Forumindex

Forumindex  >>  Nyheter & Aktualiteter  >>  helene-mannen

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Författare Meddelande
platon99
[#1]  Skrivet: 2004-12-01 22:54:13 Citera
Svettpärla
Regdatum: 01 dec 2004 Inlägg: 38
Alltså......har följt de senaste dagarnas artiklar ang detta svin och.....ja vafan...alltså HUR blir man så djävla fucked-up..? Fast egentligen är detta en mindre vesäntlig reflektion i sammanhanget, hans handlingar är genomförda och nån form av bestraffning skall till....Vilken sorts bestraffing/påföljd?---Jag (och jag hoppas/tror jag har någonlunda sunda värderingar) anser att det ända rätta vore att ta död på detta djävla svin. Nån form av vård eller rehab/fängelse vore i detta fall en skymf, i första hand för de närmast anhöriga, men även för samhället i stort. Med tanke på brottens art å brutalitet så tycker jag att han utan någon som helst tvekan har förlorat sin rätt till livet.

Tack för ordet, öppen för kritik/ tankar

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande
johabbed
[#2]  Skrivet: 2004-12-01 23:01:41 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 153304 Från: payehoq
Jag kan förstå åsikten. Dock är jag personligen, i princip, mot dödsstraff. Det är positivt att Sverige som land står för principen att dödsstraff är fel. Och om man frångår principer på grund av känslomässiga reaktioner är man ute på väldigt tunn is.

I princip.

Senast ändrad av johabbed den 2004-12-01 23:39:02, ändrad totalt 1 gång

"I'll kill your fucking dog for fun so don't push me!" - Natalie Portman

För övrigt anser jag att Martin Stenmarck bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
ZiggyStardust
[#3]  Skrivet: 2004-12-01 23:37:59 Citera
Svettkörtel
Regdatum: 24 nov 2004 Inlägg: 480
Man ska vara försiktig med att döma någon efter aftonbladets och expressens löp och avslöjande artiklar...

platon99
[#4]  Skrivet: 2004-12-09 14:03:02 Citera
Svettpärla
Regdatum: 01 dec 2004 Inlägg: 19
Jag respekterar era åsikter, men ber er respektera min: jag hade lätt tryckt av själv, finns ej några ursäkter eller förlåtelse för en person som begått sådana gärningar....jag menar man kan säkert komma till förklaringar ang hans handlingar som hans svåra barndom mm, men allvarligt, de måste väl finnas nån form av rättvisa? Detta daltande med svåra allvarligt störda människor måste ta slut någon gång. Ett litet inlägg: kommer ni ihåg snubben som mördade en krögare här i GBG mitt i morgonrusningen med en yxa samt hade ihjäl 2-3 av sina tidigare flickvänner? Vad hände nu med honom då? Jo han fick sitta 2-3 år på nåt psykställe, och nu är han redan ute i samhället igen, skulle tydligen börja sitt "nya" liv & har bla sökt till högskola på okänd ort.....VAFAN SKALL MAN SÄGA??? Tror ju fan knappt de e sant ETT HÅN MOT RÄTTVISAN SAMT ETT FET SLAG I ANSIKTET PÅ DE ANHÖRIGA......svenska rättsystemet....what a fuckin' joke...Hitler dances the night away

platon99
[#5]  Skrivet: 2004-12-09 14:07:20 Citera
Svettpärla
Regdatum: 01 dec 2004 Inlägg: 19
hmm fick med hitlergubben av misstag där, tyskar å rasister är ett djävla pack som jag inte heller har för mycket över med:) / ha ett trevligt liv/ var snälla mot varandra:)

Fader_Lanz
[#6]  Skrivet: 2005-01-18 00:10:30 Citera
Svettpärla
Regdatum: 17 jan 2005 Inlägg: 30 Från: Där pepparn växer
Fast jag är nog mest bekymrad över att han kallas Helene-mannen. Det om nått är väl fucked-up...

Hummer Bugg
[#7]  Skrivet: 2005-01-18 15:57:00 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 11060 Från: westeroze
Om du är kåt på att straffa någon så får du sköta det på din fritid, i Sverige har vi inte straff utan rehabilitering och återanpassning.
Fångar sitter främst inne för att de är farliga för samhället inte för att du ska få en njutbar hämnd.

Vem fan ger dig rätten att döda en psykisk [sic!] människa förresten? Vad vet du för det första om honom, mer än det som kvällstidningarna skriver?
Hur blir man så djävla fucked up? Jag vet inte, kanske beror det på hans levnadshistoria vilket du inte vet ett avföring om, kanske beror det på att översittare som dig har straffat honom hela livet? Vad vet jag?

Att hatkänslor ska styra rättssamhället är ett djävla skämt, om än ett skrämmande sådant.

[#8]  Skrivet: 2005-01-18 18:05:53 Citera
Bögjävel
Regdatum: 02 dec 2002 Inlägg: 1729 Från: Din morsa
Jag misstänker att det herr Platon i grund och botten önskar framföra är att det är helt djävla vansinnigt och, i ordens rätta bemärkelse, fucked up att vissa döms lite för "lätt", alltså att de inte får särskilt hårda straff om man jämför med det genomgådda lidandet hos offret med familj.

Man skall inte önska att mycket i Sverige är som i USA men deras rättspraxisar i form av strafflängder och brottstolerans rent generellt är något som möjligen torde anammas. Sen kan man ju naturligtvis fråga sig varför USA ändå har så hög kriminalitet (svaret är troligen klasskillnader och klyftor).

Summa summarum,
jag tycker att det vore rättmätigt att faktiskt döma en våldtäktsman till 25 år i finkan, och en mördare gärna 50, och inte va så djävla fjolliga och släppa ut dom efter två år eller skicka dom på psyk.
Evalueringen från statens sida kring när man har "rätt" att vara sinnessjuk är även den bisarr, jag skulle vilja se någon som pleaded insanity vid snatteri och kom undan med lite psykologhjälp. Föga troligt dock

johabbed
[#9]  Skrivet: 2005-01-18 21:19:26 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 2011 Från: payehoq
Jag tycker USA:s rättspraxisar är bland de sista saker som borde anammas av Sverige eller något annat land. De är helt djävla fuckade. Där är fängelserna enbart förvaring, mestadels av minoriteterna, och har den näst största (efter Ryssland) procenten av sin befolkning inspärrad av alla länder i hela världen. Land of the free!

Nån unge rånar en butik, är svart och utan föräldrar med pengar eller kontakter, har oturen att det är en stat där guvernören tagit billiga röstpoäng via "tough on crime", åker i finkan där han blir knullad i röven och ännu mer knullad i huvudet (det senare bildligt talat) än tidigare. Att han ska återgå till ett hederligt liv när han suttit av sitt sjuåriga straff bland andra grovt kriminella och kommer ut med stämpeln ex-con på sig är rätt låg.

Att säga att mördare ska sitta femtio år är att förenkla skiten nåt helt enormt. OK, folk som rent kallt planerar ett mord och har noll respekt för människoliv så att de bara tar död på folk, såna kan jag hålla med om. Men att dessa skulle vara den typiska mördaren är bara fantasi; skulle vilja säga att de bara är en bråkdel av alla som döms för mord.

Nu är jag ingen GW så jag sitter inte inne med nån skön statistik eller hårda fakta, men jag skulle tippa att det typiska mordet i Sverige sker på infall, påverkat av någon mysig kombination av alkohol, psykisk press, droger, ursinne. Med tanke på att dessa yttre omständigheter går att behandla är det rent djävla idiotiskt att inte göra det. Och om man kan få dessa personer ur sina missbruk, fuckade familjeförhållanden, gamla umgängeskretsar, et c, via den svenska fångvården och få deras benägenhet att begå nya brott att inte skilja sig nämnvärt från den genomsnittlige medborgaren, då finns det ingen mening för denna person att sitta inlåst i decennier. Det skulle bara öka dennes anpassningssvårigheter, samt kosta samhället en djävla massa helt i onödan.

Som systemet i Sverige är nu döms de som döms till livstid obestämt. Om de släpps ut beror helt och hållet på om de bedöms vara återanpassade och icke benägna att återfalla i brottslighet. Detta är ett fan så mycket bättre system än långa och hårda förvaringsstraff á la USA, speciellt då det inte finns ett dugg som tyder på att sådana fungerar avskräckande överhuvudtaget. Skulle kunna sätta en tusenlapp på att en svensk mördare som suttit tolv år och kommer ut har mycket, mycket lägre benägenhet att återfalla än en amerikansk som suttit 25.

Kanske om den senare hunnit få alzheimers eller nåt.

För övrigt anser jag att Trollywood bör förgöras.
Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Skicka email Besök användarens hemsida
Skurt
[#10]  Skrivet: 2005-01-19 01:02:18 Citera
Svettfabriksägare
Regdatum: 04 dec 2003 Inlägg: 16247 Från: Lunnagår
Det är fan respekt Johabbed! Big ups! Jag håller faktiskt med.

det går att ringa vita huset wasinghton, är man envis så kommer man fram pressa massa telefonister i en timme och 600 kronor kostade det fram...........buch ......ho. is it.......... nån i huset svarade. han som svarade när jag kom fram frågade hela tiden vem jag var,...........så jag la på
Teaflax
[#11]  Skrivet: 2005-01-19 02:32:08 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 7332 Från: Katrineholm, bitch
johabbed sket ur sig:
har den näst största (efter Ryssland) procenten av sin befolkning inspärrad av alla länder i hela världen.

Jag har svårt att hitta siffror på det just nu, men jag är 95% säker på att USA har den högsta fängslade befolkningsandelen per capita i världshistorien.

Helt klart är de leder ligan i nuläget med tre gånger så många fångar per capita än t.ex. diktaturen Iran. Ryssland ligger trea, efter Kajmanöarna.

För övrigt är institutionaliserad hämnd fullständigt moraliskt förkastligt. Att man kan vilja hämnas någon som gjort en eller ens närstående illa är förståeligt och en fullständigt normal reaktion, men att vilja ge såna känslor laga kraft är den sortens tänkande som måste bekämpas.

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johabbed
[#12]  Skrivet: 2005-01-19 02:47:17 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 8212 Från: payehoq
Googlade lite snabbt på "incarceration percentage" innan, och hittade det där om att Ryssland skulle leda. Ny googling, koll på fler länkar: Siffrorna verkar ha hunnit bli inaktuella och USA leder lugnt. Under nittiotalet låg tydligen Ryssland och USA rätt så lika, men ryssarna gav amnesti till sisådär 100 000 fångar under en period och har minskat procenten fängslade.

Så my bad.

För övrigt anser jag att Göran Gillingers släkt bör förgöras.
Teaflax
[#13]  Skrivet: 2005-01-19 03:21:15 Citera
Gärningsman
Regdatum: 30 mar 2004 Inlägg: 117312 Från: Katrineholm, bitch
Vill bara betona att det inte alls var mitt syfte att knäppa Hr Johabbed på näsan, utan bara understryka hans vackra tirad med att det är ännu värre ställt i "Frihetens hemvist på Jorden".

Visa användarprofil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johabbed
[#14]  Skrivet: 2005-01-19 16:22:30 Citera
Strykjärnsjournalist
Regdatum: 20 nov 2002 Inlägg: 40151 Från: payehoq
Lugnt. Tog det inte som någon sådan.

För övrigt anser jag att Göran Gillingers släkt bör förgöras.
Mindlink
[#15]  Skrivet: 2005-01-21 09:01:18 Citera
Svettgrotta
Regdatum: 18 nov 2004 Inlägg: 897 Från: Nedre delen av Helsiket
Men ponera följande. I dagens läge känns det nästan som om fängelserna är mest showoff för oss vanliga (kankse mig utesluten) människor, vi vill att brottslingar straffas, vi vill att de skall få hårda straff och vi vill att de skall ha lärt sig läxan när de kommer ut. Men problemet med oss medie-sondmatade människor, där medierna nästan är det enda medel vi kan få lätt information (om man nu inte aktivt försöker leta reda på info själv) , är att vad vi helatiden får höra är hur mycket problem och våld det är i sammhället och hur många som åker in i fängelse, men aldrig något om vad som händer med de straffade när de är s a s rehabiliterade. Aldrig något om att systemet verkligen fungerar, att de som suttit i fängelse faktiskt (som några i detta forum nämt) blir rehabiliterade, att de inte begår fler brott, att de anpassas till samhällets normer. Om bara medierna hade kunnat ge en positiv knorr på våran kriminalvård så hade vi kanske inte haft diskusionen om att det är bättre i USA med deras kriminalvård... men vad vet jag, jag är kraftigt emot tyskar och i mitt sinne kan tänka mig hemska straff för sådant löljeri... inpackning i gladpack eller nått...

[#16]  Skrivet: 2005-01-21 18:58:13 Citera
Förtidslegionär
Regdatum: 22 aug 2003 Inlägg: 2370 Från: westeroze
Huvudet på spiken Mindlink!

Men man filosofera vidare påre dära. Dagens tyskar är inte annat en ynkliga vilsna människor, riktiga djävla lösare, så att se dem insnurrade i gladpack hängande ifrån konsumskylten skulle inte göra mig speciellt mycket gladare.
Faktum är att rätten till att straffa någon är ytterst tveksam.
Har vi en fri vilja eller är det arv och miljö som styr ens handlingar? Många menar det senare.
Är den man vi sätter i fängelse samma man som utförde brottet?
Alla celler är antagligen utbytta liksom hans atomer inom en 5 års period, och han har inte samma tankar (medvetande) som när han begick brottet.

Slutsats; Reinfeldt är läderbög!

Visa inlägg nyare än:  

Svara på inlägget | Lägg till i favoriter

Forumindex  >>  Nyheter & Aktualiteter  >>  helene-mannen

Sida 1 av 1
Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)

Hoppa till:  

Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet