Forumindex

Forumindex  >>  Övrigt  >>  citationstecken och kommatering på engelska

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
rävdjuret
[#1]  Skrivet: 2009-03-29 13:09:22 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 16515 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
Tjo,

Har under en längre tid funderat på en textformatering som används i engelskan som jag inte kan förstå mig på och hoppas att någon med mer kunskap kan förklara. När citationstecken "" används i en mening tolkar jag dem som en sorts avgränsning, likt en parantes, inom meningen. Där meningen i sig självt är en större avgränsning. Se exemplet nedan.

Min åderpåk är "stor".
[Min åderpåk är (stor)]

Det som man enligt mig gör fel på engelska, kanske bara i flödande text, är att man flyttar om slutparanteserna.

Min åderpåk är "stor."
[Min åderpåk är (stor])

Detta tycker jag är mycket märkligt. Det görs även om det rör sig om ett kommatecken i en mening.

Hon sa att "det var den största jag sett," vilket gjorde mig glad.
[{Hon sa att (det var den största jag sett}) vilket gjorde mig glad]

Varför skriver de så? Om ni vill se exempel på detta är det bara att läsa igenom några artiklar på www.engadget.com eller annan engelskspråkig nyhetssida. Give me "answers!"

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
johabbed
[#2]  Skrivet: 2009-03-29 16:11:42 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 56316 Från: payehoq
Jag har ingen aning om varför det är så, men minns att jag hade samma reflektion om bristande logik när jag skulle skriva uppsatser i en engelskspråkig skola. Det är väl som med mycket grammatik, särskilt engelsk sådan - att det bestämts vara så en gång och man håller fast vid regeln.

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att standardmjölk bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Jason
[#3]  Skrivet: 2009-03-29 23:04:16 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 18970 Från: ett annat håll
England är så jädra fisigt på så många andra sätt också.

Lista:

Crocket, Innecurling, landbandy, flickorna, att de inte accepterar metersystemet, att de inte accepterar Celsius som sättet att mäta temperaturen på. Dessutom kör de på fel sida av vägen. De tror fortfarande att de är bäst i världen på fotboll. Och sist men inte minst de är fräkniga.

[#4]  Skrivet: 2009-03-31 21:51:37 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 3000 Från: Lunnagår
Jason sket ur sig:
England är så jädra fisigt på så många andra sätt också.

Lista:

Crocket, Innecurling, landbandy, flickorna, att de inte accepterar metersystemet, att de inte accepterar Celsius som sättet att mäta temperaturen på. Dessutom kör de på fel sida av vägen. De tror fortfarande att de är bäst i världen på fotboll. Och sist men inte minst de är fräkniga.

Glöm inte cricket och "Jade Goody."

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Jason
[#5]  Skrivet: 2009-04-01 09:52:39 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 26 jan 2005 Inlägg: 24390 Från: ett annat håll
Menade cricket skrev crocket men crocket är också fisigt.

De har Dart också och Pool!

De uppfinner så mjöliga "idrotter" som töjligt och eftersom ingen annan vill intressera sig för dessa, så kan England lungt anordna VM, EM, eller för den delen Kolonialmästerskapen. och sedan spöa skiten ur de stackare som under tillfällig sinnesförvirring eller hot om militär invasion anmält sig. För att sedan gå och lägga sig i tron att de fortfarande är bäst i världen.

[#6]  Skrivet: 2009-04-04 04:06:22 Citera
HIV
Regdatum: 16 feb 1991 Inlägg: 17813 Från: Lilltomta
Jason sket ur sig:
För att sedan gå och lägga sig i tron att de fortfarande är bäst i världen.

Det är den upplevda känslan som är den äkta känslan.

En sak man, du, jag, inte ska glömma när det gäller språkbruk; bara för att någon annan pratar ett annat språk än du, betyder det inte att de berhärskar språket de talar. Eller skriver. Tidningar, lagar eller andra offentliga publikationer, har en inneboende auktoritet som gör att du tänker och tror att språkbruk och information i den specifika informationen är riktig. Men när du i Sverige tittar i kommunens officiella dokument, på vägskyltar eller på butikers annonser så suger de lika mycket balle språkligt som din morsa gör fysiskt.

Eftersom i stort sett alla länder i världen är sämre på alla sätt än Sverige (motbevisa mig, om du vill, på denna generella nivå och framstå som..) betyder det att resten av världens länder och deras officiella dokument suger mer åderpåk än din morsa. Ta till dig det, för för det är sanning.

Bla bla bla, tankar och funderingar, bla bla bla, lita inte på något annat än renommerade tidskrifter för accepterat och aktuellt språkbruk. Bla bla.

Generellt tycker jag amerikanska tidningars rubriker är långt mycket mer tydliga, fångar fler, mig.

Fuck the fuck off! Fuck the fuck off! Fuck the fuck off! Fuck the fuck off! Fuck the fuck off! Fuck the fuck off! Fuck the fuck off! Fuck the fuck off! Fuck the fuck off!

[#7]  Skrivet: 2009-04-04 10:52:43 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 12653 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
tack för de, förmodat etanolbaserade, tankarna. klart att man kanske inte behöver följa deras sätt att skriva, det ser ju trots allt förjävligt ut. men det intresserar mig så jag ville mer ha en förklaring än direktiv om hur man ska skriva. det verkar som om förklaringen är att det bara är så av hävd.

next topic: "semikolon; bra eller rumphål?"

AnaMatronic
[#8]  Skrivet: 2009-04-04 11:28:31 Citera
Prostitutionsromantiker
Regdatum: 14 jan 2005 Inlägg: 6400 Från: :nårF
Semi "colon" är jättebra. Om man ska skicka mail till mer än en mottagare samtidigt. Annars ser jag ingen praktisk nytta med det.

rävdjuret
[#9]  Skrivet: 2009-04-05 17:14:12 Citera
Livsnjutare
Regdatum: 17 nov 2004 Inlägg: 0 Från: haha, nu har jag en avatar. sug
någon som har en bra beskrivning om när man ska använda semikolon och när man inte ska göra det?

måste det alltid vara versal efter vanligt kolon, då grundtecknet är en punkt?

Kanna
[#10]  Skrivet: 2009-04-05 21:45:02 Citera
Svettigt fetto
Regdatum: 28 nov 2004 Inlägg: 1314 Från: C4, Skåne
Wikipedia är väl inte världens bästa källa men det var en rätt informativ artikel trots allt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Semikolon Språkrådet har också en sida: http://www.sprakradet.se/3847

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Övrigt  >>  citationstecken och kommatering på engelska

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet