Forumindex

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Vuxenpoäng for the vinci

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
Jason
[#1]  Skrivet: 2008-08-16 22:17:04 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 17227 Från: ett annat håll
Vissa går och gifter sig, andra blir bara gamla (hostteaflax hostTT) andra skaffar kids med första bästa frökenkvartitre för att nå det åtråvärda stadiet i livet då du äntligen kan bli sedd i andras ögon och tänka på dig själv som vuxen.

En riktig karlakarl med snus på fingrarna, motorsågen i arbetarnäven och timmerstocken på axeln, med en dotter som väntar hemma i en den lugna lilla trästugan du byggt själv och där du till och med har tama hjortar som husdjur.
Eller som i Kvinnans fall, Guccibarnvagnen framför dig med ditt alldeles egna lilla djävulsbarn, en varm latte i ena handen och megaväskan i den andra.

Men i mitt fall som i de flesta andras här på forumet börjar det med att jag äntligen efter fem år ska börja på Universitet.

Och jag är fan skitnervös! jag har inte hållit i en penna på 10 år och inte skrivit ens en oseriös och löjligt liten gymnasieuppsats på 5, vad i helvete göra?
Det finns lite samlad erfarenhet här på forumet har jag förstått så snälla hjälp!

Vad är svårast, vad ska jag tänka på gällande tentor, föreläsningar, uppsatser, hur överlever man på 7500 dollar i månaden? osv. osv. osv.

Senast ändrad av Jason den 2008-08-16 23:19:07, ändrad totalt 2 gånger

[#2]  Skrivet: 2008-08-16 22:59:29 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 101752 Från: westeroze
Yey, jag är i samma situation vart ska du börja plugga?

Satte in nya batterier i gamla grafräknaren men inte fan kommer jag ihåg hur man gör grafer - eller, vad värre är, hur man startar Brickout, Quake(!) eller Falldown (som kan vara världens mest beroendframkallande spel).

TI-82 tror jag den heter, nån som har koll? Det här måste lösa sig i tid för föreläsningarna ifrån Boredomland.

Dude, I need help!

[#3]  Skrivet: 2008-08-16 23:14:42 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 1806 Från: ett annat håll
Ska börja på Chalmers, avdelning Lindholmen, försöka bli sjökapten.

Jag har också dammat av grafritaren, min är model T 80

wzup with yo?

[#4]  Skrivet: 2008-08-16 23:29:02 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 18249 Från: westeroze
Fysikprogrammet vid Uppsala Universitet - det är bara att hoppas på att det är lika roligt som det låter Ey, eh, ey, ey, you likey?

[#5]  Skrivet: 2008-08-17 01:45:19 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 8160 Från: :nårF
Kör TI-82 på jobbet och jag körde den på "högskolan" också. Det är en lättanvänd räknare som man kan lära sig grundfunktionerna i på tio minuter. Googla lite så ska ni nog finna svar.

Vill uttrycka min beundran för att det finns folk som vill läsa till annat än statsvetare och oljeprisstrateger in dessa days. Jobbet lär komma som ett brev på posten.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
johabbed
[#6]  Skrivet: 2008-08-17 03:48:36 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 782 Från: payehoq
Universitetspluggande är inget att vara nervös över.

Även om du går in för ditt pluggande så mycket du bara kan så betyder det ungefär att du lägger 20 procent av ditt studentliv på tentorna, vilket i värsta fall betyder tre procent av ditt allmäna tillvaro. Det är det normala, gissar jag.

Om du vill vara supersäker på att klara dig kanske du tänker att du måste plugga upp mot 25 procent av ditt studentliv. Det borde ändå betyda att en sjujävla majororitet av din allmäna tid spenderas med annat än pluggeri. Även om du känner dig tvungen att lägga mycket tid på pluggande, tänk på hur mycket djävla tid du spenderar på annat. Och njut lite.

Fokusera på det som kommer på tentor. avföring i allt annat. Eller om du hittar nåt som i universitetsperiferin som du bryr dig mycket om, så fokusera på det och avföring i alla tentor och annat.

I allmänhet: avföring i allt kring din utbildning som inte är väldigt kul eller väldigt viktigt. (PS: Det du tror är väldigt viktigt är förmodlighen inte det.) Lycka till. Sen får du se till att skaffa ett jobb. Men det är ett senare problem.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att Fångarna på Fortet-dvärgarna bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Jason
[#7]  Skrivet: 2008-08-17 10:17:52 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 4215 Från: ett annat håll
Vad läste ärade herr Johannes då?

[#8]  Skrivet: 2008-08-17 13:18:54 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 258115 Från: payehoq
Blandad kompott av engelska, medie- och kommunikationsvetenskap, och journalistik.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att träslöjdslärare bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Skurt
[#9]  Skrivet: 2008-08-17 18:27:53 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 13504 Från: Lunnagår
Universitet är ju egentligen världens mest meningslösa, låtsasviktiga ställen i världen.

Inte spelar det någon roll, EGENTLIGEN, om någon förvuxen pojkrumsnörd i 60+-åldern med krylligt grått hår och smutsig volvo-240 tror att han vet om universums minsta beståndsdelar. Det ändrar fortfarande ingenting.

Det är liksom ingen som skriker:
Påstående:
"FORT SOM FAN! vi behöver snabbt en fysiker/geolog/filosof/litteraturvetare/beteendevetare/någon som läst spridda kurser i engelska, kommunikationsvetenskap och antikens kultur och samhällsliv, annars så kommer en massa barn att dö typ!"

Sen ska vi inte ens BÖRJA ta upp alla låtsas-dicipliner som är påhittade för att en massa skrynkliga 68-tanter med stalinist-åsikter ska kunna få fortsatta statslöner för att navelludda.
T.ex litteraturvetenskap, kommunikation, "mediautbildning" genus, sociologi och allt humanistiskt textrunkeri som man låtsas om att det har med verkligheten att göra. (att denna typ av disciplin inte ens är oberoende av den som forskar på ämnet verkar inte spela någon roll för de inblandade konspiratörerna som tror att det är viktigt).

Att studera någon av dessa och relaterade humaniora-ämnen är att antingen svära sig evig skuld och arbetslöshet eller att tvingas ljuga om ämnenas meningslöshet under en hel livstid. Man kan se det som världens största pyramidspel. Man börjar plugga ett ämne för att sedan upptäcka att det enda ens meningslösa utbildning duger till är att fortsätta "hålla på" med ämnet på samma institution på samma universitet.
Alltså måste man fortsätta med ämnet och för att hålla uppe intresset måste man utbilda nya elever och vips så är den evighetslånga lögnen igång och vi har en massa värdelös litteraturvetenskap som ingen egentligen läsa (förutom folk som pluggar ämnet, för att de måste!)

Men varför pluggar då folk på universitetet? Svaret är att någon nörd någonstans , typ i Frankrike eller Grekland, typ på 1700 eller förekristus-talet kom på att teoretiskt kunskap var roligt
(EHhhh... killen var nörd asså),
Eftersom ingen annan tänkte samma sak så började han lura världen att det också var viktigt. Så eftersom alla trodde det var viktigt så började man kolla i folks CV och se om de gått på Universitet.
"Oh han har gått på universitet, Leif GW Persson han måste vara viktigt". Sen får folk lära sig av sina föräldrar att det är viktigt med en "Högre utbildning" eftersom det är "högre" och "viktigt". Och så fortsätter den här ändlösa onda cirkeln av bedrägeri.

Men ni kanske invänder? Man kan ju bli advokat och läkare ju om man pluggar på universitetet. Snicksnack! Alla vet ju att dessa får gå minst 300 år var i praktik efter läkar/advokatstudierna, med en massa obekväma dåligt betalda timmars slaveri och kassa arbetsupgifter.- alltså är det enda sättet att egentligen bli läkare - är att vara läkare! Ingen får operera någon om man är nyexaminerad.

För att citera Tom Baker i Little Britain:
"If you want to be in dept for life and spend 3 years eating Chili con carne, you can study at the university"

Men i övrigt:
Studentliv = bra, för där finns sprit och studentskor.
Studentlivet får *****!

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
TacomaTrailer
[#10]  Skrivet: 2008-08-18 03:35:43 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 3846 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
(word skurtis)

Det enda jag lärde mig på unversitetet var en rent darwinistisk pragmatik, avföring i det du är där för att lära dig och plugga vad som kommer på tentorna i stället. Och om du blir sjökapten, lär dig smuggla sprit, TT börjar bli trött på att stå i fredagskö på bolaget.

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jason
[#11]  Skrivet: 2008-11-10 18:05:41 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 14001 Från: ett annat håll
Klarade första tentan med så oerhört många poängs marginal att det vart snudd på löjligt!

Godkänt 27.6

Jasons resultat?

28!
Har man mer än ett poäng från godkänt har man inte festat tillräckligt!

[#12]  Skrivet: 2008-11-10 18:53:49 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 8400 Från: :nårF
och du hade 0,4?

Jason
[#13]  Skrivet: 2008-11-10 18:55:18 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 5420 Från: ett annat håll
Tillgodo

[#14]  Skrivet: 2008-11-10 21:08:25 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 5714 Från: westeroze
28 fakultet? Det är fedt många poäng, typ 304888344611713860501504000000 som datorns miniräknare ger men kom ihåg att den ger avrundningsfel för alla tal med mer än 16 signifikanta siffror.

Nämnde jag att jag läser matte?

[#15]  Skrivet: 2008-11-10 21:37:16 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 6774 Från: westeroze

Senast ändrad av Hummer Bugg den 2008-11-10 23:09:29, ändrad totalt 1 gång

[#16]  Skrivet: 2008-11-10 21:58:51 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 33733 Från: westeroze

Senast ändrad av Hummer Bugg den 2008-11-10 23:09:13, ändrad totalt 1 gång

[#17]  Skrivet: 2008-11-10 22:54:31 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 15 sep 2007 Inlägg: 133 Från: Förort
Ja, nämnde du det tidigare?
Eller?

[#18]  Skrivet: 2008-11-10 23:11:10 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 109494 Från: westeroze
fan forumet verkar cpa sig ovanligt mycket idag, fick error, kolla forumet - ingen post, testade gå bakåt fick error igen etc.

EUHAOEHAUHEAHEOAH

[#19]  Skrivet: 2008-11-14 18:38:31 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 8946 Från: Lunnagår
Mitt schema på ett svenskt universitet den här veckan :

Måndag.

9;30-16:00
Ölprovning av flera typers öl, allt från ljus lager till vildjäst belgisk geuze,
Sprit-doftning.
Litet vinprovningsmetodikprov, avslut av vinkurs.

16-19:00
Introduktion av nästa vinkurs, Doftuppgift
där man ska gissa olika dofter placerade i olika glas. (t.ex nejlika, vanilj, jord, gräs etcetra. Vinrovning av Grenache från Cotes du Provence, samt ekad chardonnay från Californien.

Tisdag.

8-17:00
med föreläsning om "måltidsstorytelling" + uppgift om detta.
Föreläsaren bjuder på snittar. - Rysk kaviar, laxtartar och rödbetskanapé. Hjortronvin och Pinot noir att dricka till.

Onsdag.
Heldag 10-17

Känd svensk kock bjuder på sex rätter vällagad mat med olika typer av Chili. Vinprovning till med 3 vita, 3 röda, en öl, en cider och ett rosévin. (Rosévin funkar ej med chili!)

Torsdag.
13-17:30

Sakeprovning med en av sveriges bästa sakeexperter. Japanska tilltugg bjuds till. Testar sammanlagt 11 olika sorters sake + inblick i japansk kultur och matkultur.

17:30-20:00 Möte om bankettmiddag vi i "klassen" skall arrangera.

Fredag (Idag)

9:00-13:00 Bordsdekantering av vin-föreläsning + övning på dekantering och vinservering.

14:00-16:00 Bordstranchering - Tranchering av kött + fisk inför gäst.
Trancherar först en sjötunga a la sjötunga meunier
och sedan en grillad kyckling.

Är själv rätt så nöjd helt sammantaget! Evil laughter of doom

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
TacomaTrailer
[#20]  Skrivet: 2008-11-14 20:13:56 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 7248 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Rosévin funkar väl till allt om man dricker tillräcklig mycket?

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lilla jag
[#21]  Skrivet: 2008-11-14 20:51:42 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 23 feb 2008 Inlägg: 238
Skurt sket ur sig:
Möte om bankettmiddag vi i "klassen" skall arrangera.

Läser du på Grytthyttan?

Skurt
[#22]  Skrivet: 2008-11-15 01:19:55 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 17442 Från: Lunnagår
tacoma trailer sket ur sig:

Njäee, en sval fransk sommardag kanske efter man tagit ett bad i rosenvatten och satt på sig eftermiddagsklänningen.. iofsg har du en poäng att det innehåller alkohol. och är ergo mycket drickbar. tydligen.

Lilla jag sket ur sig:
Skurt sket ur sig:
Möte om bankettmiddag vi i "klassen" skall arrangera.

Läser du på Grytthyttan?

Jepp, på gott och ont - finns väl ett pris för att leva "the highlife" ibland! Ett pris är att bo mitt i skogen i världens mellansvenska obygd. Men det kan vara roligt också. Iallafall en intressant upplevelse - återvänder dock ofta till rötterna i den skånska lärostaden.

Lilla jag
[#23]  Skrivet: 2008-11-15 15:41:57 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 23 feb 2008 Inlägg: 19
Skurt sket ur sig:

Jepp, på gott och ont - finns väl ett pris för att leva "the highlife" ibland! Ett pris är att bo mitt i skogen i världens mellansvenska obygd. Men det kan vara roligt också. Iallafall en intressant upplevelse - återvänder dock ofta till rötterna i den skånska lärostaden.

Då har jag pratat med en klasskamrat till dig på bussen. Hon var stressad inför nån stor tenta och nämnde i förbifarten den där galamiddagen.

Jason
[#24]  Skrivet: 2008-11-16 00:40:45 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 12646 Från: ett annat håll
Appropå ingenting så har jag haft mitt livs absolut värsta (sant!) bakisdag idag.
Börjar kvällen med sofiero 7.5 i en bastu,
slutade kvällen med att svepa ett glas long Island kl 2-3 nån gång på natten.

Vaknar klockan nio på morgonen nu idag (lördag) och märker att någon placerat mig inom en bubbla och roar sig med att snurra den här bubblan runtruntrunt.

Kan inte förklara det riktigt, men det har aldrig hänt och skrämde totalt skiten ur mig. Reste jag mig upp tog det typ 1 min innan världen stabiliserades, la jag mig ned hände samma sak.

[#25]  Skrivet: 2009-01-17 20:49:35 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 24898 Från: Lunnagår
TacomaTrailer sket ur sig:

När gick du på sommelierutbildningen? !

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Den Bistra Verkligheten  >>  Vuxenpoäng for the vinci

Sida 1 av 2
Gå till sida 1, 2  Nästa
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet