last.fm chefen när man vill upptäcka musik man gillar.

rävdjuret
[#13]  Skrivet: 2008-01-21 23:58:44 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 9243 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
det skivsläpp som jag nu mest ser fram emot, eller snarare hoppas skall bli av, är Maskinens debutalbum. helt seriöst så tror jag att de kan leverera grym musik. de som inte inser tungan i kinden på "alla som inte dansar" kan begrava sig. jag menar inte att jag tycker att "alla som inte dansar" har en bra text osv, men Kihlen och Frej kan nog producera en del då de verkar ha kul tillsammans. och lite hoppas jag på detta då Frej & co inte lyckades helt i "boss for leader".

annars håller jag med om 2007 som ett dåligt albumsår, många bra låtar men få klockrena skivor. lupe fiasco och adam tensta är typexempel på ojämna skivor.

orkar inte skriva ut min topp fem.. *lat*

TacomaTrailer
[#14]  Skrivet: 2008-01-22 00:29:47 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 51257 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
En klar etta, sen ett kluster av bra men inte superbra skivor. Didgeridoo-samplingen på Mango Pickle Down River (från Kala - M.I.A) var årets positiva musikhändelse imo, att Oink stängdes på min djävla födelsedag - den negativa Hasselhoff cries while raping Germany

1. Kala - M.I.A
2. In Rainbows - Radiohead
2. Shotter's Nation - Låtsas bara som att det är någon annan som sjunger, grym skiva ju-shambles,
2. Maths and English - Dizzee Rascal
2. Pull the Pin - Sterophonics

Skurt, varför är inte MIA på din lista?

*Skrapar med foten och vinkar blygt till alla gamla bekanta*

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Skurt
[#15]  Skrivet: 2008-01-23 14:17:16 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 32072 Från: Lunnagår
TacomaTrailer sket ur sig:

Skurt, varför är inte MIA på din lista?

*Skrapar med foten och vinkar blygt till alla gamla bekanta*

Jag vill inte vara otrevlig mot dig när du nu tagit dig hit igen Too cool for school.. and the law så jag säger att den är väl alldeles för bra för att vara med på listan (om man med bra menar motsattsen mot bra)

TacomaTrailer
[#16]  Skrivet: 2008-01-23 15:15:57 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 10355 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Jag får väl helt enkelt konstatera att jag inte riktigt är som de andra barnen, tyckte den var minst lika bra som "Han heter Glenn och hon heter Glenn..."-låten Manfred postade.

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Yogurt
[#17]  Skrivet: 2008-01-23 22:14:52 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 09 mar 2007 Inlägg: 1512 Från: Mammas mage
Kommer Rävdjuret på min begravning? Jag avskyr Maskinen, en musikalisk misshandel och texter som får Ledin att framstå som Strindberg. Shouldn't have eaten that human corpse!

Själv ser jag fram emot Origin, vol. 2. The Soundtrack Of Our Lives ny platta. Vol. 1 var ju helgrym! Hey ladies!

AnaMatronic
[#18]  Skrivet: 2008-01-23 23:19:11 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 5333 Från: :nårF
Man kan säga vad man vill om texten men faktum är ju att det är nästan omöjligt att sitta/stå/ligga stilla till låtskrället.

Vad beträffar MIA så är ju både Johnny och Paperplanes riktigt bra låtar. men resten av skivan fastnar inte riktigt i mig.

rävdjuret
[#19]  Skrivet: 2008-01-24 00:49:10 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 2958 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
Yogurt sket ur sig:
Kommer Rävdjuret på min begravning? Jag avskyr Maskinen, en musikalisk misshandel och texter som får Ledin att framstå som Strindberg. Shouldn't have eaten that human corpse!

Själv ser jag fram emot Origin, vol. 2. The Soundtrack Of Our Lives ny platta. Vol. 1 var ju helgrym! Hey ladies!
om du inte dör innan jag är klar med min korsning av papegojor och leguaner (alla vet ju att dinusaurierna blev fåglar), så skall jag försöka bli ledig när du jordfästs.

vad gäller maskinen så är det väl inte "alla som inte dansar" som jag är imponerad av, utan det faktum att det kanske kan komma grymma saker från dem. tycker att "alla som inte dansar" är en rätt blek sak men den vinner mycket på att många tar den på fel sätt och blir upprörda av den.

vol2 är ju redan släppt så varför du ser fram emot den vet jag inte. eller vänta nu, läste först organismen, vol. 2. trodde du menade hans album versioner vol2. nu orkar jag inte deleta detta stycke. bajs.

Teaflax
[#20]  Skrivet: 2008-01-24 03:15:38 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 51324 Från: Katrineholm, bitch
rävdjuret sket ur sig:

vad gäller maskinen så är det väl inte "alla som inte dansar" som jag är imponerad av, utan det faktum att det kanske kan komma grymma saker från dem. tycker att "alla som inte dansar" är en rätt blek sak men den vinner mycket på att många tar den på fel sätt och blir upprörda av den.

Jag är inte säker på om jag ska vara glad eller ledsen över att jag inte har den minsta aning om vad som diskuteras här.

johabbed
[#21]  Skrivet: 2008-01-24 10:22:30 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 290966 Från: payehoq

En låt som får folk att dansa på uteställen alternativt får dem att polisanmäla låtskrivarna eftersom anmälaren, som inte gillar att dansa, utpekas som våldtäktsman.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att den Mumin-ugriska språkstammen bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
AnaMatronic
[#22]  Skrivet: 2008-01-24 12:26:16 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 24900 Från: :nårF
Alla som inte dansar är nämndemän!

Samael
[#23]  Skrivet: 2008-01-24 14:34:30 Citera
Köp denna reklamplats för en miljard!
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 6628 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Hela grejen med denna låt (låten i sig, att folk tar åt sig och att någon uppenbarligen tagit åt sig så pass mycket att dom tar till rättsliga åtgärder) är så så fullkomligt djävla efterblivet att man bara vill krypa ihop i ett litet litet litet hörn och gråta.

Yogurt
[#24]  Skrivet: 2008-01-24 15:26:29 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 09 mar 2007 Inlägg: 157 Från: Mammas mage
rävdjuret sket ur sig:
Yogurt sket ur sig:

om du inte dör innan jag är klar med min korsning av papegojor och leguaner (alla vet ju att dinusaurierna blev fåglar), så skall jag försöka bli ledig när du jordfästs.

vol2 är ju redan släppt så varför du ser fram emot den vet jag inte. eller vänta nu, läste först organismen, vol. 2. trodde du menade hans album versioner vol2. nu orkar jag inte deleta detta stycke. bajs.

Tyvärr känns argumentationen ungefär som den folk använder för att försvara Hästpojken. Och tyvärr hittar jag inget i "alla som inte dansar" som vittnar om framtida stordåd, det är Basshunter, med en ännu löjligare text. Tyvärr, jag kan inte, hur mycket jag än försöker, på något sätt gilla Maskinen. Dance, fish, Dance!

Men riktigt skoj att du kommer på begravningen! Apropå dödsstatusen så kan du vara lugn. Jag har inga dödliga sjukdomar, och planerar heller inte skaffa någon, innan din korsning mellan leguaner och papegojor är färdig. (troligtvis inte efter det heller)

Teaflax
[#25]  Skrivet: 2008-01-24 15:45:03 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 61405 Från: Katrineholm, bitch
He, det var ju riktigt kul, ju. Hyfsat lockdownsväng så att det inte blir helt parodiskt och rätt bra tajming på grabbarna.

Inget som utlovar att de kan göra nåt mer intressant och inget jag direkt skulle lyssna på, men absolut inget att bli sur på heller. Inte så länge det finns White Stripes och Håkan Hellström.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Musik  >>  Musikåret 2007

Sida 1 av 3
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet