Forumindex

Forumindex  >>  Radio, TV & Film  >>  Ballar av stål

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
Hummer Bugg
[#1]  Skrivet: 2009-03-20 01:24:14 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 19355 Från: westeroze
Nu har det omskrivna programmet äntligen börjat visas. Jag tycker programmet är värd en egen tråd. Såg nyss premiäravsnittet och måste säga att jag blev positivt överaskad.

Vi som har sett den brittiska förlagan vet ju att konceptet är genialt, men skulle det verkligen funka i konflikträdda Sverige? Det blev ju uppenbarligen för mycket för SVT och om de hade samma casting som kanal 5 måste man säga att det var ett både fegt och dumt beslut.

Castingen i första programmet var gjuten! Nour i sin drömroll bitterfittan, Soneby får ett genombrott som sportgalning och Kjell är född som falsk programledare. Förargelseväckande Fredrik var också bra, han har väl ett konto på boyahed? Önskade lite fler dvärgscener dock.

Va har hänt med kanal 5? Wipeout var också kul, de lyckas översätta utländska format helt plötsligt.

Nån mer som sett och har åsikter?

[#2]  Skrivet: 2009-03-20 11:36:16 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 611 Från: Katrineholm, bitch
Jag kan se det när de antingen byter namn på programmet till en översättning av originalet (kulor av stål) eller förklarar om de menar "kukar av stål" eller "stjärthalvor av stål".

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Samael
[#3]  Skrivet: 2009-03-20 16:12:59 Citera
Köp denna reklamplats för en miljard!
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 9610 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Hummer Bugg sket ur sig:
Nu har det omskrivna programmet äntligen börjat visas. Jag tycker programmet är värd en egen tråd. Såg nyss premiäravsnittet och måste säga att jag blev positivt överaskad.

Vi som har sett den brittiska förlagan vet ju att konceptet är genialt, men skulle det verkligen funka i konflikträdda Sverige? Det blev ju uppenbarligen för mycket för SVT och om de hade samma casting som kanal 5 måste man säga att det var ett både fegt och dumt beslut.

Castingen i första programmet var gjuten! Nour i sin drömroll bitterfittan, Soneby får ett genombrott som sportgalning och Kjell är född som falsk programledare. Förargelseväckande Fredrik var också bra, han har väl ett konto på boyahed? Önskade lite fler dvärgscener dock.

Va har hänt med kanal 5? Wipeout var också kul, de lyckas översätta utländska format helt plötsligt.

Nån mer som sett och har åsikter?

Min åsikt är att det var bättre än förväntat, men ändå inte särskilt jättebra, jag ser hellre fler avsnitt av den brittiska versionen. Nu hade dom ju bara stulit karaktärer och deras upptåg rakt av, som en dubbad version av föregångaren.
Whats the point? Ta namnet och själva idén bakom, men gör något nytt av det.

Wipeout var dock en trevlig överaskning, Felix Herngrens kommentarer ger många skratt.

Teaflax sket ur sig:
Jag kan se det när de antingen byter namn på programmet till en översättning av originalet (kulor av stål) eller förklarar om de menar "kukar av stål" eller "stjärthalvor av stål".

Bra Teaflax, äntligen ett ord i rättan tid! Jag hoppas att din starkt gående kamp för din egen tråkighets explosionsartade övertagelse av forumet och andra ställen du bestämmer dig för att besöka florerar under resterande del av FRAMTIDEN! Hur du gång på gång lyckas omvandla varenda litet ämne till en grammatisk betongsugga i vägen på din livsresa är häpnadsväckande och fantastiskt!

HERREJÄVLAGUDHURORKARDUBRYDIGSÅMYCKETOMSAKERSOMINTESPELARNÅGONSOMHELSTROLLNÅGONSIN,MÄNNISKA?????

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
Hummer Bugg
[#4]  Skrivet: 2009-03-20 18:38:04 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 10230 Från: westeroze
Kan se framför mig hur Teaflax gick i taket när han hörde att Tarantino vägrade byta titel på felstavade "Inglourious basterds".

Arrgh, nu kommer jag bojkotta Hollywood tills de sparkar ut den felstavade tönten för GOTT! Varpå han brände sitt exemplar av Pulp Fiction skorrandes "där fick han allt, hoppas det svider, moahahahaha!".

[#5]  Skrivet: 2009-03-20 21:32:26 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 7028 Från: :nårF
Både Wipeout och Ballar av stål var kul enligt mig. Men jag hade inte väntat mig att Wipeout skulle vara kul alls. Snacka om positiv överraskning.

Jason
[#6]  Skrivet: 2009-03-21 12:39:58 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 32068 Från: ett annat håll
AnaMatronic sket ur sig:
Både Wipeout och Ballar av stål var kul enligt mig. Men jag hade inte väntat mig att Wipeout skulle vara kul alls. Snacka om positiv överraskning.

Indeed!

[#7]  Skrivet: 2009-03-21 13:18:33 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 26923 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Såg bara när Sonneby gjorde Neg's urban sports (den när han retade fotbollssupportrar) och måste säga att det var en rolig idé och djävligt "ballsy av steely" av honom att göra en sån grej. Däremot var det så [sic!] dåligt producerat, hade man inte kunnat dubbla antalet kameror (alltså totalt 2) i alla fall och fått med liiite av jakten. Nu klipptes det samma sekund spänningsmomentet börjat = dålig dramaturgi.

Annars ska väl femman ha snudd på all kredd i (tv)världen, visst skjuter de snett lite då och då men de producerar fler bra tv-program än resten av utbudet tillsammans just nu. (Jag får nog lägga in en brasklapp om att jag tittar på tv kanske 1 timme i veckan, baserar således mitt påstående mer på vad jag hört och klipp som skickats via intranätet)

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Teaflax
[#8]  Skrivet: 2009-03-23 13:14:10 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 157638 Från: Katrineholm, bitch
Samael sket ur sig:

HERREJÄVLAGUDHURORKARDUBRYDIGSÅMYCKETOMSAKERSOMINTESPELARNÅGONSOMHELSTROLLNÅGONSIN,MÄNNISKA?????

Nej, det är klart. Språk och kommunikation spelar ju mycket mindre roll än nåt annat. Som till exempel att nån på ett forum har en annan åsikt än man själv har. Det är också kul med folk som verkligen förstår humor. Det gillar jag. Du har ballar, Samael - möjligen bara en balle. Hoppas du förstår vad jag menar.

Och Tarantino var väl både överspelad och tröttsam ungefär samtidigt som Pulp Fiction kom ut?

Samael
[#9]  Skrivet: 2009-03-24 13:51:05 Citera
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 14747 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Teaflax sket ur sig:
Samael sket ur sig:

Nej, det är klart. Språk och kommunikation spelar ju mycket mindre roll än nåt annat. Som till exempel att nån på ett forum har en annan åsikt än man själv har. Det är också kul med folk som verkligen förstår humor. Det gillar jag. Du har ballar, Samael - möjligen bara en balle. Hoppas du förstår vad jag menar.

Och Tarantino var väl både överspelad och tröttsam ungefär samtidigt som Pulp Fiction kom ut?

Språk och och olika former av kommunikation är väldigt viktigt.

Brister i språk och kommunikation kan vara roligt.

Att ständigt kissnödigt söka efter dessa, i detta fall extremt obetydliga (personligen anser jag att "ballar" är ett väldigt mycket bättre ordval än "kulor" då det är lättare att innan man sett det missförstå programmets handling om man använder det sistnämnda) brister för att mata på sitt redan övergödda språkpolis-ego är inte roligt utan mest bara pinsamt och tragiskt.

Sedan säger du att det var menat som humor(????).
Aldrig förr har jag skrattat så mycket som när jag hörde det skojiga "jag tänker inte titta på programmet för att programmet har ett näst intill grammatiskt inkorrekt namn så därför tänker jag istället för att prata om programmet blotta min överdrivna bitterhet som för länge sedan borde ha resulterat i ett självmord"-skämtet! Stort tack! Hur går det med komiker-karriären?

Det är dessutom djävulskt respektlöst mot trådstartaren. Man lägger ner tid och skriver ett inlägg om ett ämne som man vill diskutera med folk om, och direkt är du där och viftar med pekpinnen om vad som är felaktigt och varför. Oftast har det INGENTING med huvudämnet att göra och nu, precis som så många andra gånger så glider fokus iväg bort från det avsedda ämnet och istället cirkulerar allt kring ditt stämningsdödande översitteri som ingen annan än du är fascinerad av och de flesta av oss andra galet trötta på.

Det har inget med åsikts-skillnader att göra, anledningen till att ifrågasätter ditt sätt är för att det är ett bristfälligt socialt beteende, jämförbart med någon som ständigt går runt och petar folk dom känner och inte känner i ansiktet.

BACK ON TOPIC!!

Efter att ha klagat på Teaflax om hans bitterhet känns det lite ledsamt att visa upp så mycket av den själv nu, men varför i hela helvete valde dom att göra det här programmet?

Den jobbiga djävulen: Dräkten, sakerna han gjorde och till och med dom djävla kameravinklarna var exakt som i föregångaren. Varför göra en svensk version av det när enda skillnaden är att man istället för att tycka att det han gör är mer eller mindre roligt bara stör sig på killen i kostymen för att han är en så kallad douchebag ("Jobbigt va? Hehehehe")?

Soneby: Hoppa upp på stora killar. It has been done aswell. Skulle vara kul som ett youtube-klipp men passar inte i ett så pass hypat program som detta.

Förargelseväckande Fredrik: Byta en porrfilm för att den var 138 minuter lång och inte utlovade 140 minuter? Ta lite bilder på sig själv (som förövrigt inte var förargelseväckande på något vis) och visa upp för personal på Siba?.. Jaja, gör det du så tittar jag på reklam eller något annat mer intressant och humorfyllt så länge.

"Känn igen" med Kjell: Jahaaa... Ni bytte ut dildon mot en fläskfilé? Ja, det var ju roligt. En annan sak som är roligt är när någon ska ta en bit tårta, skär bort en bit, och sedan tar DEN STORA DELEN AV TÅRTAN och säger "ja, då tar väl jag den här då!".
Alex Zane's brittiska föregångare till detta var väl inte så kul den heller, men de tävlande utsattes iallafall för lite el-chocker och annat. På vilket sätt krävs det testiklar av stål för att få någon att känna sig milt obekväm i några sekunder? Som ett tråkigt aprilskämt som har en något högre budget än vad ett tråkigt aprilskämt i normala fall brukar ha.

Bitterfittan: Bra för att det är ett nyskapat koncept. Mindre bra för att det inte är särskilt roligt. Dåligt när man inser att Bitterfittan är sveriges lama motsvarighet till Militant Black Guy, vilket i detta överdrivet politiskt korrekta land skulle kunna ha blivit riktigt roligt.

I fortsättningen kommer jag nog bara att titta på programmet i brist på annat att göra.

Teaflax
[#10]  Skrivet: 2009-03-24 18:46:47 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 8798 Från: Katrineholm, bitch
Samael, jag tycker du ska fundera på vem som går runt och petar folk var. Kanske i ballarna.

Samael
[#11]  Skrivet: 2009-03-25 15:45:19 Citera
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 19607 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Teaflax sket ur sig:
Samael, jag tycker du ska fundera på vem som går runt och petar folk var. Kanske i ballarna.

Jag "petar" på dig. Har gjort det ett fåtal gånger. Ingen annan (iallafall inte med mening), bara dig. På grund av dig. Ingen annan person, överhuvudtaget, stör mig så mycket som du gör. Helt seriöst.
Du är som en koncentrerad version av långsamt betalande tanter i matkön, "FÖRST!"-kommentatorer i länktips, språkpoliser, rattfyllerister, förstå-sig-påare, dåligt producerade program, Robinson-Robban-personligheter, urinstinkande hissar och alla/allt annat som varit irriterande på ett eller annat sätt, någonsin.

Månaderna du var borta efter att jag raderade dina gnäll-och-grammatik-inlägg i torrent-delen av forumet och du grät blöjorna av dig var som ett himmelrike. När du sedan kom tillbaka tappade jag lusten att komma tillbaka hit. Gör det ibland ändå, men oftast leder det endast till en större portion avsky gentemot dig.

Något annat du vill att jag ska fundera och sedan svara på?

Förövrigt, kan du, för en djävla gångs skull, kommentera något som har med trådstartarens ämne att göra, och med det menar jag inte att använda ämnet som en reflektion för att sprida din sanslösa idioti ännu mer, eller ska du om och om och om och om och om och om och om och om och om och om och om igen enbart vara det störande moment du alltid är och alltid kommer att vara mot alla stackars satar som någonsin haft olyckan att korsa din stig?

Hummer Bugg
[#12]  Skrivet: 2009-03-25 17:08:41 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 17880 Från: westeroze
Seså haters, ta och väx upp och ge varann en kram nu.

[#13]  Skrivet: 2009-03-25 19:51:34 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 9071 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
det är nu jag eller TT ska ropa:

FLAME ON

who will win?!

Jason
[#14]  Skrivet: 2009-03-25 22:48:21 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 25067 Från: ett annat håll
Jösses Christ Samael, bra att du släpper på trycket men !It´s just tha Internet!

[#15]  Skrivet: 2009-03-26 10:51:19 Citera
Regdatum: 18 maj 2005 Inlägg: 6628 Från: alla människors kollektiva tänkande.
Hummer Bugg sket ur sig:
Seså haters, ta och väx upp och ge varann en kram nu.

Jag skulle inte krama den mannen ens om han bestod av 16-åringars tuttar.

Jason sket ur sig:
Jösses Christ Samael, bra att du släpper på trycket men !It´s just tha Internet!

Det var mest bara riktigt skönt att få skriva av sig, om jag ska vara ärlig.

Och jag vet att det bara är teh internets, men saken är den att jag en gång tyckte om boyahed. Som fan. Det gav tips om så mycket bra saker inom musik, TV, hemsidor mm. Detta blandat med sanslöst bra, roliga och välskrivna artiklar. Allt detta varvat med många riktigt trevliga och roliga diskussioner.

Men nu har jag tappat lusten fullkomligt, från att ha varit en väldigt aktiv medlem som ville förbättra stället för att locka hit ännu fler, slutar numera varenda besök här med att jag sitter och stör mig på Teaflax's okontrollerbara idioti. Hur potentiella guldtrådar istället ägnas åt hans minimalistiska negativa inställning till skitsaker som egentligen inte spelar någon som helst roll. Hade det varit ett större forum med hundratals besökare hade han bara försvunnit i mängden. Men eftersom det är så få här så blir det mer som om varenda litet textstycke hans knubbiga små fingrar kräks ur sig som lökfisar i en stoppad och trasig hiss, utan räddning i sikte.

Tog i i överkant i hopp om att han skulle inse hur hans finesslösa jag-vet-bäst-attityd bara förstör. Jag vet att det finns bra inlägg av Teaflax också, men att finna dessa är som att finna ett ätbart majskorn i ett hav av avföring.

Hursomhelst, orkar inte störa mig längre och eftersöker istället en Ignore-funktion, alternativt tips på liknande, Teaflax-fria, forum som jag kan döda tid i. I don't ork it här anymore.

Teaflax
[#16]  Skrivet: 2009-03-27 06:57:32 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 12016 Från: Katrineholm, bitch
Samael sket ur sig:
I don't ork it här anymore.

Call the waaah-mbulance. Den skatologiske kommentarpolisen har visst ont i en balle.

pahapersrog
[#17]  Skrivet: 2009-03-27 15:10:49 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 15 sep 2007 Inlägg: 1350 Från: Förort

[#18]  Skrivet: 2009-03-28 12:54:29 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 30 nov 2004 Inlägg: 197
"Ballar" är väl en utmärkt översättning av "balls":

Prismas engelsk-svenska ordbok

Kris Winthers Amerikanskt slanglexikon

rävdjuret
[#19]  Skrivet: 2009-03-28 14:17:32 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 8733 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
nja, inte helt. främst för att ordet balle/ballar redan har en betydelse i sverige. i skåne betyder det skinka, sån man sitter på. och i resten av landet betyder singularformen åderpåk, sån man har framför sina pungkulor om man är kille.

så beroende på var man bor så heter programmet "skinkor av stål" eller "kukar av stål".

testgubbe
[#20]  Skrivet: 2009-03-28 14:49:14 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 30 nov 2004 Inlägg: 284
Fast uppenbarligen används "ballar" också i betydelsen "testiklar". Det är åtminstone så jag tolkar ovanstående lexikonutdrag, där "balls" ju förklaras med "testiklar, ballar". Att ordet också kan ha andra betydelser bör inte i sig vara något hinder för att det ska kunna användas i ett namn på ett TV-program. (I annat fall vore "Vi i femman" ett högst olämpligt namn eftersom det ju inte handlar om personer som bor i ett femkronorsmynt.)

Teaflax
[#21]  Skrivet: 2009-03-29 12:04:29 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 4975 Från: Katrineholm, bitch
Den enda människa jag någonsin hört säga "ballar" om testiklar var en psyokologilärare i pensionsåldern som ville vara häftig och "vara nere" med gymnasieungdomarna, och det ledde bara till att hela klassen garvade bakom ryggen på honom. Det må vara vanligare idag, men det är ändå sprunget ur en missuppfattning, snarare än ett genuint grepp om svenskt slangbruk.

Jag ber om ursäkt för att jag både bryr mig och tycker att det låter hellöjligt. "Kulor av stål" hade varit både mer korrekt, snyggare och tydligare, helt enkelt.

Riktigt vad som är så förbannat farligt med att påpeka nåt sånt hajar jag fortfarande inte, så jag ha svårt att ta åt mig av den bajsfixerade pojkens utfall.

rävdjuret
[#22]  Skrivet: 2009-03-29 12:58:27 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 2834 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
det är väl lite "rätt i sak, men fel ställe att nämna det eller helt ovidkommande". du kan ibland vara som tjockisen i klassen som bara knör sig på för att påtala vad man precis har sagt fel, när budskapet egentligen gick fram, utan att tillföra något till diskussionen. visst kan det vara intressant att prata språkriktigthet, men kanske vid annat tillfälle. i långa loppet brukar den besserwissiska tjockisen bli ogillad..

sen hur man reagerar på det är upp till var och en.

Hummer Bugg
[#23]  Skrivet: 2009-03-29 22:18:00 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 22120 Från: westeroze
Är ju väldigt omodererat forum det här vilket är bra, men det innebär eget ansvar. Håller med om att det är irriterande med off-topic och irrelevanta tillrättavisningar. Tycker att man bör hänvisas till en språkfråge- resp flame-tråd eller alternativt ha en ignorera funktion. Själv stör ja mig inte på Teaflax såsom Samael men är tråkigt när trådar förstörs och det blir ren flambering som i denna, och om vissa användare inte trivs.

[#24]  Skrivet: 2009-03-30 22:18:50 Citera
Internationell Svettproducent
Regdatum: 11 okt 2004 Inlägg: 84911 Från: You show me a tropical fruit, and I'll show you a cocksucker from Guatemala
Med lite perspektiv på programmet har jag märkt följande:
Sonneby = bra, studiosnacket = dåligt, produktionen = sämst.

Edit: Efter lite mer reflektion: Studiosnacket = mest sämst

This is my signature, there are many like it but this one is mine. Without me, my signature is useless, without my signature, I am useless
-----------------------------

Teaflax
[#25]  Skrivet: 2009-03-31 08:38:31 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 6873 Från: Katrineholm, bitch
Det mest intressanta i flejmsammanhanget är ju att jag höll mig 100% till ämnet.

Vad anses om programmet? Jag anser att titeln är dum nog att jag inte har minsta lusta att titta på det.

Det är varken att byta ämne eller vara ovidkommande; det är en åsikt om programmet som tråden handlar om. Sen får man gärna tycka att åsikten är både dum och löjlig, och inte inse att tonen dessutom är lite avmätt ironisk, det är helt okej.

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Radio, TV & Film  >>  Ballar av stål

Sida 1 av 2
Gå till sida 1, 2  Nästa
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet